Poranny e‑mail stresujący dla pracowników naukowych
Przeprowadzone przez estońskich psychologów badania społeczności akademickiej pokazują, że napięcie towarzyszące codziennemu sprawdzaniu poczty elektronicznej jest jednym z istotnych składników stresu związanego z pracą na uczelni
16.01.2014 | aktual.: 16.01.2014 12:05
– informuje portal Science Daily.
Pomimo wielu korzyści, jakie komunikacja drogą elektroniczną wniosła do społeczności akademickiej, okazuje się, że sprawdzanie skrzynki pocztowej jest dla naukowców bardzo stresujące. W badaniu trwającym od 2009 do 2013 roku ponad jedna trzecia ankietowanych pracowników naukowych wskazała odbieranie nowych wiadomości jako czynnik wywołujący napięcie.
Część badanych wskazywała na poniedziałkowe poranne sprawdzanie poczty – kiedy nowych e-maili jest stosunkowo dużo – jako na jedno z najbardziej nieprzyjemnych zadań w ciągu dnia. Na 16 szczegółowo wypytywanych badaczy, 14 ankietowanych stwierdziło nawet, że zwyczajnie boją się otwierać elektroniczną skrzynkę pocztową w poniedziałek rano, kiedy wiedzą, że jest tam wiele wiadomości przysłanych w trakcie weekendu.
Napięcie pracowników naukowych związane z pocztą elektroniczną prowadziło w wielu przypadkach do obniżenia jakości pracy i odwlekania wykonania innych zadań. Naukowcy wskazali również, że zjawisko negatywnie wpływa na życie rodzinne: przebywając w domu albo nieustannie sprawdzają pocztę, albo martwią się tym, co na niej znajdą po powrocie do pracy.
Naukowcy przeprowadzający badanie wyjaśniają to zjawisko niedopasowaniem modelu komunikacji elektronicznej do charakteru typowego pracownika naukowego. Osoby wybierające karierę akademicką mają zazwyczaj spokojną osobowość, są skłonne do głębokiego namysłu i preferują ciche otoczenie. Korzystanie z poczty elektronicznej wymusza na nich natomiast, żeby reagowali na informacje jak najszybciej, żeby zawsze byli dostępni i aktywni, a to z kolei wywołuje u nich napięcie prowadzące do stresu.