Praktyki akwizytorów - kliencie poznaj swoje prawa
Promocja? Okazja? Wyjątkowy towar? Akwizytorzy na różne sposoby zachwalają produkty i zachęcają do zakupów. Niejednokrotnie nabieramy się na ich zachęty i kupujemy towar, który jak się później okazuje, zamiast promocją okazał się jeszcze droższym niż jest w rzeczywistości
11.06.2014 | aktual.: 11.06.2014 12:56
.
Zaproszenie na pokaz kulinarny, "refundowane" badania, telefon o wygraniu nagrody - w wielu przypadkach są tylko pokazem, podczas którego odbywa się sprzedaż drogich produktów. Klient często nie jest świadomy celu handlowego takiego zaproszenia.
Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stale napływają skargi od osób kupujących towary poza lokalem przedsiębiorcy. W wielu przypadkach dają podstawę do podjęcia działań i wyeliminowania nieprawidłowości. Od 2013 roku Urząd wydał 42 decyzje dotyczące niezgodnych z prawem praktyk na tym rynku i prowadzi obecnie 56 postępowań.
Kim jest akwizytor? To pracownik firmy, który zajmuje się pozyskiwaniem zamówień oraz zawiera umowy o wykonanie usługi lub sprzedaży towaru. Do jego obowiązków należy pozyskiwanie klientów, zbieranie zamówień i zawieranie umów o dostawę produktów lub wykonanie usług oraz monitorowanie rynku. Zarobki akwizytora zależą od sprzedaży towaru. Jest więc zrozumiałym, że za wszelką cenę chce sprzedać produkt.
Czy lubimy akwizytorów?
- Nie znoszę, gdy wciska mi się jakiś towar na siłę. Jeśli czegoś potrzebuję - to sama to znajdę. A reagują agresją też dlatego, że po grzecznym "dziękuję, ale nie skorzystam" często akwizytor robi się natarczywy. Rozumiem, że to taka praca, ale.... dziękuję, nie skorzystam - komentuje internautka.
Inny dodaje: - Akwizycja polega na manipulowaniu ludźmi, którzy są naiwni i zniedołężniali; na niszczeniu wiary w drugiego człowieka, wciskaniu kitu, robieniu wody z mózgu u drugiego człowieka... Tym bardziej jest to obrzydliwe, że robi się to w stosunku do starszych. Nie lubimy natrętów chcących nam wcisnąć coś dużo drożej niż to faktycznie kosztuje.
Konsument powinien znać swoje prawa, a przedsiębiorca je respektować. Podstawowe prawo osób zawierających umowy poza lokalem przedsiębiorcy, to możliwość zrezygnowania w ciągu 10 dni.
UOKiK przypomina o następujących zasadach
Jeżeli kupujesz towary poza lokalem przedsiębiorcy, czyli np. w domu, na pokazie, prezentacji, możesz zrezygnować w ciągu 10 dni od momentu zawarcia umowy. Ważne: nie liczy się termin dostarczenia towaru, a data, która widnieje na umowie. Przed transakcją sprzedawca musi poinformować o takim prawie i wręczyć formularz odstąpienia od umowy. Konsument dostarcza towar na własny koszt. Może to zrobić osobiście, nadać towar kurierem, czy wysłać paczkę - zawsze za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Formularz odstąpienia od umowy można także sporządzić samodzielnie, np.:
Oświadczam, że zgodnie z art. 2 ust. 1 Ustawy z dnia 2 marca 2000 r. o ochronie niektórych praw konsumentów oraz o odpowiedzialności za szkodę wyrządzoną przez produkt niebezpieczny (Dz.U. nr 22, poz. 271 ze zm.) odstępuję od umowy dotyczącej .......................... nr................................... zawartej dnia ................... w .......................... Proszę o zwrot kwoty .................. zł (słownie ..................... złotych) przekazem pocztowym na adres ..................... lub na konto nr ...............................
Sprawdź, gdzie jesteś
Bądź ostrożny i zawsze pytaj sprzedawcę, czy miejsce, w którym jesteś, to jego siedziba lub oddział. Niektórzy sprzedawcy celowo zmieniają swoje siedziby, rejestrują jako oddział innej w nowym miejscu. Chcą przez to ominąć przepisy pozwalające na odstąpienie od umowy w ciągu 10 dni.
Rada: jeżeli nie wiesz, czy prezentacja odbywa się w lokalu, poproś o przybicie pieczątki na pustej kartce - adres porównaj z tym, który jest zawarty w umowie, którą zamierzasz zawrzeć. Nie ufaj całkowicie zapewnieniom sprzedawcy - samodzielnie poszukaj w umowie informacji o tym, czy masz prawo odstąpienia od umowy. Jeżeli sprzedawca unika odpowiedzi na pytanie, namawia do podpisania kontraktu bez czytania - nie ulegaj presji. Obowiązuje to, co jest napisane w umowie, a nie zapewnienia sprzedawcy.
Zapytaj o sprzedaż
Jeśli nie chcesz uczestniczyć w pokazach połączonych ze sprzedażą - już podczas rozmowy telefonicznej, ustal jaki charakter ma spotkanie. Ukrywanie handlowego celu takich zaproszeń to jedna z nieuczciwych praktyk na którą skarżą się konsumenci. Uważaj na pokazy sprawiające wrażenie refundowanych badań medycznych: w rzeczywistości są to działania marketingowe mające przekonać do właściwości oferowanych produktów paramedycznych. Zawsze poproś o potwierdzenie kwalifikacji eksperta i właściwości sprzedawanych towarów.
Poproś o dowód osobisty
Akwizytor, sprzedawca na pokazie przed zawarciem umowy muszą pokazać konsumentom dokument potwierdzający prowadzenie działalności gospodarczej oraz dowód osobisty. Odmowa powinna wzbudzić podejrzenia klienta.
Gdzie szukać pomocy
Jeżeli nie wiesz, jakie masz prawa lub jak odstąpić od umowy skorzystaj z bezpłatnej pomocy: infolinia 800 007 707, rzecznicy konsumentów, Inspekcja Handlowa, Federacja Konsumentów, Stowarzyszenie Konsumentów Polskich.
Informacji o swoich prawach szukaj też na stronach internetowych uczestników projektu w przypadku gdy:
- doszło do oszustwa - Prokuratura Generalna
- zawierasz umowę z operatorem telekomunikacyjnym? - Urząd Komunikacji Elektronicznej
- akwizytor proponuje zmianę sprzedawcy prądą - Urząd Regulacji Energetyki
- pokazy i prezentacje - oszustwa, których nie można udowodnić - Federacja Konsumentów
bor,JK,WP.PL
Na podstawie UOKiK