Przedłużono śledztwo ws. upadłości Autosanu
Prokuratura Okręgowa w Krośnie (Podkarpackie) przedłużyła śledztwo ws. upadłości fabryki Autosanu z Sanoka do 25 sierpnia br. Śledczy potrzebują więcej czasu m.in. na zgromadzenie potrzebnej dokumentacji.
12.03.2014 | aktual.: 12.03.2014 14:45
Jak powiedział PAP w środę prokurator Robert Warunek z Prokuratury Okręgowej w Krośnie, obecnie zgromadzony materiał liczy już pięć tomów akt i siedem załączników.
- Wciąż jednak gromadzimy potrzebne dokumenty. Kiedy je otrzymamy, planujemy powołać specjalistę z zakresu m.in. analizy gospodarczej, który przygotuje sprawozdanie na temat zebranej dokumentacji. Oceni jej przydatność i kompletność. Następnie chcemy powołać biegłego z tego zakresu i wówczas wydana zostanie opinia, czy komuś postawimy zarzuty - wyjaśnił Warunek.
Autosan jest w upadłości likwidacyjnej od początku października ub. r. Wniosek o upadłość zgłosił zarząd spółki. Kilka dni później Grupa Sobiesław Zasada, do której należała spółka, poinformowała o sprzedaniu za symboliczną kwotę pakietu akcji Autosanu prywatnej osobie.
Pod koniec października ub. r. Zarząd Regionu Podkarpacie NSZZ "Solidarność" złożył do Prokuratury Okręgowej w Krośnie zawiadomienie o możliwości popełnienia przestępstwa przez b. właścicieli fabryki Autosan.
W listopadzie prokuratura wszczęła śledztwo, w którym bada dwa wątki. Pierwszy dotyczy nadużycia zaufania w obrocie gospodarczym, chodzi o sprzedaż autobusów, maszyn i urządzeń po zaniżonej cenie. Mogło to spowodować szkody wielkich rozmiarów, czyli powyżej 1 mln zł. Drugi wątek dotyczy umyślnego bankructwa z zamiarem uszczuplenia należności wierzycieli. Chodzi o tworzenie innych firm i przeniesienie do nich majątku Autosanu.
Obecnie Autosanem zarządza syndyk, który ponownie zatrudnił 360 osób z prawie 500-osobowej załogi. Zakład wciąż produkuje m.in. autobusy i realizuje kontrakty zawarte przed upadłością.
Autosan jest jedną z najstarszych fabryk w Polsce; jej początki sięgają 1832 roku. Od 2001 r. firma projektowała i produkowała elementy pojazdów szynowych, zwłaszcza nadwozia szynobusów i tramwajów; współpracowała m.in. z PESA Bydgoszcz, NEWAG z Nowego Sącza oraz z Poznańskimi Zakładami Naprawczymi Taboru Kolejowego.