TFI na nowo kuszą klientów historycznymi sowitymi zyskami

Kolejne towarzystwa pokazują w reklamach funduszy historyczne stopy zwrotu. To zjawisko było charakterystyczne dla końcówki ostatniej hossy.

Skuszeni wynikami klienci kupowali jednostki uczestnictwa, zaraz potem w kolejnych miesiącach ponieśli nawet kilkudziesięcioprocentowe straty.

Sprawą reklam w połowie 2007 r. zajęła się Komisja Nadzoru Finansowego. Określiła wytyczne, w tym dotyczące prezentacji historycznych wyników. Dopuściła głównie wskazywanie na stopy zwrotu za pełne lata kalendarzowe z widocznym określeniem, jakiego okresu dotyczą. Prezentacja innych stóp zwrotu została obwarowana dodatkowymi obowiązkami. Już pod koniec ubiegłego roku Idea TFI w materiałach reklamowych zaczęło pokazywać wyniki inwestycyjne różnych funduszy. W tym za pierwsze sześć miesięcy 2009 r.

Na początku tego roku Amplico TFI ruszyło z reklamą funduszu akcji rynków wschodzących, w której prezentuje blisko 80-proc. zysk - wypracowany w 2009 r., jak wynika z "drobnego druczku". Równocześnie, jak niedawno pisaliśmy, Krzysztof Stupnicki, prezes tego towarzystwa, przyznaje, że w tym roku, choć rynki wschodzące dadzą zarobić najwięcej, o taki wynik będzie trudno.

Co na to nadzór? - Poprawa sytuacji na rynku finansowym skłania TFI do większej aktywności reklamowej, dlatego prawidłowość zasad rozpowszechniania przez towarzystwa informacji reklamowych jest przedmiotem naszego szczególnego zainteresowania - mówi Marta Chmielewska-Racławska z urzędu KNF. - Będziemy się przyglądać formie, w jakiej promowane są produkty inwestycyjne, i podejmować działania, gdy wystąpią nieprawidłowości - dodaje. Jak wynika z naszych informacji, KNF już od jakiegoś czasu "dokładnie analizuje" reklamę Idea TFI i Amplico TFI.

Zdaniem niektórych reklam ze stopami zwrotu będzie przybywać. - Nie wątpię, że inne TFI pójdą w nasze ślady. My sami planujemy kolejne tego typu kampanie - mówi Stupnicki. Z drugiej strony pojawiają się kolejne reklamy bez stóp zwrotu. Przykład: Union Investment TFI. Choć równocześnie towarzystwo mówi w spotach o "doskonałych perspektywach wzrostu" dla swojego funduszu akcji, prezentując zmianę WIG w 2009 r. Kampanie reklamowe szykuje też m.in. największy gracz na rynku.

- Nie planujemy jednak opierać przekazu na wynikach historycznych. W kampaniach staramy się budować pozytywny wizerunek marki Pioneer, a w przypadku kampanii produktowych przekaz będzie dostosowywany do specyfiki produktu - mówi Krzysztof Lewandowski, prezes Pioneer Pekao TFI.

PARKIET

Wybrane dla Ciebie
Kiedy przejść na emeryturę? Różnica nawet o 2 tys. zł
Kiedy przejść na emeryturę? Różnica nawet o 2 tys. zł
Udaje hydraulika i "kontroluje" mieszkańców. Urząd ostrzega
Udaje hydraulika i "kontroluje" mieszkańców. Urząd ostrzega
Brała 100 zł za "lewe" L4. Zarobiła tak niemałe pieniądze
Brała 100 zł za "lewe" L4. Zarobiła tak niemałe pieniądze
Ten sprzęt rujnuje rachunki. Zużywa trzy razy więcej prądu niż lodówka
Ten sprzęt rujnuje rachunki. Zużywa trzy razy więcej prądu niż lodówka
Nieopłacalny jak SUV? Oto ile w 3 lata traci na wartości rekordzista
Nieopłacalny jak SUV? Oto ile w 3 lata traci na wartości rekordzista
Podwyżki w Lidlu. Oto ile zarobią kasjerzy w 2026 r.
Podwyżki w Lidlu. Oto ile zarobią kasjerzy w 2026 r.
Niepokojące dane ZUS. Rośnie liczba zwolnień z kodem "C"
Niepokojące dane ZUS. Rośnie liczba zwolnień z kodem "C"
Zablokował dewelopera w Zakopanem. To ma być potężna inwestycja
Zablokował dewelopera w Zakopanem. To ma być potężna inwestycja
Żołnierze dostaną podwyżki. Tyle płaci Wojsko Polskie
Żołnierze dostaną podwyżki. Tyle płaci Wojsko Polskie
To będą pierwsze takie ferie. Rząd poszedł na rękę Polakom
To będą pierwsze takie ferie. Rząd poszedł na rękę Polakom
Czyje dożynki były droższe? Ministerstwo podało kwoty
Czyje dożynki były droższe? Ministerstwo podało kwoty
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
NIE WYCHODŹ JESZCZE! MAMY COŚ SPECJALNIE DLA CIEBIE 🎯