ycipk-3jfzxf
ycipk-3jfzxf

Ruszyły prace nad ostatecznym przebiegiem trasy Rail Baltica

Ostateczny przebieg międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica ustali Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku, która rozpoczęła prace nad decyzją środowiskową dla tej inwestycji - poinformowała rzeczniczka Dyrekcji Małgorzata Wnuk.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
ycipk-3jfzxf

Inwestor - PKP Polskie Linie Kolejowe SA - wnioskował o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy w wariancie: Białystok-Ełk-Olecko-Suwałki-Trakiszki do granicy państwa z Litwą. Chodzi o modernizację linii kolejowej E75.

Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe rozważał dwa warianty przebiegu Rail Baltica: przez Ełk i Olecko w woj. warmińsko-mazurskim oraz przez Sokółkę i Augustów w woj. podlaskim. Zarekomendował jednak wariant przez Ełk i Olecko.

Wariant mazurski jest o 33 km dłuższy niż trasa przez Sokółkę i Augustów. O wyborze zdecydowały jednak aspekty techniczne, ekologiczne, ekonomiczne oraz kwestia przewidywanej liczby pasażerów.

ycipk-3jfzxf

Podczas wcześniejszych konsultacji rozważano jeszcze jeden wariant przedstawiany przez dyrekcję Biebrzańskiego Parku Narodowego, według którego Rail Baltica miałaby biec z Warszawy przez Ostrołękę, Białą Piską, Ełk i Suwałki. Taka trasa omijałaby większość obszarów chronionych.

Decyzję środowiskową będzie wydawała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku (trasa w większej części przebiega przez teren województwa podlaskiego) w porozumieniu z taką samą instytucją w Olsztynie. Opinie dotyczące wpływu tej inwestycji na zdrowie i życie ludzi będą też wydawać stacje sanitarno-epidemiologiczne w Białymstoku i Olsztynie.

Jak wyjaśniła Małgorzata Wnuk, trudno na razie ocenić, ile czasu potrwa postępowanie dotyczące wydania decyzji środowiskowej. Chodzi o to, że trzeba najpierw - za pośrednictwem Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - uzyskać odpowiedź strony litewskiej, czy czuje się stroną w tej sprawie.

Jeśli odpowiedź będzie pozytywna, wówczas postępowanie będzie miało charakter transgraniczny: wszystkie dokumenty będą tłumaczone na litewski i wysyłane do tamtejszego odpowiednika polskiej dyrekcji ochrony środowiska.

ycipk-3jfzxf

Rail Baltica to linia kolejowa E75 Warszawa-Białystok-Augustów-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Trasa ta ma priorytetowe znaczenie, bo łączy Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego. Jest jedynym połączeniem kolejowym pomiędzy krajami nadbałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią z Polską i innymi krajami UE.

Trasa Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej, z czego 172 km ma linia dwutorowa i 169 km - jednotorowa. Modernizacja odcinka Białystok-Suwałki-Trakiszki-granica z Litwą ma kosztować 700 mln zł.

Polub WP Finanse
ycipk-3jfzxf
ycipk-3jfzxf