Trwa ładowanie...
d3l00on

Rząd przyjął projekt ustawy ws. restrukturyzacji PKP

14.05. Warszawa (PAP) - Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP - poinformowało CIR. Według nowych...

d3l00on
d3l00on

14.05. Warszawa (PAP) - Rada Ministrów przyjęła we wtorek projekt nowelizacji ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP - poinformowało CIR. Według nowych przepisów spółki przewozowe, np. PKP Intercity czy Przewozy Regionalne, będą mogły ogłosić upadłość.

Zgodnie z obowiązującym prawem spółki utworzone na mocy ustawy o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji PKP z 2000 r. nie mogą ogłosić upadłości. Dotyczy to takich spółek jak PKP Intercity, PKP Cargo czy Przewozy Regionalne.

Według Komisji Europejskiej polskie przepisy, nieprzewidujące możliwości ogłoszenia upadłości spółek przewozowych, stanowią nieograniczoną pomoc państwa, są zatem niezgodne z prawem wspólnotowym. Centrum Informacyjne Rządu przypomniało, że w 2008 roku Komisja opublikowała wytyczne dotyczące pomocy państwa dla przedsiębiorstw kolejowych, które przewidują obowiązek zniesienia nieograniczonych gwarancji państwowych przyznanych przedsiębiorstwom kolejowym.

W myśl zaproponowanych przepisów przewoźnik, który ogłosi upadłość, będzie mógł jeszcze przez pół roku świadczyć usługi przewozowe. Przedsiębiorca będzie musiał jednak wdrożyć w tym czasie ewentualny plan naprawczy i układowy. "Chodzi o to, aby pasażerowie, w przypadku ogłoszenia upadłości, nie byli nagle pozbawieni dostępu do transportu kolejowego" - wyjaśniło CIR.

d3l00on

W tym czasie podmiot, który zawarł umowę o świadczenie usług publicznych z takim przewoźnikiem będzie miał czas, by zawrzeć umowę z innym przewoźnikiem.

CIR poinformowało, że nowelizacja ma zacząć obowiązywać 14 dni po ogłoszeniu jej w Dzienniku Ustaw. Przepisy dotyczące spółek zajmujących się przewozem osób mają wejść w życie po roku od dnia ogłoszenia. Ustawodawca wskazał, że chodzi o to, by dać przedsiębiorstwom kolejowym czas na przygotowanie i wdrożenie rozwiązań przeciwdziałających negatywnym skutkom ewentualnego ogłoszenia ich upadłości.

W sierpniu 2010 r. rząd przyjął proponowany przez ówczesny resort infrastruktury projekt, który umożliwiałby upadłość spółek kolejowych. Od początku jednak kolejowe związki zawodowe były sceptyczne wobec tego dokumentu. Według nich kolejowe spółki przewozowe były wówczas w tak złej kondycji, że musiałyby upaść zaraz po wejściu w życie tych przepisów. Ostatecznie projekt nie zyskał akceptacji posłów.(PAP)

mick/ pad/ mow/ jtt/

d3l00on
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3l00on

Pobieranie, zwielokrotnianie, przechowywanie lub jakiekolwiek inne wykorzystywanie treści dostępnych w niniejszym serwisie - bez względu na ich charakter i sposób wyrażenia (w szczególności lecz nie wyłącznie: słowne, słowno-muzyczne, muzyczne, audiowizualne, audialne, tekstowe, graficzne i zawarte w nich dane i informacje, bazy danych i zawarte w nich dane) oraz formę (np. literackie, publicystyczne, naukowe, kartograficzne, programy komputerowe, plastyczne, fotograficzne) wymaga uprzedniej i jednoznacznej zgody Wirtualna Polska Media Spółka Akcyjna z siedzibą w Warszawie, będącej właścicielem niniejszego serwisu, bez względu na sposób ich eksploracji i wykorzystaną metodę (manualną lub zautomatyzowaną technikę, w tym z użyciem programów uczenia maszynowego lub sztucznej inteligencji). Powyższe zastrzeżenie nie dotyczy wykorzystywania jedynie w celu ułatwienia ich wyszukiwania przez wyszukiwarki internetowe oraz korzystania w ramach stosunków umownych lub dozwolonego użytku określonego przez właściwe przepisy prawa.Szczegółowa treść dotycząca niniejszego zastrzeżenia znajduje siętutaj