Supermarkety najszybciej rosnącą częścią handlu detalicznego
Średnie sklepy, do których Euromonitor International zalicza sieci supermarketów, mają w tym roku zwiększyć obroty o ponad 8 proc. Będzie to zdecydowanie najszybciej rosnący segment polskiego rynku handlu detalicznego.
Według badań Euromonitor International supermarkety rosną najszybciej na rynku detalicznym w Polsce. Otwierają je zarówno zagraniczne sieci handlowe, takie jak Tesco, jak również polskie przedsiębiorstwa handlowe.
Supermarkety to jeden z głównych kanałów dystrybucji, pod względem obrotów, które w tym roku mają wzrosnąć do 25 mld zł. Obecnie supermarkety zajmują trzecią pozycję za tradycyjnymi sklepami spożywczymi oraz hipermarketami.
Według prognozy firmy Euromonitor International sytuacja w kolejnych latach się w tym zakresie nie zmieni, to jednak obroty supermarketów będą rosły najszybciej, by w 2014 r. wynieść 36,4 mld zł. Powód ich powodzenia jest prosty: z hipermarketami wygrywają lepszymi lokalizacjami, do których klienci mogą łatwiej i szybciej dojechać. Z kolei z tradycyjnymi sklepami wygrywają znacznie szerszą ofertą oraz czasem niższymi cenami. Supermarkety przykład segmentu rynku, gdzie mimo konkurencji mocną pozycję udało się zdobyć polskim firmom. Supermarkety otwierają Tesco i Carrefour, znane głównie z hipermarketów. Obie sieci mają po ponad 13 proc. udziałów w polskim rynku supermarketów. Trzecią pozycję z 12 proc. zajmuje francuska grupa Muszkieterowie, której sklepy Intermarche prowadzą w ramach systemu franczyzowego niezależni przedsiębiorcy.
Z kolei następni w kolejności pod względem udziałów gracze to także polskie firmy: Polomarket oraz Piotr i Paweł. Supermarkety rosną też najszybciej pod względem liczby nowych sklepów. Z ostatniego raportu firmy Nielsen wynika, że w ub.r. ich liczba wzrosła o 7 proc. i przekroczyła 4,2 tys.
(JS)