To nie jest kraj dla bezglutenowych wojowników. Polacy kochają pieczywo

98 proc. Polaków jada pieczywo, a 80 proc. raczy się nim przynajmniej raz dziennie - wynika z badań Kantar Millward Brown na zlecenie sieci handlowej Netto, przekazanych Wirtualnej Polsce. Dziwi natomiast co innego. 41 proc. z nas jest przekonanych, że chleby i bułki wypiekane w sklepach są przygotowywane ze świeżych składników, a nie z ciasta mrożonego.

To nie jest kraj dla bezglutenowych wojowników. Polacy kochają pieczywo
Źródło zdjęć: © Agencja Gazeta | Tomasz Stańczak
Agata Kalińska

05.12.2017 | aktual.: 05.12.2017 18:06

Różnica jest znaczna. W przypadku wypieku tradycyjnego, chleb produkowany jest z kilku naturalnych składników. Piekarz wyrabia przygotowywane na świeżo ciasto i piecze je w piecach. Odpiek pieczywa z ciasta mrożonego jest już znacznie szybszy. Do sklepów przyjeżdżąją głęboko mrożone gotowe produkty: bułki, chleby, ciastka. Na miejscu są jedynie odpiekane.

Moda na ciepły chlep z supermarketu przyszła z rozwojem dyskontów. Zarówno Biedronka, jak i Lidl oferują odpiekane na miejsc pieczywo w niemal wszystkich placówkach. Tym samym przebojem wdarły się na rynek, zajmując od razu kilkanaście procent udziału. Takie pieczywo ma swoich zwolenników - jest na bieżąco wykładane na sklepowe półki, więc niezależnie od pory dnia można kupić świeże bułeczki.

Okazuje się jednak, że klienci często są przekonani, że pieczywo wypiekane w sklepie jest wykonane ze świeżych składników. Tak wskazało 41 proc. ankietowanych przez Kantar Millward Brown. 31 wskazało, że pieczywo powstaje z ciasta mrożonego, a 14 proc. uważa, że dostępne są oba rodzaje produktów. Tyle samo wybrało opcję "nie wiem".

Od 2007 roku ministerstwo rolnictwa nakazuje sklepom oznaczanie, czy pieczywo zostało wyprodukowane z ciasta głęboko mrożonego. Rynek mrożonego pieczywa w Polsce to ok. 15 proc., ale w krajach zachodnich od 30 do 60 proc. Jak wynika z badań dla Netto, szczególnie chętnie kupują je młodzi kilenci, poniżej 34 roku życia. Im starszy klient, tym większe przywiązanie do tradycyjnych piekarni. W grupie wiekowej 60-75 lat pieczywo wypiekane w sklepie wybiera 64 proc. klientów. Dla porównania: wśród badanych w wieku 18-24 wybiera je aż 86 proc.

Ponad 90 proc. Polaków uwielbia smak dobrego pieczywa. Dla 86 proc. dobry chleb składa się z niewielu składników. 8 na 10 osób uważa, że ważne jest kupowanie pieczywa pieczonego naturalna metodą. Jednak ponad połowa podziela przekonanie, iż kupienie pieczywa wypiekanego ze świeżych składników dobrej jakości jest trudne.

Najpolurarniejsze wśród Polaków gatunki to to chleb ciemny (jadany przez 50 proc.), chleb biały (47 proc.) i bułka pszenna (27 proc.).

Badanie wykonano na ogólnopolskiej próbie 1003 Polaków w wieku 18-75 lat.

Wybrane dla Ciebie
Komentarze (364)