Rewolucja na rynku napojów w Polsce!
Coca-Cola wprowadza na polski rynek napój Sprite słodzony stewią. Stopniowo ma on zastąpić całkowicie napój słodzony wyłącznie cukrem - pisze "Rzeczpospolita".
05.11.2013 | aktual.: 05.11.2013 09:12
Sprite jest pierwszym napojem gazowanym Coca-Coli w Polsce z zawartością naturalnego słodzika. Od ponad roku firma oferuje u nas napój herbaciany Nestea Green Tea. Na globalnym rynku amerykański koncern ma ponad 30 produktów ze stewią.
Moda na stewię pojawiła się w Europie w 2011 roku, gdy Komisja Europejska zgodziła się na jej używanie jako słodzika w produktach spożywczych. Firma badawcza Zenith International szacuje, że w tym roku globalna sprzedaż tej substancji przekroczy 300 mln dolarów, czyli ok. 1 mld złotych. Do roku 2016 jej wartość ma sięgnąć 490 mln dolarów.
W Polsce w 2013 roku na napoje dietetyczne Polacy mają wydać aż 580,3 mln zł. To 40 mln zł więcej niż rok wcześniej. Do 2017 roku ma to być ponad 678 mln zł.
Stewia jest od wielu lat używana jako słodzik. Jej właściwości doceniane są na całym świecie. Ma zero kalorii i jest do 250-450 razy słodsza od cukru (sacharozy). Można ją wykorzystywać także w gotowaniu i wypiekach, a to z powodu odporności na wysoką temperaturę (do 200 stopni).
Ważnym efektem spożywania stewii jest jej zdolność do obniżania ciśnienia krwi. Badania wskazują również na to, iż może być stosowana swobodnie przy cukrzycy - nie podnosi poziomu cukru we krwi. Stewia nie powoduje także próchnicy zębów. Jest bezpieczna dla osób chorych na fenyloketonurię (PKU). Co ważne, nie jest alergenem. Prowadzone od wielu lat testy pokazują, że nie wywołuje żadnych niepożądanych efektów u ludzi.
Wielki rywal Coca-Coli, firma Pepsi, już w 2012 roku wprowadziła napoje słodzone nowym słodzikiem. Zastosowanie stewii sprawiło, że dwa nowe smaki Green Lemon oraz Green Mango zawierają o 30 proc. mniej kalorii względem innych herbat mrożonych dostępnych na rynku.