Szczecin/ Modernizacja infrastruktury na terenie byłej stoczni
Za blisko 16 mln zł zmodernizowana zostanie infrastruktura na terenie byłej Stoczni Szczecińskiej Nowa, którą zarządza Szczeciński Park Przemysłowy. W piątek w Szczecinie podpisano umowę na dofinansowanie przedsięwzięcia.
27.06.2014 15:55
Szczeciński Park Przemysłowy (SPP) jest lokalną spółką, zarządzającą aktywami po zlikwidowanej Stoczni Szczecińskiej Nowa w imieniu właściciela tych terenów Towarzystwa Finansowego Silesia (towarzystwo jest właścicielem wszystkich udziałów SPP).
SPP zarządza blisko 50 hektarami z najważniejszą infrastrukturą, która jest sercem stoczni: halami produkcyjnymi, pochylniami, nabrzeżem i suwnicami.
Jak powiedział dziennikarzom prezes SPP Grzegorz Huszcz, pieniądze pozwolą zmodernizować kilka kilometrów torów kolejowych na terenie zakładu, przebudować budynek socjalny i kupić specjalistyczną maszynę do obróbki stali. Modernizacja ma rozpocząć się w sierpniu i zakończyć się w połowie przyszłego roku.
Część środków na sfinansowanie modernizacji pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego na lata 2007-2013.
Inwestycja w infrastrukturę jest odpowiedzią na degradację terenów postoczniowych, które kilka lat były nieużytkowane. Zaletą tych terenów jest lokalizacja, ale inwestorów odstrasza m.in. zły stan dróg wewnętrznych, brak połączenia kolejowego z krajowym systemem kolejowym czy słaba komunikacja z drogami publicznymi.
Huszcz powiedział, że na terenie parku działa 50 spółek, głównie z branży okrętowej i pracujące dla sektora offshore, które zatrudniają około 2 tys. osób.
Huszcz dodał, że wszystkie hale są wynajęte, a place przy pochylniach w pełni wykorzystywane. W niewielkim stopniu wykorzystywane są same pochylnie, ale już w połowie lipca rozpocznie się na jednej z nich budowa dużego doku pływającego - powiedział.
Jesienią aktywa po byłej stoczni mają stać się własnością SPP. Prezes TF Silesia Adama Siwek powiedział, że wniesienie aportem gruntów i budynków po stoczni do SPP powinno zakończyć się już w październiku.
Produkcja w Stoczni Szczecińskiej Nowa wstrzymano w styczniu 2009 r., ponieważ Komisja Europejska uznała, że udzielona wcześniej stoczniom w Gdyni i Szczecinie przez polski rząd pomoc publiczna była niezgodna z prawem. Majątek stoczni sprzedano, a pracowników zwolniono.
Wśród kupionego w 2010 r. przez TF Silesia majątku po stoczni szczecińskiej znalazły się m.in. trzy pochylnie, nabrzeże o długości 510 m, wyposażone w urządzenia dźwigowe, a także place składowe, hale przemysłowe wraz z infrastrukturą dźwigową, obiekty biurowe oraz grunty o łącznej powierzchni 50 hektarów.
Powstałe w 2000 r. Towarzystwo Finansowe Silesia należy do Skarbu Państwa; specjalizuje się w rewitalizacji gospodarczej i zagospodarowywaniu obszarów poprzemysłowych.