Prywatyzacja spółek PKP odsunięta w czasie
Sytuacja na rynkach kapitałowych i
finansowych wskazuje, że planowane prywatyzacje spółek PKP trzeba
będzie przesunąć - powiedział w piątek w Szczecinie wiceminister
infrastruktury Juliusz Engelhardt.
Jak powiedział dziennikarzom wiceminister, plany prywatyzacji spółek PKP, w tym PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Energetyka, Polskie Koleje Linowe w Zakopanem, PKP Informatyka - są aktualne. Zapewnił, że proces przygotowań do prywatyzacji trwa, jednak planowane debiuty giełdowe PKP Cargo i PKP Intercity trzeba będzie przesunąć.
Według wcześniejszych ustaleń spółka PKP Intercity miała być sprywatyzowana w br., a w roku następnym PKP Cargo.
Z szacunków PKP wynika, że spółka PKP Intercity rok 2008 powinna była zakończyć większymi przychodami i zyskiem netto niż w 2007 roku. W 2007 roku było to odpowiednio: ok. 46 mln zł i 1 mld 45 mln zł.
Choć PKP Cargo zajmująca się przewozami towarowymi, największy kolejowy przewoźnik na polskim rynku, nie podał jeszcze oficjalnie wyników za ubiegły rok, kierownictwo spółki informowało media, że ze wstępnych analiz wynika, że 2008 rok zakończyła ona stratą na sprzedaży niewiele przekraczającą 200 mln zł z przychodami na poziomie 5,5 mld zł.
Do czasu nadania depeszy PAP nie uzyskała komentarza rzecznika prasowego PKP.
Grupa PKP powstała w roku 2001 w wyniku procesu restrukturyzacji przedsiębiorstwa państwowego Polskie Koleje Państwowe. Grupę tworzą: PKP Intercity, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście, PKP Cargo SA. Spółka jest jednym z największych polskich pracodawców, zatrudniającym około 125 tys. osób.
PKP Cargo jest największą spółką w grupie PKP. Jest trzecim w Europie, a drugim w Unii Europejskiej kolejowym przewoźnikiem towarowym. Zajmuje się przewozem towarów konwencjonalnych, ładunków ciężkich, niebezpiecznych, zarówno w Polsce, jak i za granicą. Prowadzi też przeprawy promowe.