Satysfakcja pracowników - da się ją zbadać?
Coraz więcej organizacji decyduje się na przeprowadzenie Badania Satysfakcji czy Zaangażowania Pracowników. Badania takie realizowane są z pomocą firmy zewnętrznej, czy też z wykorzystaniem własnych zasobów. Przystępując do badania warto zwrócić uwagę na kilka kwestii, które znacząco wpływają na osiągnięcie zamierzonych celów badania oraz jego sukces.
04.02.2013 | aktual.: 04.02.2013 12:13
Coraz więcej organizacji decyduje się na przeprowadzenie Badania Satysfakcji czy Zaangażowania Pracowników. Badania takie realizowane są z pomocą firmy zewnętrznej, czy też z wykorzystaniem własnych zasobów. Przystępując do badania warto zwrócić uwagę na kilka kwestii, które znacząco wpływają na osiągnięcie zamierzonych celów badania oraz jego sukces.
Pierwszym krokiem przy realizacji badania powinno być ustalenie jasnego celu oraz oczekiwań względem jego efektów. Określenie celu badania ma wpływ na dalsze kroki m.in. na jego komunikację wśród pracowników, czy też budowę narzędzia badawczego.
To do czego powinniśmy dążyć przeprowadzając badanie satysfakcji to zaangażowanie jak największego odsetka pracowników (z grupy biorącej udział w badaniu). Duża frekwencja pozwoli na zebranie całościowej informacji, odzwierciedlającej opinie wielu pracowników. Dlatego też ważne jest, aby badanie zostało przeprowadzone w odpowiednim terminie. Pamiętajmy, aby przy realizacji tego typu projektów, gdzie zależy nam na jak największej liczbie respondentów unikać okresów urlopowych, czy świątecznych.
Nie należy również przeprowadzać badania bezpośrednio po wprowadzeniu znacznych zmian w organizacji, restrukturyzacji. Warto zastanowić się również, czy po przeprowadzonym badaniu dostępne będą środki na inwestycje w działania naprawcze, dotyczące słabszych stron organizacji, które zostaną zidentyfikowane na bazie wyników badania.
Polecamy: Jak zatrzymać najlepszych?
Kolejnym, jednym z najważniejszych punktów badania jest jego komunikacja. Od dobrej komunikacji całości badania, zależy powodzenie projektu. Istnieje wiele form zakomunikowania pracownikom decyzji o przeprowadzaniu badania satysfakcji w firmie oraz jego celach. To, co na pewno warto zrobić to zaangażować w projekt i przekonać do sensowności badania menedżerów z różnych szczebli organizacji. Należy wykorzystać również takie możliwości jak: spotkania informacyjne z pracownikami, zamieszczenie informacji o badaniu w Intranecie, gazetce firmowej, na tablicach informacyjnych. Pod uwagę można wziąć również takie opcje jak opracowanie logo badania (które będzie rozpoznawalne również w kolejnych latach, jeżeli przeprowadzanie badań będzie kontynuowane), zaprojektowanie oraz wydruk ulotek, czy plakatów.
Następnym również niezwykle istotnym elementem badania jest narzędzie, które posłuży nam do zmierzenia poziomu satysfakcji czy też zaangażowania pracowników. Ważne, aby w kwestionariuszu badania zawarte zostały kwestie kluczowe dla organizacji. W tym celu należy przeprowadzić serię spotkań indywidualnych lub grupowych (w dyskusjach powinni wziąć udział przedstawiciele HR, menedżerowie, pracownicy), które pozwolą zebrać materiał, na bazie którego będziemy mogli wyłonić obszary, istotne dla pracowników i organizacji. Należy, bowiem skupić się na wybranych aspektach, aby ankieta nie była zbyt długa (kwestionariusza nie powinno wypełniać się dłużej niż 20 minut). Dobrą praktyką jest również umieszczenie w ankiecie kilku pytań otwartych. Dzięki nim pracownicy mają możliwość wypowiedzenia się na tematy, które nie zostały zawarte w ankiecie. Jest to również szansa na zebranie ciekawej ewidencji dodatkowej.
Przystępując do przeprowadzenia procesu badania satysfakcji pracowników konieczne jest zapewnienie anonimowości respondentom. Powinniśmy zrobić wszystko, aby pracownicy czuli się komfortowo wypełniając kwestionariusz (papierowy, czy też w wersji on-line). Metryczka kwestionariusza powinna ujmować te kryteria, które są istotne dla organizacji (np. typ stanowiska - kierownicze i nie kierownicze, oddziały, staż pracy w podziale na lata itp.), ale jednocześnie jej konstrukcja nie powinna dać możliwości identyfikacji poszczególnych respondentów. Tylko takie podejście pozwoli nam to na poznanie szczerych opinii na temat aktualnej sytuacji w firmie i istniejących problemów. Jednym ze sposobów na zwiększenie poczucia anonimowości jest skorzystanie z usług niezależnej firmy zewnętrznej (dane z kwestionariuszy są wprowadzane do bazy oraz przetwarzane poza organizacją, dane z ankiet on-line przechowywane są na zewnętrznych serwerach).
Ważne jest, czy i jakie działania naprawcze odnośnie słabszych stron podejmuje organizacja po badaniu. Istotne jest by pracownicy byli na bieżąco informowani - co i w jaki sposób zostało wdrożone w celu poprawy jakości, warunków, komfortu ich pracy.
Badania satysfakcji nie powinno przeprowadzać się również częściej niż raz do roku.
Podsumowując, dobrze przeprowadzone badanie może przynieść wiele korzyści dla organizacji. Znajomość poziomu satysfakcji pracowników pozwoli m.in. zwiększyć motywację pracowników, jakość usług wewnętrznych i zewnętrznych, konkurencyjność jednostki na rynku pracy.
Justyna Barczyk, Młodszy Konsultant BIGRAM SA