TFI na nowo kuszą klientów historycznymi sowitymi zyskami

Kolejne towarzystwa pokazują w reklamach funduszy historyczne stopy zwrotu. To zjawisko było charakterystyczne dla końcówki ostatniej hossy.

Skuszeni wynikami klienci kupowali jednostki uczestnictwa, zaraz potem w kolejnych miesiącach ponieśli nawet kilkudziesięcioprocentowe straty.

Sprawą reklam w połowie 2007 r. zajęła się Komisja Nadzoru Finansowego. Określiła wytyczne, w tym dotyczące prezentacji historycznych wyników. Dopuściła głównie wskazywanie na stopy zwrotu za pełne lata kalendarzowe z widocznym określeniem, jakiego okresu dotyczą. Prezentacja innych stóp zwrotu została obwarowana dodatkowymi obowiązkami. Już pod koniec ubiegłego roku Idea TFI w materiałach reklamowych zaczęło pokazywać wyniki inwestycyjne różnych funduszy. W tym za pierwsze sześć miesięcy 2009 r.

Na początku tego roku Amplico TFI ruszyło z reklamą funduszu akcji rynków wschodzących, w której prezentuje blisko 80-proc. zysk - wypracowany w 2009 r., jak wynika z "drobnego druczku". Równocześnie, jak niedawno pisaliśmy, Krzysztof Stupnicki, prezes tego towarzystwa, przyznaje, że w tym roku, choć rynki wschodzące dadzą zarobić najwięcej, o taki wynik będzie trudno.

Co na to nadzór? - Poprawa sytuacji na rynku finansowym skłania TFI do większej aktywności reklamowej, dlatego prawidłowość zasad rozpowszechniania przez towarzystwa informacji reklamowych jest przedmiotem naszego szczególnego zainteresowania - mówi Marta Chmielewska-Racławska z urzędu KNF. - Będziemy się przyglądać formie, w jakiej promowane są produkty inwestycyjne, i podejmować działania, gdy wystąpią nieprawidłowości - dodaje. Jak wynika z naszych informacji, KNF już od jakiegoś czasu "dokładnie analizuje" reklamę Idea TFI i Amplico TFI.

Zdaniem niektórych reklam ze stopami zwrotu będzie przybywać. - Nie wątpię, że inne TFI pójdą w nasze ślady. My sami planujemy kolejne tego typu kampanie - mówi Stupnicki. Z drugiej strony pojawiają się kolejne reklamy bez stóp zwrotu. Przykład: Union Investment TFI. Choć równocześnie towarzystwo mówi w spotach o "doskonałych perspektywach wzrostu" dla swojego funduszu akcji, prezentując zmianę WIG w 2009 r. Kampanie reklamowe szykuje też m.in. największy gracz na rynku.

- Nie planujemy jednak opierać przekazu na wynikach historycznych. W kampaniach staramy się budować pozytywny wizerunek marki Pioneer, a w przypadku kampanii produktowych przekaz będzie dostosowywany do specyfiki produktu - mówi Krzysztof Lewandowski, prezes Pioneer Pekao TFI.

PARKIET

Wybrane dla Ciebie

Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich