TFI na nowo kuszą klientów historycznymi sowitymi zyskami

Kolejne towarzystwa pokazują w reklamach funduszy historyczne stopy zwrotu. To zjawisko było charakterystyczne dla końcówki ostatniej hossy.

Skuszeni wynikami klienci kupowali jednostki uczestnictwa, zaraz potem w kolejnych miesiącach ponieśli nawet kilkudziesięcioprocentowe straty.

Sprawą reklam w połowie 2007 r. zajęła się Komisja Nadzoru Finansowego. Określiła wytyczne, w tym dotyczące prezentacji historycznych wyników. Dopuściła głównie wskazywanie na stopy zwrotu za pełne lata kalendarzowe z widocznym określeniem, jakiego okresu dotyczą. Prezentacja innych stóp zwrotu została obwarowana dodatkowymi obowiązkami. Już pod koniec ubiegłego roku Idea TFI w materiałach reklamowych zaczęło pokazywać wyniki inwestycyjne różnych funduszy. W tym za pierwsze sześć miesięcy 2009 r.

Na początku tego roku Amplico TFI ruszyło z reklamą funduszu akcji rynków wschodzących, w której prezentuje blisko 80-proc. zysk - wypracowany w 2009 r., jak wynika z "drobnego druczku". Równocześnie, jak niedawno pisaliśmy, Krzysztof Stupnicki, prezes tego towarzystwa, przyznaje, że w tym roku, choć rynki wschodzące dadzą zarobić najwięcej, o taki wynik będzie trudno.

Co na to nadzór? - Poprawa sytuacji na rynku finansowym skłania TFI do większej aktywności reklamowej, dlatego prawidłowość zasad rozpowszechniania przez towarzystwa informacji reklamowych jest przedmiotem naszego szczególnego zainteresowania - mówi Marta Chmielewska-Racławska z urzędu KNF. - Będziemy się przyglądać formie, w jakiej promowane są produkty inwestycyjne, i podejmować działania, gdy wystąpią nieprawidłowości - dodaje. Jak wynika z naszych informacji, KNF już od jakiegoś czasu "dokładnie analizuje" reklamę Idea TFI i Amplico TFI.

Zdaniem niektórych reklam ze stopami zwrotu będzie przybywać. - Nie wątpię, że inne TFI pójdą w nasze ślady. My sami planujemy kolejne tego typu kampanie - mówi Stupnicki. Z drugiej strony pojawiają się kolejne reklamy bez stóp zwrotu. Przykład: Union Investment TFI. Choć równocześnie towarzystwo mówi w spotach o "doskonałych perspektywach wzrostu" dla swojego funduszu akcji, prezentując zmianę WIG w 2009 r. Kampanie reklamowe szykuje też m.in. największy gracz na rynku.

- Nie planujemy jednak opierać przekazu na wynikach historycznych. W kampaniach staramy się budować pozytywny wizerunek marki Pioneer, a w przypadku kampanii produktowych przekaz będzie dostosowywany do specyfiki produktu - mówi Krzysztof Lewandowski, prezes Pioneer Pekao TFI.

PARKIET

Wybrane dla Ciebie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Sądny dzień dla cen słodyczy. Brak odpowiedzi na najważniejsze pytanie
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Nadchodzą trzy niedziele handlowe. W życie wchodzą nowe przepisy
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Na promocjach bankowych zarobił 61 tys. zł. Oto jego sekret
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Problemy giganta w Polsce. UOKiK wlepił milionową karę
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
Tak wyglądają klejnoty skradzione z Luwru. Mamy zdjęcia
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
IKEA tnie zatrudnienie. Redukcja kilkuset etatów
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
ZUS zmienia terminy wypłat. Te grupy dostaną pieniądze wcześniej
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Rewolucja w polskich sadach. Oto jak zbiera się teraz jabłka
Zamykają zakład w Niemczech. Produkcja trafić m.in. do Polski
Zamykają zakład w Niemczech. Produkcja trafić m.in. do Polski
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Skarbówka dała zielone światło. Te wydatki wliczysz do kosztów
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Duża zmiana na Poczcie już wkrótce. Mówią o rewolucji
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary
Ta opłata to obowiązek. Kontrolerzy robią zdjęcia aut. 800 zł kary