Rynek majonezu. Wegańskie zamienniki mają się dobrze

Najbliższe dni to żniwa dla producentów majonezu. Tradycyjnie Wielkanoc i Boże Narodzenie to czas, gdy firmy sprzedają 80 proc. swojego asortymentu. Najwięksi producenci mają jednak nowego konkurenta. Na rynku majonezów coraz mocniej rozpycha się branża wege.

Według badania Gfk na stołach w 9 na 10 polskich domów pojawi się sos majonezowy.
Źródło zdjęć: © East News | Adam STASKIEWICZ
Marcin Łukasik

Trudno wyobrazić sobie Wielkanoc bez majonezu. W święta jemy go najwięcej. Według badania Gfk na stołach w 9 na 10 polskich domów pojawi się sos majonezowy. Branża spożywcza zaciera ręce.

Wartość rynku według różnych szacunków wynosi ok. 600 mln zł (według Euromonitora - 594 mln zł, a według Nielsena - 650 mln zł). "Piki" sprzedażowe majonezu występują dwa razy w roku – zimą i na wiosnę przed świętami. W ciągu dwóch miesięcy roku producenci sprzedają większość (80 proc.) swojego asortymentu.

Kto najwięcej zarabia? Ponad połowa biznesu (52,6 proc.) należy do marki Winiary, którą kontroluje koncern Nestle. Na drugim miejscu jest producent Majonezu Kieleckiego (16,5 proc. udziałów). Trzecie miejsce z około 15 proc. rynku zajmuje Hellmans Unileveru.

Obejrzyj: Polacy są za biedni, więc produkuje się u nas jedzenie gorsze niż na Zachodzie

Sporo miejsca na "majonezowej mapie Polski" zajmują marki lokalne. Chodzi o Majonez Kętrzyński, Świdnicki i Pomorski. Warto też wymienić majonez Napoleoński marki Mosso czy poznański Pegaz.

Majonez tradycyjny to główny wybór Polaków. Jednak na rynek coraz śmielej wpychają się producenci wegańskich zamienników.

Czym różnią się majonezy wegańskie od tradycyjnych? Tym, że nie mają w swoim składzie proszku jajecznego. Reszta składników jest taka sama, czyli olej rzepakowy lub oliwa, cytryna albo ocet cytrynowy oraz przyprawy (sól, pieprz).

Różnicę widać też w cenie. Średnia cena słoiczka majonezu o pojemności 400 ml to ok. 4-5 zł. W przypadku majonezu wegańskiego trzeba zapłacić 12-15 zł za opakowanie 250 ml. Choć zdarzają się też porównywalne oferty.

- Rzadko się zdarza, aby klient chciał kupić tylko majonez. Przeważnie jest to koszyk z większą ilością produktów wegańskich. W ciągu tygodnia schodzi ok. 40 sztuk słoiczków z majonezem. Średnio w co trzecim zamówieniu jest majonez – mówi money.pl Marcin Kurczewski ze sklepu pureveg.pl

W Polsce można zamówić do domu majonezy wegańskie m.in. takich marek jak Bydo, Vitaquell, Lovege, Cremajo. Niedawno do swojej oferty majonez wegański dodała firma Develey. Zdaniem ekspertów udziały tych marek w całym rynku wynoszą ok. 1-2 proc.

- Widzimy tę dynamikę. Coraz więcej osób sięga po produkty wege nie dlatego, że unika produktów odzwierzęcych, ale chce spróbować czegoś nowego. Jestem przekonany, że rynek produktów wegańskich i wegetariańskich będzie rósł co roku w tempie dwu-, trzycyfrowym i dogoni rynek produktów bio – wyjaśniał money.pl Paweł Korniluk z firmy Develey.

Nasz rozmówca podaje też, że w zeszły weekend 80 proc. zamówień przez sklep internetowy firmy Develey dotyczyło właśnie majonezu wegańskiego.

Co 10. Polak nie je mięsa?

Wegetarianizm, czy nawet weganizm, to już nie są tylko chwilowe trendy. W Polsce tę filozofię wyznaje coraz więcej osób. Według różnych szacunków od 7 do 10 proc. społeczeństwa stosuje dietę, z której całkowicie eliminuje produkty odzwierzęce.

Według rankingu happycow.net Warszawa jest miastem przyjaznym weganom. Stolica zajmuje trzecie miejsce w Europie i siódme globalnie. Jednocześnie 12 proc. warszawiaków uważa, że w mieście wciąż brakuje wegańskich restauracji i barów.

W samej Warszawie jest ok. 90 restauracji wegańskich i wegetariańskich. Do tego dochodzą restauracje przyjazne wege. Również znane sieciówki wprowadzają menu dla entuzjastów diety bezmięsnej.

McDonald's oferuje wegańskie burgery w Skandynawii i Wielkiej Brytanii, a pizzeria Papa John's w restauracjach w Polsce i Wielkiej Brytanii zamiast tradycyjnego sera używa sheese'u robionego na bazie oleju kokosowego.

W Polsce działa też akcja RoślinnieJemy, który wspiera restauratorów, producentów żywności i sieci handlowe we wprowadzaniu i promowaniu roślinnych produktów i dań.

Globalny rynek produktów roślinnych był wart w 2017 roku 10,5 miliarda dolarów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów