Popyt na paliwa w '13 spadnie o 5 proc. rdr, w '14 może wzrosnąć o 1‑2 proc. - POPiHN
07.08. Warszawa (PAP) - Popyt na paliwa w Polsce w 2013 r. zmniejszy się o ok. 5 proc. rdr - prognozuje Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. Zdaniem ekspertów POPiHN...
07.08.2013 | aktual.: 07.08.2013 13:38
07.08. Warszawa (PAP) - Popyt na paliwa w Polsce w 2013 r. zmniejszy się o ok. 5 proc. rdr - prognozuje Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego. Zdaniem ekspertów POPiHN konsumpcja paliw w 2014 r. może wzrosnąć o 1-2 proc., jeśli zostanie ograniczona szara strefa i ruszą nowe inwestycje finansowane ze środków UE.
"Po pierwszym półroczu zrewidowaliśmy naszą prognozę dotyczącą konsumpcji paliw płynnych w Polsce. Spodziewamy się, że w 2013 r. łączny popyt na paliwa będzie mniejszy o 5 proc. niż w 2012 r. Największy spadek odnotuje olej napędowy. Jeśli dynamika jego konsumpcji będzie lepsza niż minus 7 proc. rdr, należy uznać to za sukces" - powiedział na spotkaniu z dziennikarzami Krzysztof Romaniuk, dyrektor ds. analiz rynku paliw POPiHN.
"W stosunku do danych z I kwartału zauważalna jest poprawa w dynamice konsumpcji benzyny w I połowie tego roku. Po 3 miesiącach było to minus 6 proc. rdr, a po 6 miesiącach już tylko minus 3 proc. Jeśli taka dynamika się utrzyma, to sprzedaż benzyny na koniec 2013 r. może osiągnąć zbliżony poziom do ubiegłego roku" - dodał.
Według danych POPiHN w I połowie 2013 r. krajowa konsumpcja benzyny spadła rdr o 3 proc. do 2,4 mln m sześc., oleju napędowego o 8 proc. do 6,322 mln m sześc. a LPG wzrosła o 1 proc. do 1,969 mln m sześc. Cały rynek zmniejszył się o 6 proc. rdr.
Romaniuk zwrócił uwagę na wzrost o 8 proc., do 304 tys. m sześc., popytu na paliwo Jet, wiążąc ten wzrost z rozwojem lotnisk w Polsce.
Po sześciu miesiącach 2013 r. udział importu w konsumpcji benzyny pozostał na poziomie 12 proc. Import oleju napędowego spadł do 8 proc. z 10 proc. w I półroczu 2012 r., natomiast o 3 pkt. proc. do 90 proc. zwiększył się udział importu w sprzedaży LPG.
"Jeżeli w 2014 r. działania rządu przyniosą skutek w postaci ograniczenia szarej strefy w handlu paliwami oraz rozpoczną się inwestycje infrastrukturalne finansowane w ramach nowej perspektywy UE, rynek paliw może odnotować niewielki wzrost, o 1-2 proc. rdr" - powiedział Romaniuk.
W I półroczu 2013 r. krajowa produkcja benzyny wyniosła 2,445 mln m sześc. (spadek o 4 proc. rdr), oleju napędowego 5,858 mln m sześc. (spadek o 7 proc.), a LPG 258 tys. m sześc. (wzrost o 5 proc.). Import benzyny zmniejszył się o 2 proc. rdr do 298 tys. m sześć., ON o 27 proc. do 493 tys. m sześc., a LPG wzrósł o 4 proc. do 1,781 mln m sześć.
"Szara strefa rośnie. Szczególnie widać to w obrocie olejem napędowym. Szacujemy, że obecnie z nielegalnych źródeł pochodziło 10-12 proc. konsumpcji tego paliwa w I półroczu. W 2012 r. straty budżetu państwa z tego tytułu wyniosły ok. 3-4 mld zł, w tym roku może to być kwota większa" - powiedział Leszek Wieciech, dyrektor generalny POPiHN.
W marcu POPiHN szacował rozmiary szarej strefy na 9 proc. obrotów ON. (PAP)
mj/ osz/