TNS Polska: w styczniu poprawiły się nastroje konsumentów
Wskaźnik klimatu konsumenckiego TNS Consumer Index w styczniu wyniósł minus 15,7 pkt, co oznacza wzrost o 8,6 pkt proc. w porównaniu z grudniem 2013 r. - poinformował w poniedziałek TNS Polska. Nastroje Polaków są najlepsze od dwóch lat.
27.01.2014 13:05
W komunikacie podano, że TNS Consumer Index niezmiennie pozostaje ujemny, co oznacza, że odsetek ocen negatywnych przewyższa odsetek ocen pozytywnych.
"Porównując jednak obecne wyniki do grudniowych, odnotowuje się znaczny wzrost wskaźnika. Wskaźnik klimatu konsumenckiego poprawił się o 8,6 punktu procentowego. Poprawiły się także oceny, na które składa się TNS Consumer Index" - zaznaczono w komunikacie. Analitycy TNS Polska uważają, że niski poziom TNS Consumer Index wynika w większym stopniu ze złych ocen sytuacji gospodarczej kraju, niż sytuacji gospodarstw domowych.
Zgodnie z badaniami TNS Polska, wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju wynosi w styczniu minus 21,3 pkt, po wzroście o 10,3 punkty procentowe. Trzy podwskaźniki, które tworzą wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju również się poprawiły. Najbardziej wzrosła ocena zmian sytuacji ekonomicznej - o 13 pkt proc.
"Stosunkowo duży wzrost odnotowuje się także w ocenie prognozy zmian w ciągu najbliższego roku, o 12 punktów procentowych. Natomiast ocena obecnej sytuacji ekonomicznej Polski poprawiała się o 6 punktów procentowych" - napisano w komunikacie.
Z badania wynika, że 38 proc. badanych źle ocenia sytuację ekonomiczną Polski, 54 proc. częściowo źle, a częściowo dobrze, a 8 proc. dobrze. 60 proc. uważa, że sytuacja ekonomiczna kraju jest taka sama jak rok temu, 31 proc. - że jest gorsza, a 9 proc. - lepsza. Jednocześnie 60 proc. Polaków jest zdania, że za rok sytuacja gospodarcza Polski się nie zmieni, 26 proc. ocenia, że będzie gorsza, a 14 proc. - lepsza.
Badani w styczniu lepiej oceniali kondycję gospodarstw domowych. "Wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych wynosi w styczniu minus 10 pkt. Wskaźnik ten, podobnie jak pozostałe, wzrósł - o 7 pkt proc. w porównaniu do grudnia minionego roku. Wciąż jednak pozostaje ujemny" - poinformowano.
Wzrosły także tworzące ten wskaźnik podwskaźniki: oceny zmian sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 6 pkt proc.) oraz wskaźnik rocznej prognozy sytuacji finansowej gospodarstwa domowego (wzrost o 7 pkt proc.).
62 proc. badanych oceniło, że sytuacja finansowa ich gospodarstwa domowego jest taka sama jak przed rokiem, 27 proc. uważa, że jest gorsza, a 11 proc. odczuło poprawę. Jednocześnie 68 proc. pytanych oceniło, że za rok sytuacja finansowa ich gospodarstwa domowego nie zmieni się, 18 proc. uważa, że się pogorszy, a 14 proc., że będzie lepsza.
W komunikacie poinformowano, że TNS Consumer Index jest uśrednioną wartością indeksu percepcji sytuacji ekonomicznej kraju oraz indeksu oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych. Może przyjmować wartości od minus 100 do plus 100. Im wyższa jest wartość wskaźnika, tym bardziej pozytywny, optymistyczny jest klimat konsumencki.
Wskaźnik oceny kondycji finansowej gospodarstw domowych jest średnią arytmetyczną sald (różnicy) odpowiedzi pozytywnych i negatywnych na dwa pytania dotyczące postrzegania sytuacji ekonomicznej gospodarstwa domowego. Może przyjmować wartości od minus 100 do plus 100. Im wyższa jest wartość wskaźnika, tym bardziej pozytywne są oceny kondycji finansowej gospodarstw.
Wskaźnik percepcji sytuacji ekonomicznej kraju jest średnią arytmetyczną sald (różnicy) odpowiedzi pozytywnych i negatywnych na trzy pytania dotyczące kondycji ekonomicznej Polski. Może przyjmować wartości od minus 100 do plus 100. Im wyższa jest wartość wskaźnika, tym bardziej pozytywne są oceny sytuacji ekonomicznej.
Zgodnie z informacją TNS Polska, badanie nastrojów ekonomicznych Polaków przeprowadzono w dniach 11-16 stycznia 2013 r. na ogólnopolskiej, reprezentatywnej próbie 1000 mieszkańców Polski w wieku 15 i więcej lat.