Ruszyły prace nad ostatecznym przebiegiem trasy Rail Baltica
Ostateczny przebieg międzynarodowej trasy kolejowej Rail Baltica ustali Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku, która rozpoczęła prace nad decyzją środowiskową dla tej inwestycji - poinformowała rzeczniczka Dyrekcji Małgorzata Wnuk.
03.02.2010 | aktual.: 03.02.2010 15:10
Inwestor - PKP Polskie Linie Kolejowe SA - wnioskował o wydanie decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy w wariancie: Białystok-Ełk-Olecko-Suwałki-Trakiszki do granicy państwa z Litwą. Chodzi o modernizację linii kolejowej E75.
Zarząd PKP Polskie Linie Kolejowe rozważał dwa warianty przebiegu Rail Baltica: przez Ełk i Olecko w woj. warmińsko-mazurskim oraz przez Sokółkę i Augustów w woj. podlaskim. Zarekomendował jednak wariant przez Ełk i Olecko.
Wariant mazurski jest o 33 km dłuższy niż trasa przez Sokółkę i Augustów. O wyborze zdecydowały jednak aspekty techniczne, ekologiczne, ekonomiczne oraz kwestia przewidywanej liczby pasażerów.
Podczas wcześniejszych konsultacji rozważano jeszcze jeden wariant przedstawiany przez dyrekcję Biebrzańskiego Parku Narodowego, według którego Rail Baltica miałaby biec z Warszawy przez Ostrołękę, Białą Piską, Ełk i Suwałki. Taka trasa omijałaby większość obszarów chronionych.
Decyzję środowiskową będzie wydawała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Białymstoku (trasa w większej części przebiega przez teren województwa podlaskiego) w porozumieniu z taką samą instytucją w Olsztynie. Opinie dotyczące wpływu tej inwestycji na zdrowie i życie ludzi będą też wydawać stacje sanitarno-epidemiologiczne w Białymstoku i Olsztynie.
Jak wyjaśniła Małgorzata Wnuk, trudno na razie ocenić, ile czasu potrwa postępowanie dotyczące wydania decyzji środowiskowej. Chodzi o to, że trzeba najpierw - za pośrednictwem Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska - uzyskać odpowiedź strony litewskiej, czy czuje się stroną w tej sprawie.
Jeśli odpowiedź będzie pozytywna, wówczas postępowanie będzie miało charakter transgraniczny: wszystkie dokumenty będą tłumaczone na litewski i wysyłane do tamtejszego odpowiednika polskiej dyrekcji ochrony środowiska.
Rail Baltica to linia kolejowa E75 Warszawa-Białystok-Augustów-Suwałki-Trakiszki do granicy z Litwą. Trasa ta ma priorytetowe znaczenie, bo łączy Warszawę z Kownem, Rygą, Tallinem i Helsinkami. Jest fragmentem pierwszego transeuropejskiego korytarza transportowego. Jest jedynym połączeniem kolejowym pomiędzy krajami nadbałtyckimi: Litwą, Łotwą i Estonią z Polską i innymi krajami UE.
Trasa Rail Baltica w Polsce to 341 km trasy kolejowej, z czego 172 km ma linia dwutorowa i 169 km - jednotorowa. Modernizacja odcinka Białystok-Suwałki-Trakiszki-granica z Litwą ma kosztować 700 mln zł.