Warszawa-Kraków
1994: 2:30
2013: 2:55
EIC Premium: 2:15
Połączenie z Warszawy do Krakowa to drugi kluczowy element trasy szykowanej dla Pendolino.
W 1994 r. najszybciej z Warszawy do Krakowa jechał zwykły pociąg pospieszny, który nie zatrzymywał się na żadnych pośrednich stacjach. Bilet na to połączenie kosztował zaledwie 78 000 zł (7,8 PLN). Dwa razy droższe IC podróżowały o 10 min wolniej.
Dziś bilet na najszybszy pociąg na tej trasie - Express InterCity kosztuje 127 zł w II klasie. Bilet na TLK kosztuje 60 zł, ale najszybszy pociąg tego rodzaju jedzie ponad 3 godziny.
Prace przystosowawcze, prowadzone na CMK na południe od Warszawy, kosztują znacznie mniej niż na północy. Remonty torów oraz wdrażanie systemu europejskiego systemu sygnalizacji kabinowej kosztowały łącznie ponad 2,5 mld zł.
Pociągi Express Intercity Premium na tej trasie będą jeździć o *10 proc. *szybciej niż w 1994 r.
Na zdjęciu najsłynniejszy pociąg dwudziestolecia międzywojennego - Luxtorpeda.