TFI na nowo kuszą klientów historycznymi sowitymi zyskami

Kolejne towarzystwa pokazują w reklamach funduszy historyczne stopy zwrotu. To zjawisko było charakterystyczne dla końcówki ostatniej hossy.

Skuszeni wynikami klienci kupowali jednostki uczestnictwa, zaraz potem w kolejnych miesiącach ponieśli nawet kilkudziesięcioprocentowe straty.

Sprawą reklam w połowie 2007 r. zajęła się Komisja Nadzoru Finansowego. Określiła wytyczne, w tym dotyczące prezentacji historycznych wyników. Dopuściła głównie wskazywanie na stopy zwrotu za pełne lata kalendarzowe z widocznym określeniem, jakiego okresu dotyczą. Prezentacja innych stóp zwrotu została obwarowana dodatkowymi obowiązkami. Już pod koniec ubiegłego roku Idea TFI w materiałach reklamowych zaczęło pokazywać wyniki inwestycyjne różnych funduszy. W tym za pierwsze sześć miesięcy 2009 r.

Na początku tego roku Amplico TFI ruszyło z reklamą funduszu akcji rynków wschodzących, w której prezentuje blisko 80-proc. zysk - wypracowany w 2009 r., jak wynika z "drobnego druczku". Równocześnie, jak niedawno pisaliśmy, Krzysztof Stupnicki, prezes tego towarzystwa, przyznaje, że w tym roku, choć rynki wschodzące dadzą zarobić najwięcej, o taki wynik będzie trudno.

Co na to nadzór? - Poprawa sytuacji na rynku finansowym skłania TFI do większej aktywności reklamowej, dlatego prawidłowość zasad rozpowszechniania przez towarzystwa informacji reklamowych jest przedmiotem naszego szczególnego zainteresowania - mówi Marta Chmielewska-Racławska z urzędu KNF. - Będziemy się przyglądać formie, w jakiej promowane są produkty inwestycyjne, i podejmować działania, gdy wystąpią nieprawidłowości - dodaje. Jak wynika z naszych informacji, KNF już od jakiegoś czasu "dokładnie analizuje" reklamę Idea TFI i Amplico TFI.

Zdaniem niektórych reklam ze stopami zwrotu będzie przybywać. - Nie wątpię, że inne TFI pójdą w nasze ślady. My sami planujemy kolejne tego typu kampanie - mówi Stupnicki. Z drugiej strony pojawiają się kolejne reklamy bez stóp zwrotu. Przykład: Union Investment TFI. Choć równocześnie towarzystwo mówi w spotach o "doskonałych perspektywach wzrostu" dla swojego funduszu akcji, prezentując zmianę WIG w 2009 r. Kampanie reklamowe szykuje też m.in. największy gracz na rynku.

- Nie planujemy jednak opierać przekazu na wynikach historycznych. W kampaniach staramy się budować pozytywny wizerunek marki Pioneer, a w przypadku kampanii produktowych przekaz będzie dostosowywany do specyfiki produktu - mówi Krzysztof Lewandowski, prezes Pioneer Pekao TFI.

PARKIET

Wybrane dla Ciebie
Przez 9 lat brał zasiłki na fikcyjnych bezdomnych. Wyłudził 2,8 mln zł
Przez 9 lat brał zasiłki na fikcyjnych bezdomnych. Wyłudził 2,8 mln zł
Szukają Polaków do pracy w warsztacie. Płacą 4 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy w warsztacie. Płacą 4 tys. zł tygodniowo
To koniec znanej księgarni w Poznaniu. Wyprawili stypę
To koniec znanej księgarni w Poznaniu. Wyprawili stypę
Ile kosztuje węgiel? Oto ceny w skupach przed szczytem sezonu
Ile kosztuje węgiel? Oto ceny w skupach przed szczytem sezonu
Nowe źródło zarobku dla handlarzy autami. Padł rekord
Nowe źródło zarobku dla handlarzy autami. Padł rekord
Fabryka "polskiej whisky" szuka inwestora. Jest warta 106 mln zł
Fabryka "polskiej whisky" szuka inwestora. Jest warta 106 mln zł
Słynna sieć restauracji w USA wstaje z kolan. Oto nowy plan
Słynna sieć restauracji w USA wstaje z kolan. Oto nowy plan
Podpaski zamiast elektroniki. Straty na 90 tys. zł. Sąd wydał wyrok
Podpaski zamiast elektroniki. Straty na 90 tys. zł. Sąd wydał wyrok
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Mamy dwóch nowych lottomilionerów. Zarobili po kilkanaście milionów
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Personel sprzątający szpitala stracił dodatki. "Straszą zwolnieniami"
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Skarbówka sprzedaje auta. Do wzięcia popularny Ford za 4 tys. zł
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat
Nachodzą domowników i "kontrolują" panele. Urząd wydał komunikat