Tąpnęły wydatki Polaków na elektronikę
Rynek elektroniki użytkowej kurczy się - do końca maja segment elektroniki konsumenckiej stracił w ujęciu rocznym aż 13,6 proc. Traci większość wiodących kategorii. Polacy nie chcą już nowych telewizorów, smartfonów (w tych kategoriach jest najgorzej), a także drobnych urządzeń.
Polacy ewidentnie przerzucili się na tablety, które sprzedają się obecnie najlepiej, wszystkie artykuły gospodarstwa domowego (AGD), a także... komputery stacjonarne. Ta ostatnia wielokrotnie już była skazywana na zniknięcie, a tymczasem PC są drugą najszybciej rosnąca kategorią na rynku.
Eksperci tłumaczą, że z blaszaków dalej korzystają firmy. Nie można ich wprawdzie zabrać do domu, ale dużo łatwiej się na nich pracuje. Drugą kategorię kupujących stanowią gracze komputerowi.
Na potwierdzenie słów o krachu na rynku elektroniki "Rz" przypomina ostatnie spektakularne upadki. Zbankrutowały ostatnio Mix Electronics oraz Domex, który był właścicielem marki Avans. W przypadku tej drugiej spółki przejęciem najlepszych lokalizacji zainteresowany jest Media Expert. Gazeta twierdzi też, że do rywalizacji z nim staje Media Saturn, który jest największym sprzedawcą elektroniki w Polsce.
Prognozy dla tego rynku nie są jednak różowe. Eksperci szacują, że z blisko 6,4 tys. sklepów w 2012 roku za dwa lata pozostanie już nieco ponad 6 tys. A ich obroty spadną z ponad 20,1 mld zł do 17,7 mld zł.
Sytuacja na rynku sprzętu elektronicznego od kilku lat przypomina trasę kolejki górskiej - okresy wzrostu sprzedaży przeplatają się ze spadkami. Teraz mamy do czynienia z jej załamaniem - informuje "Rzeczpospolita".
Więcej na http://www.rp.pl