Powiesił szyld nad wejściem. Miasto chce od niego tysięcy złotych

Szczecińscy przedsiębiorcy skarżą się na wysokie opłaty, jakie miasto nakłada na nich za wywieszenie przed sklepem szyldu z nazwą. Opłaty potrafią sięgać nawet kilkunastu tysięcy złotych w skali roku. Część właścicieli decyduje się przez to usunięcie szyldów informacyjnych ze ścian budynków - pisze "Głos Szczeciński".

szyld, opłata, sklepPowiesił szyld na wejściem. Miasto chce od niego tysiące złotych
Źródło zdjęć: © Adobe Stock | H.Inomata
oprac.  AS

Według miejscowych przepisów wywieszenie szyldu na ścianie budynku, to w świetle prawa zajęcie pasa drogowego. "Głos Szczeciński" podaje, że gmina pobiera za to od właścicieli lokali od kilku do kilkunastu tysięcy złotych rocznie.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Będziemy dziadami". Polacy zabrali głos w sprawie zmiany waluty

Serwis cytuje pana Artura, lokalnego przedsiębiorcę. Mężczyzna przyznał, że nie wiedział, iż nie może powiesić szyldu na swoim lokalu bez ponoszenia dodatkowych kosztów. - Nagle dostałem pismo, że mam zapłacić. W Łodzi jest przepis, że każdy szyld, który wisi równolegle do ściany i nie odstaje 10 cm, nie podlega opłatom. Jeśli w Łodzi można to zrobić, to w Szczecinie również - tłumaczy sklepikarz w rozmowie z serwisem.

Szczecińscy radni złożyli w tej sprawie interpelację. Mają domagać się wprowadzenia stałej opłaty w wysokości 500 zł brutto dla przedsiębiorców, których szyldy nie odstają od ściany o więcej niż 10 centymetrów. Radni argumentują, że miasto zrobiło sobie z małych firm cel szybkiego i łatwego zarobku.

Problemy drobnych sklepikarzy

Wysokie opłaty na rzecz gminy, to niejedyny problem właścicieli sklepów. W maju 2024 r. sklepy małoformatowe (do 300 mkw.) zanotowały spadek sprzedaży o 3,7 proc. rdr. - wskazują dane Polskiej Izby Handlu i CMR Panel.

Dane za maj dowodzą, że małe sklepy przegrywają w walce z wielkimi sieciami handlowymi. To już kolejny miesiąc z rzędu, kiedy w mniejszych placówkach spadła sprzedaż mleka, masła i oleju - a to właśnie te produkty są bardzo często orężem do walki na promocje między sieciówkami.

Efekt? Ogólna liczba sklepów w Polsce sukcesywnie spada. "Rzeczpospolita", powołując się na dane wywiadowni Dun & Bradstreet, podała na początku roku, że w 2023 r. nad Wisłą ubyło 3 tys. placówek handlowych.

Źródło artykułu: WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Emerytura w wieku 40 lat. Policzyli, ile musisz mieć kapitału
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Jak zwiększyć emeryturę z KRUS i ZUS? Nie każdy o tym wie
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Rywal KFC szturmem podbija Polskę. Otwiera 7 nowych lokali
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Wpłata na konto. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
To koniec znanego browaru. Burmistrz miasta z nazwy marki zabrał głos
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Ceny węgla na Śląsku. Tu kupisz opał najtaniej
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Coś dla fanów Eurojackpot. Matematyk policzył szanse na wygraną
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Pomarańczowe worki na śmieci w kolejnej gminie. Co do nich wrzucić?
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Włoska sieciówka wkracza do Polski. Już otworzyła pierwszy sklep
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Wyniki kontroli PIP w firmie miliardera katolika. Ruszy postępowanie
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Załamała się, gdy zobaczyła rachunki za prąd. "Płacę jak za pałac"
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł
Niemcy wysłali ziemniaki do Polski. Zarobili ponad 130 mln zł