Rynek piwa w Polsce. Polacy piją coraz mniej piwa, za to cydr "idzie jak woda"

Kompania Piwowarska (KP) ocenia, że rok 2015 zamknie się na rynku piwa wynikiem nieco gorszym od ubiegłorocznego, czyli niższym o około 1 proc., poinformował rzecznik Kompanii Piwowarskiej Paweł Kwiatkowski. Wśród napoi alkoholowych szczególnie duży skok sprzedaży zanotował cydr, od sierpnia 2014 r. do lipca 2015 r. aż o 158 proc.

Rynek piwa w Polsce. Polacy piją coraz mniej piwa, za to cydr "idzie jak woda"
Źródło zdjęć: © WP.PL | Quinn Dombrowski/Flickr.com (CC BY-SA 2.0)

11.12.2015 | aktual.: 11.12.2015 14:33

Na podstawie dostępnych danych możemy przypuszczać, że rok 2015 zamknie się na rynku piwa wynikiem nieco gorszym od ubiegłorocznego, tj. niższym o ok. 1 proc. Duża konkurencyjność cenowa sprawia również, że średnia cena piwa jest niższa niż w zeszłym roku. Dlatego tak ważne, nie tylko dla nas, ale dla całej branży, jest budowanie wartości rynku piwnego. Skupiamy się na szerzeniu kultury piwnej, wprowadzaniu ciekawych nowości, ożywieniu konsumpcji i wzmocnieniu całej kategorii oraz poprawie wizerunku piwa jako wysokiej jakości napoju. Czasami koncentracja na promocjach cenowych tworzy wręcz odwrotny wizerunek" - powiedział Kwiatkowski, cytowany w komunikacie.

Piwo jako największa (warta 14,5 mld zł) i najbardziej innowacyjna kategoria wśród alkoholi cały czas poszukuje rozwiązań, aby zwiększyć swoją wartość, podkreślono w informacji.

"Choć wśród piwoszy nadal króluje jasne pełne, to coraz częściej natrafić można na nowe style i smaki piwne odpowiadające zarówno mężczyznom, jak i kobietom. Wiemy, że Polacy lubią pić piwo - średnio spożywają go 97 litrów na osobę" - wskazano w materiale.

"Dla Kompanii pierwsza połowa roku była niełatwa. Wynikało to z niesprzyjającej pogody, sierpień okazał się upalny na tyle, że rosły inne kategorie napojowe jak np. woda butelkowana. Doskwierał również brak dużych imprez piłkarskich, które mają korzystny wpływ na tę branżę. Obecnie KP poprawiła swoje wyniki, które przekładają się na pozytywny trend w zakresie jej udziału w rynku" - czytamy dalej w komunikacie.

Przyglądając się nawykom konsumentów, Kompania Piwowarska wprowadziła w tym roku kolejne warianty znanych już piw. "Niekwestionowanym zwycięzcą sprzedaży okazało się Tyskie Radler, czyli połączenie jasnego piwa z lemoniadą w proporcji 40:60. Walkę toczył także Lech ICE Diesel, czyli połączenie jasnego piwa z colą, zupełnie nowa kategoria na polskim rynku. Miłośnicy mniej goryczkowych smaków mogli także spróbować nowego wariantu piwa Redd's Gruszka i Chili oraz bezalkoholowego Lecha Free o smaku limonki z miętą. Ten ostatni od wprowadzenia na rynek przekroczył założenia budżetowe. Wszystko zaś wskazuje na to, że do końca 2015 roku sam segment piw bezalkoholowych zanotuje 50-proc. wzrost sprzedaży. Jesienią natomiast w sklepach pojawił się sezonowy wariant Książęcego - Burgundowe Trzy Słody oraz uwarzone ze świeżego chmielu Książęce Pierwsze Zbiory (piwo dostępne tylko w lokalach gastronomicznych)" - wymieniono w komunikacie.
Stosunkowo nowym smakiem jest także cydr. Z roku na rok zdobywa coraz większą popularność w Polsce. W okresie od sierpnia 2014 do lipca 2015 kategoria ta urosła aż o 158 proc. (za danymi Nielsena). Obecnie cydr jest u nas bardziej popularny niż rum czy gin. Eksperci prognozują, że kategoria ta w następnych latach będzie dalej rosnąć, podkreśla spółka.

Kompania Piwowarska skupia trzy browary: Tyskie Browary Książęce, Browar Dojlidy w Białymstoku i Lech Browary Wielkopolski w Poznaniu.

Źródło artykułu:ISBnews
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (104)