Polacy pokochali akwizytorów

Mamy coraz mniej czasu na robienie zakupów i coraz częściej wybieramy miejsca zamieszkania w dzielnicach oddalonych od centrów miast. Dlatego też coraz chętniej korzystamy z usług osób zajmujących się sprzedażą bezpośrednią.

W ciągu ostatniego roku zakupy w systemie sprzedaży bezpośredniej wydaliśmy 2,1 mld zł. To o 5 proc. więcej niż przed rokiem. Wartość ta jest zaniżona przez Avon, lidera rynku, który przechodził restrukturyzację. Oriflame, Amway i Herbalife miały po ponad 20 proc. wzrostu.

Polacy chętnie wpuszczają do swoich domów i zakładów pracy konsultantów, którzy nie tylko dostarczą towar, ale w odróżnieniu od zakupów w zwykłym sklepie rozdają próbki do testowania i dokładnie informują, jak używać danego kremu, witamin czy płynu do mycia mebli, by przyniosły oczekiwane efekty.

|

Obraz
Obraz

Rzesza przedstawicieli handlowych, w firmach zwanych najczęściej konsultantami, sięga już w Polsce prawie 700 tys. (rok wcześniej 580 tys.) - wynika z danych opracowanych przez Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej (PSSB) reprezentujące tę branżę w Polsce.

Rośnie też znajomość tego kanału sprzedaży. W ubiegłym roku już 42 proc. Polaków skorzystało z tej formy zakupów - wynika z najnowszych badań opracowanych przez GfK Polonia. Nadal jednak prawie dla jednej trzeciej Polaków sprzedaż bezpośrednia nie jest w ogóle znana. Być może dlatego, że pierwsze firmy z tego sektora, który na świecie ma ponadstuletnią tradycję, pojawiły się w Polsce dopiero na początku lat 90. Pierwsze nad Wisłę dotarły szwedzki Oriflame i amerykańskie Avon i Amway. Z czasem pojawiły się Mary Kay, Tupperware, Forever czy Lux oferujące kosmetyki i sprzęt gospodarstwa domowego.
Dzisiaj firm zrzeszonych w PSSB jest kilkanaście, ale w porównaniu z USA, krajem, gdzie narodziła się sprzedaż bezpośrednia, nasz rynek jest w powijakach. Tam domokrążnych sprzedawców jest ponad 15 mln, a wartość zakupionych od nich towarów w 2006 r. grubo przekroczyła 30 mld dol. A zakupy w ten sposób robi ponad 75 proc. mieszkańców USA.

Inna sprawa, że w Stanach konsultanci, reprezentujący ponad 200 firm, są w stanie dostarczyć klientom do domu prawie wszystko: ubrania, odżywki, książki, sprzęt RTV, a nawet złotą biżuterię z brylantami. To w Polsce na razie niemożliwe, bo wśród głównych graczy na polskim rynku sprzedaży bezpośredniej, którymi są Avon, Oriflame, Amway, Herbalife i Mary Kay, przeważają firmy oferujące kosmetyki.

Według badań GfK Polonia 75 proc. towaru kupionego od konsultantów to kosmetyki. Na drugim miejscu są suplementy diety, czyli odżywki, preparaty odchudzające i witaminy sprzedawane przez Herbalife i Amwaya (marka Nutralite). Nic więc dziwnego, że przedstawiciele branży zgodnie twierdzą, że na polskim rynku jest jeszcze wiele miejsca do wykorzystania, a sprzedaż bezpośrednia będzie zdobywała w Polsce coraz więcej zwolenników.

_ Mamy coraz mniej czasu na robienie zakupów i coraz częściej wybieramy miejsca zamieszkania w oddalonych od centrów miast dzielnicach. Tam sprzedawca, który zapuka do naszych drzwi, to wybawienie _ - mówi Edyta Kurek, wiceprezes Herbalife na Europę Centralną i Wschodnią. Dodaje, że wielkim atutem zakupów u konsultanta jest nie tylko oszczędność czasu, ale profesjonalny serwis, jaki oferują wszystkie znane firmy z tego sektora.

Branża ta szczyci się bowiem jedynym w swoim rodzaju systemem reklamacji, tzw. stuprocentową satysfakcją klienta. Daje ona możliwość zwrotu zakupionego towaru, nawet jeśli opakowanie zostało zużyte do połowy.
_ Klientka ma prawo oddać krem tylko dlatego, że nie podoba się jej jego zapach _ - mówi Edyta Kurek. W żadnym sklepie taki rodzaj reklamacji nie jest możliwy.

Branża zebrała więc dobre noty od rodaków. Aż 89 proc. deklaruje, że jest zadowolona z jakości towarów oferowanych w systemie sprzedaży bezpośredniej. Na polskim rynku pojawiają się kolejni gracze. Konsultantów szkoli właśnie Lampe Berger z Paryża oferujący oświetlenie i odświeżacze powietrza w jednym.

Monika Gocłowska
POLSKA Gazeta Opolska

Wybrane dla Ciebie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Zamykają zakład w Niemczech. Produkcja trafić m.in. do Polski
Zamykają zakład w Niemczech. Produkcja trafić m.in. do Polski
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary