Strata netto TP SA w III kw. 2010 roku wyniosła 720 mln zł, znacznie gorzej od konsensusu (opis2)

27.10. Warszawa (PAP) - Strata netto Telekomunikacji Polskiej w trzecim kwartale 2010 roku wyniosła 720 mln zł wobec 327 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie....

27.10. Warszawa (PAP) - Strata netto Telekomunikacji Polskiej w trzecim kwartale 2010 roku wyniosła 720 mln zł wobec 327 mln zł zysku rok wcześniej - podała spółka w raporcie. Wynik jest dużo gorszy od konsensusu z uwzględnieniem rezerwy na spór DPTG, który zakładał stratę netto na poziomie 398 mln zł.

Strata operacyjna grupy TP SA w trzecim kwartale tego roku wyniosła 503 mln zł wobec 529 mln zł zysku rok wcześniej. Analitycy spodziewali się EBIT na poziomie -351,5 mln zł.

EBITDA spadła o 30,9 proc. do 439 mln zł wobec oczekiwanych 553 mln zł.

Skonsolidowane przychody TP w tym okresie spadły o 3,9 proc. do 3,898 mld zł. Konsensus rynkowy zakładał 3,93 mld zł. Spółka podała, że ograniczenie erozji przychodów wynika z poprawy trendów, zarówno w przychodach telefonii komórkowej (wzrost w trzecim kwartale o 1,7 proc. rdr), jak i telefonii stacjonarnej (spadek ograniczony do 7,5 proc. rdr, w porównaniu z -8,7 proc.w 2 kw.).

Według szacunków grupy, dynamika rynku telekomunikacyjnego w Polsce powoli zmierza ku stabilizacji. W trzecim kwartale jego wartość zmniejszyła się o 0,9 proc. rdr, po 4,2 proc. spadku w II kw.

Poprawa tendencji jest związana z zanikaniem efektu wprowadzenia obniżek stawek za zakańczanie połączeń w sieciach komórkowych, druga obniżka MTR-ów nastąpiła w lipcu 2009 roku. W efekcie, wartość rynku komórkowego zwiększyła się w trzecim kwartale o 1 proc. względem ubiegłego roku.

Telekom podał też wyniki skorygowane o rezerwy na DPTG. Według nich spółka miała 372 mln zł zysku netto (wzrost o 13,8 proc. rdr i 14,5 proc. kdk) wobec oczekiwanych przez analityków, którzy uznali rezerwę jako wydarzenie jednorazowe i nie uwzględnili ich w swoich prognozach, 328 mln zł.

Wzrost zysku kdk wynikał głównie z poprawy EBITDA, w połączeniu z niższymi kosztami amortyzacji (spadek o 24 mln zł względem 2 kw).

Skorygowana EBITDA wyniosła w trzecim kwartale 1,5 mld zł i była o 6,5 proc. mniejsza niż rok wcześniej. Analitycy przewidywali 1,48 mld zł.

Narastająco TP miała po 9 miesiącach około 2 mld zł wolnych przepływów pieniężnych.

W telefonii stacjonarnej przychody w III kwartale zmniejszyły się w ujęciu rocznym o 7,5 proc. do 2,218 mld zł, w porównaniu ze spadkiem o 8,7 proc. w drugim kwartale. Poprawa wynikała częściowo z korzystnej zmiany w zakresie przychodów z usług hurtowych.

Liczba łączy stacjonarnych spadła o 6,9 proc. rdr do 7,87 mln. Liczba detalicznych dostępów szerokopasmowych zmniejszyła się o 0,3 proc. do 2,269 mln. Liczba klientów usług dostępu do internetu zwiększyła się o 8 tys. względem II kwartału.

ARPU zwiększył się o 0,5 proc. względem II kwartału, co sygnalizuje koniec trendu spadkowego i jest wynikiem migracji klientów do wyższych prędkości (6 Mb/s i więcej), zapoczątkowanej obniżką cen na najwyższe prędkości w kwietniu 2010 roku.

Liczba klientów telewizji wzrosła o 75,6 proc. do 497 tys., co stanowi 21,9 proc. całej bazy klientów detalicznych internetu.

Skorygowany wskaźnik EBITDA dla segmentu telefonii stacjonarnej zwiększył się o 8 proc. względem drugiego kwartału, osiągając wysoki poziom 41,9 proc. przychodów.(PAP)

epo/ jtt/

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.