WP
Zamieszczone na stronach internetowych portalu WP.PL materiały sygnowane skrótem "PAP" stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie, chronionych przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez WP.PL na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
09-12-2014 (12:40)

Terminal kontenerowy w Gdyni zwiększa swoją zdolność przeładunkową

Na początku 2015 roku w terminalu kontenerowym BCT w porcie w Gdyni rozpoczną prace dwie najnowocześniejsze na świecie suwnice. Kolejne dwie mają dotrzeć w połowie przyszłego roku. Celem zakupu jest zwiększenie zdolności przeładunkowych terminalu.
Głosuj
Głosuj
Podziel się
Opinie
WP

Kierownik marketingu Bałtyckiego Terminalu Kontenerowego (BCT) w Gdyni, Michał Kużajczyk poinformował PAP, że we wtorek jedna z suwnic została przetransportowana ze statku na nabrzeże. Druga na lądzie ma się znaleźć w środę. Każda z suwnic kosztuje ok. 8 mln dolarów. Waży ok. 900 ton. Ma 67 metrów wysokości i pięćdziesięciometrowy zasięg ramienia w kierunku wody, co umożliwia obsługę statków o 19 rzędach kontenerów wszerz pokładu. Podał, że do pracy suwnice zostaną przygotowane przez specjalistów z Chin; odbioru dokona Urząd Dozoru Technicznego. Suwnice dla BCT dostarczyła firma Shanghai Zhenhua Heavy Industries Co. Ltd. Do Gdyni dotarły na pokładzie specjalistycznego statku "Zhen Hua 8", po prawie dwumiesięcznej podróży z Chin.

W lecie do Gdyni mają dotrzeć dwie kolejne tego typu suwnice. Zakup urządzeń jest częścią realizowanego przez BCT planu inwestycyjnego, którego celem jest zwiększenie w ciągu najbliższych kilku lat zdolności przeładunkowych terminalu z obecnych 750 tys. TEU do 1,2 mln TEU (TEU - pojemność standardowego kontenera - PAP). Kużajczyk podał, że łączny koszt realizowanych już od ponad roku oraz planowanych inwestycji to ponad 200 mln zł; niektóre projekty są współfinansowane przez fundusze unijne.

Oprócz zakupu w sumie czterech suwnic, BCT remontuje też terminal kolejowy (wraz z wydłużeniem torów) i place składowe pod kontenery, zakupi maszyny terminalowe, tj. ciągniki i suwnice placowe. Dzięki wdrożonym systemom informatycznym mają być zautomatyzowane bramy wjazdowe, a kontenery na terenie terminalu będą pozycjonowane.

WP

W pierwszych trzech kwartałach 2014 r. BCT zanotował ok. 23 proc. wzrost przeładunków, w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W ciągu 9 miesięcy br. przeładunki wyniosły ponad 357 tys. TEU. W listopadzie BCT przeładował ponad 40 tys. TEU, to jest ponad 24 proc. więcej niż w listopadzie 2013.

Bałtycki Terminal Kontenerowy w Porcie Gdynia jest jednym z największych terminali w rejonie Bałtyku i drugim co do wielkości terminalem kontenerowym w Polsce. Sprywatyzowany został w 2003 r. Rekord w przeładunkach odnotowano w 2007 r., kiedy obroty wyniosły ponad 493 tys. TEU. Roczne możliwości przeładunkowe sięgają 750 tys. TEU. Firma kontroluje ok. 30 proc. polskiego rynku przeładunków kontenerowych.

Polub WP Finanse
WP
WP