Trwa ładowanie...
d3ybyo9
16-05-2014 21:25

Szczecin/ Nowy System Informacji Rzecznej dla żeglujących po Odrze

Żeglujący po Odrze mogą już korzystać z informacji o dokładnym stanie wód, ich zalodzeniu, oznakowaniu nawigacyjnym czy charakterze linii brzegowej. Od piątku działa bowiem zbudowany kosztem blisko 30 mln zł System Informacji Rzecznej RIS.

d3ybyo9
d3ybyo9

Centrum RIS-Odra (River Information Service - PAP) uruchomiono w Urzędzie Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie. W Polsce system taki obejmuje tylko Odrę, która jako jedyna w kraju spełnia parametry dróg wodnych o międzynarodowym znaczeniu - poinformowano w Urzędzie.

Zespół naukowców Akademii Morskiej w Szczecinie cztery lata temu opracował technologię budowy Rzecznych Systemów Informacyjnych. Prace tego zespołu posłuży do budowy systemu RIS. Jak powiedział PAP kierujący zespołem prof. Andrzej Stateczny, dzięki udostępnianym bezpłatnie nawigacyjnym mapom elektronicznym żeglujący Odrą mogą uzyskać informacje np. o stanie wody w rzece, jej zalodzeniu, natężeniu ruchu i innych parametrach, które pozwolą im zachować bezpieczeństwo.

RIS profesor nazwał "autostradą wodną". Przekonywał, że system informuje o wszystkich obiektach, które znajdują się na drodze wodnej. Dzięki temu - jak mówił - poprawi się bezpieczeństwo żeglugi, więcej też ładunków będzie przenoszonych z dróg i autostrad na drogi wodne.

W Polsce systemem tym objęto 97,3 km śródlądowych dróg wodnych na dolnej Odrze - m.in. Odrę Zachodnią, jezioro Dąbie i Odrę Wschodnią do miejscowości Ognica. Stąd można żeglować w górę Odry, w kierunku Berlina i śródlądowych dróg niemieckich.

d3ybyo9

Utworzenie systemu nakładała na nas dyrektywa unijna, zgodnie z którą taki system musi zostać wprowadzony na śródlądowych drogach wodnych klasy międzynarodowej, połączonych z drogami międzynarodowymi innych krajów. Wprowadzenie takiego rozwiązania ma też maksymalnie zwiększyć przepustowość dróg wodnych, skrócić czas podróży oraz ograniczyć koszty transportu.

Ruch na Odrze może się jeszcze zwiększyć. Planowane jest bowiem przywrócenie żeglowności dla lodołamaczy, a to gwarantowałoby około 300 dni żeglowności np. dla barek czy statków turystycznych o zanurzeniu do 1,8 m.

Projekt został dofinansowany ze środków unijnych.

d3ybyo9
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d3ybyo9