Sąd obniżył do 2,5 mln zł karę dla biura Nowa Itaka
Sąd Ochrony Konkurencji i Konsumentów obniżył z ponad 2,7 mln zł do ponad 2,5 mln zł karę nałożoną dwa lata temu przez Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów na biuro podróży Nowa Itaka za opóźnienie rozpoczęcia imprezy turystycznej.
16.12.2013 | aktual.: 16.12.2013 15:58
Jak poinformował w poniedziałek UOKiK, sąd podzielił stanowisko Urzędu co do naruszenia zbiorowych interesów konsumentów poprzez ograniczenie przez biuro podróży odpowiedzialności za opóźnienie rozpoczęcia imprezy turystycznej. Sąd uznał jednak, że Nowa Itaka zaniechała stosowania niektórych kwestionowanych przez Urząd postanowień jeszcze przed wydaniem decyzji, dlatego kara pieniężna została obniżona do 2 mln 533 tys. 263 zł. Wyrok nie jest prawomocny, przedsiębiorcy przysługuje apelacja.
W 2011 r. UOKiK stwierdził, że zapisy we wzorcach umownych Nowej Itaki, m.in. zawierające zastrzeżenie, że firma nie ponosi odpowiedzialności za opóźnienia wylotów z kraju, które byłyby mniejsze niż 12 godzin, są tożsame z wpisanymi do rejestru klauzul niedozwolonych.
Tymczasem - jak podkreśla UOKiK - opóźnienie oznacza nienależyte wykonanie umowy i w takiej sytuacji klient ma prawo do ubiegania się o stosowną rekompensatę, pod warunkiem że opóźnienie nie zostało spowodowane wyłącznie przez konsumenta, osobę trzecią nieuczestniczącą w wykonaniu usług albo przez siłę wyższą. Urząd nałożył na spółkę karę w wysokości 2 mln 747 tys. 931 zł.