Ponad 17 mln pasażerów obsłużyły polskie lotniska w 2010 r. 

17 mln 360 tys. osób - o 7,8 proc. więcej niż w 2009 r. - obsłużyły w ubiegłym roku polskie porty lotnicze. Prawie 30 proc. wszystkich pasażerów - to klienci Polskich Linii Lotnicznych LOToraz Eurolotu.

Obraz
Źródło zdjęć: © Jupiterimages

17 mln 360 tys. osób - o 7,8 proc. więcej niż w 2009 r. - obsłużyły w ubiegłym roku polskie porty lotnicze. Prawie 30 proc. wszystkich pasażerów - to klienci Polskich Linii Lotniczych LOT oraz Eurolotu.

W pierwszej piątce największych przewoźników znaleźli się jeszcze: WIZZAIR (22,6 proc.), RYANAIR (21,5 proc.), Lufthansa (7,1 proc.) oraz EASYJET (3,1 proc.) - poinformowała w poniedziałek w komunikacie rzecznik prasowy Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Katarzyna Krasnodębska.

Według ULC, na polskim rynku lotniczym widoczny jest powolny wzrost koncentracji przewozów wokół największych linii lotniczych. Od 2005 r. udział pięciu największych przewoźników stale rośnie.

Tyle samo pasażerów, co w ubiegłych latach, korzysta z usług tanich przewoźników. Od 2007 r. tzw. niszkokosztowymi liniami lotniczymi lata ok. 50 proc. wszystkich pasażerów w naszym kraju, chociaż liczba przewoźników w tym czasie spadła z 15 do 9. Od 2008 r. nie spada liczba osób korzystających z oferty PLL LOT, ale dystans między tym przewoźnikiem a kolejnymi stale się zmniejsza.

Przybywa chętnych na przeloty czarterami. W ubiegłym roku liczba pasażerów tego segmentu rynku w stosunku do 2009 r. wzrosła się o 9,9 proc. Z podróżny czarterowych skorzystało w sumie 3 mln 283 tys. osób. Zdecydowanie największym operatorem na tym rynku był PLL LOT, którego pasażerowie stanowili w polskich portach lotniczych 15,7 proc. Wśród największych przewoźników czarterowych znaleźli się także: Travel Service (8,5 proc.), Eurocypria (7,1 proc.), AMC Airlines (7,0 proc.) oraz Air Italy Polska (6,8 proc.).

Jak informuje Krasnodębska, w przeciwieństwie do linii rejsowych, przewozy czarterowe charakteryzują się dość dużym rozproszeniem - ponad 80 proc. tego rynku obsłużyło piętnastu przewoźników, a w przypadku linii regularnych ponad 83 proc. - jedynie pięciu.

ULC podkreśla, że rośnie udział w rynku polskich przewoźników czarterowych. W stosunku do roku 2009 zwiększył się on o 7,5 pkt. proc., co przełożyło się na wzrost liczby przewiezionych pasażerów o prawie 50 proc. Wzrost ten spowodowany był m.in. pojawieniem się nowej polskiej linii lotniczej Enter Air, która w pierwszym roku swojej działalności obsłużyła ponad 200 tys. turystów i stała się szóstym co do wielkości przewoźnikiem czarterowym.

Źródło artykułu:
Wybrane dla Ciebie
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
To będzie gigant. L'Oréal przejmuje rywala za miliardy dolarów
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Powiesili w bloku kartkę o bonie ciepłowniczym. Mieszkańcy krytykują
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Zakaz niektórych kotłów na Podkarpaciu. Mieszkańców czeka wymiana
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Mogą upaść po ponad 140 latach. Boją się losu firmy Kulczyka
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka