Rzecznicy patentowi nawołują do ochrony znaków towarowych
Szesnastego marca Kancelaria Rzeczników Patentowych JWP w Warszawie organizuje bezpłatne warsztaty dla firm p.t. „Wartość znaku towarowego i jego ochrona w przedsiębiorstwie”.
11.03.2010 11:46
Dorota Rzążewska, radcą prawnym, krajowy i europejski rzecznik patentowy przekonuje, że trzeba interweniować, gdy konkurencja podszywa się pod czyjś produkt, nazwę, opakowanie czy firmę. Znak towarowy należy zastrzec w Urzędzie Patentowym. Gdy dojdzie do naruszenia prawa własności, istnieje kilka sposobów poradzenia sobie z taką sytuacją: polubowne załatwienie sprawy, sąd arbitrażowy lub proces sądowy.
- Warto pomyśleć o włączeniu ochrony swojego know-how, swoich marek, swoich opakowań, czy wynalazków do strategii zarządzania firmą. Chroniąc własność intelektualną i przemysłową nie tylko zyskujemy broń do walki z konkurencją, podróbkami naszych produktów, reklam, logotypów, opakowań, ale przede wszystkim realnie podnosimy wartość swojej firmy i jej produktów, co ma znaczenie np. w razie potrzeby sprzedania firmy czy udzielenia licencji – mówi Dorota Rzążewska.
Samodzielne zastrzeżenie przez przedsiębiorcę jednego znaku w Urzędzie Patentowym to koszt od 550 złotych. Gdy wniosek przygotowuje profesjonalny pełnomocnik, wówczas trzeba się liczyć z dodatkowymi kosztami. Trzeba tez podjąć decyzję o zakresie terytorialnym ochrony: można chronić swoją własność w kraju, w Unii Europejskiej a także w trybie międzynarodowym, w wybranych państwach świata. Zakres ochrony warunkuje rodzaj procedury rejestracyjnej oraz ma znaczący wpływ na jej koszt. Procedura rejestracji znaku może trwać nawet 2 lata. Tymczasowa ochrona własności rozpoczyna się już od daty złożenia wniosku w Urzędzie.
JS