Przedsiębiorcy z Zagłębia Dąbrowskiego optymistycznie o przyszłości

Niewiele ponad 40 proc. małych i średnich firm z Zagłębia Dąbrowskiego uważa, że w regionie są korzystne warunki dla rozwoju tego sektora gospodarki. Ale dwie trzecie takich firm optymistycznie patrzy w przyszłość, oceniając swą sytuację finansową jako dobrą.

Nastroje wśród przedsiębiorców z firm o profilu technologicznym były przedmiotem badania przeprowadzonego na próbie tysiąca mikro, małych i średnich przedsiębiorstw oraz 55 jednostek oświatowych z Zagłębia Dąbrowskiego. We wtorek w Sosnowcu podsumowano wyniki badań. Ich głównym celem było rozpoznanie kondycji i potrzeb sektora małych i średnich firm w kontekście rynku pracy.

- Badania były przeprowadzane od marca do września ubiegłego roku, natomiast realizacja projektu trwa od grudnia 2011 do lutego 2013, w zmieniającej się gospodarce. Dzięki temu wiarygodność danych uzyskanych w trakcie realizacji projektu jest bardzo wysoka - ocenił prezes uczestniczącej w projekcie, obok sosnowieckiej Agencji Rozwoju Lokalnego, firmy Ottima-Plus Adam Jabłoński.

Do badania zaproszono firmy o profilu technologicznym z Zagłębia Dąbrowskiego. Najwięcej było firm z Sosnowca. Ponadto badano firmy z powiatów będzińskiego i zawierciańskiego, a także z Jaworzna i Dąbrowy Górniczej.

Mniej niż połowa, bo 41 proc. przebadanych przedsiębiorców uznało, że w Zagłębiu Dąbrowskim są korzystne warunki dla rozwoju małych i średnich firm. Ankietowani wskazywali, że na rynku pracy w tym regionie brakuje specjalistów i wsparcia samorządu.

Największe potrzeby zadeklarowali przedsiębiorcy z powiatu będzińskiego, gdzie narzekano na brak przestrzeni biznesowej, niewielkie nakłady kapitału zagranicznego oraz brak współpracy z administracją publiczną.

Przedsiębiorcom z okolic Zawiercia nie doskwiera brak kapitału zagranicznego, wskazali jednak, że w mieście praktycznie nie ma przestrzeni biznesowej. W tworzeniu parków technologicznych, stref biznesowych czy klastrów korzystnie wypadły firmy z Dąbrowy Górniczej. W Sosnowcu narzekano na brak specjalistów. Przedsiębiorcy z Jaworzna wskazali, że brakuje im promocji regionu, przestrzeni biznesowej i kapitału zagranicznego.

Zaledwie 23 proc. badanych firm zadeklarowało realizację innowacyjnych projektów. Zdecydowana większość - 78 proc. - nie przeznacza środków na działalność badawczo-rozwojową. 27 proc. firm podało, że opracowały dokumenty określające kierunki zmian i rozwoju do 2020 r. Potwierdza to, że przedsiębiorcy z tego sektora często nie planują i nie działają perspektywicznie, lecz dostosowują się do warunków i zajmują rynkowe nisze. Cechuje ich jednak elastyczność, mogą więc sprawnie dostosowywać się do wymogów klientów, niestandardowych zleceń lub akceptacji niższych dochodów.

67 proc. badanych firm oceniło swoją sytuację finansową jako dobrą. 71 proc. ankietowanych podało, że nie byli zmuszeni do zmian w swoich przedsiębiorstwach z powodu spowolnienia gospodarczego. Ci, którzy musieli wprowadzać zmiany, z reguły zmniejszali zatrudnienie (14 proc.), redukowali stanowiska pracy (8 proc.) oraz obniżali wynagrodzenia i zmniejszali czas pracy (5 proc.).

Przedsiębiorcy z Zagłębia Dąbrowskiego deklarują, że swoją pozycję na rynku starają się utrzymać głównie w oparciu o jakość oferowanych produktów lub usług. Starają się zdobywać rynek także atrakcyjnymi cenami.

Zdecydowana większość respondentów negatywnie wypowiedziała się o przygotowaniu absolwentów szkół i uczelni do pracy. Wskazywali, że absolwentom brakuje nie tylko doświadczenia, ale także specjalistycznych umiejętności i wiedzy kierunkowej. Zwracali też uwagę na brak zaangażowania, kompetencji, wiedzy ogólnej i umiejętności komunikacyjnych młodych ludzi.

Zagłębiowscy przedsiębiorcy sektora małych i średnich firm najchętniej zatrudniają pracowników z wykształceniem średnim zawodowym lub zasadniczym zawodowym. Przedsiębiorcy uważają, że liczba szkół zawodowych w Zagłębiu Dąbrowskim jest zbyt mała, a ich oferta niedopasowana do potrzeb rynku pracy.

95 proc. firm w Zagłębiu Dąbrowskim to małe i średnie przedsiębiorstwa. Najwięcej jest firm usługowych (55 proc.) i handlowych; produkcją zajmuje się 18 proc. Region wyróżnia na tle kraju dominacja firm usługowych nad handlowymi.

Źródło artykułu:

Wybrane dla Ciebie

UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T
UE inwestuje miliardy w drogi i kolej. Oto czym jest TEN-T
Przelewy w Polsce. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Przelewy w Polsce. Od takiej kwoty bank zawiadomi skarbówkę
Aldi zmienia zdanie. Nowe podejście do kas i promocji
Aldi zmienia zdanie. Nowe podejście do kas i promocji
Polskie gruszki nareszcie w marketach. Oto ceny naszych owoców
Polskie gruszki nareszcie w marketach. Oto ceny naszych owoców
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Ukraińcy nadal mogą pracować na polskiej wsi. Legalny pobyt wydłużony
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Nowa opłata od jutra? Lidl i Biedronka zabierają głos
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Księża seniorzy żyją w bogactwie? Oto ich emerytury
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Owinęli wokół palca. Oszuści ukradli ponad milion złotych mężczyźnie
Fala zwolnień grupowych w Krakowie. Setki osób mogą stracić pracę
Fala zwolnień grupowych w Krakowie. Setki osób mogą stracić pracę
Kryzys Allegro w internecie. Pracownicy nie zostawiają suchej nitki
Kryzys Allegro w internecie. Pracownicy nie zostawiają suchej nitki
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Tryb zimowy w oknach. Wyjaśniamy, jak go ustawić
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK
Ministra oburzona cenówkami w Biedronce. Mamy komentarz UOKiK