TVP dostała 444 mln zł z abonamentu. Znów spadła liczba Polaków, którzy go opłacają
W ubiegłym roku Telewizja Polska wydala na zadania związane z realizacją misji publicznej 1 mld 369,4 mln zł. Środki z abonamentu stanowiły 32 procent tej kwoty - wynika ze sprawozdania TVP. Wpływy z tego tytułu wyniosły 444 mln zł i były wyższe niż rok i dwa lata temu. Jednak Polaków płacących abonament znów ubyło. Jak to możliwe, że rosną sumy przekazywane z tytułu opłat, a wnoszących je Polaków jest mniej?
13.03.2015 | aktual.: 16.03.2015 09:55
W ubiegłym roku Telewizja Polska wydała na zadania związane z realizacją misji publicznej 1 mld 369,4 mln zł. Środki z abonamentu stanowiły 32 procent tej kwoty - wynika ze sprawozdania TVP. Wpływy z tego tytułu wyniosły 444 mln zł i były wyższe niż rok i dwa lata temu. Jednak Polaków płacących abonament znów ubyło. Jak to możliwe, że rosną sumy przekazywane z tytułu opłat, a wnoszących je Polaków jest mniej?
Wyższe wpływy to efekt wsparcia Poczty Polskiej i organów skarbowych w egzekwowaniu zaległych opłat od osób, które kilka lat temu przestały je regulować. Akcja okazała się skuteczna, ale tylko w stosunku do tych, którzy mieli zarejestrowane odbiorniki. Jeśli ich właściciele nie odpowiadają na wezwanie do zapłaty wystosowane przez skarbówkę, do akcji wkracza komornik i egzekwuje zaległości, zajmując pensję lub świadczenia wypłacane przez ZUS i KRUS. W stosunku do osób niemających zarejestrowanego odbiornika taka akcja nie może zostać podjęta, bo nawet jeśli Poczta Polska podejmuje kontrole, to zwykle są one nieskuteczne, bo nie ma obowiązku wpuszczania inspektorów do mieszkania.
TVP podkreśla, że w Polsce procent osób wnoszących opłaty z roku na rok maleje. W 2014 roku 7,4 proc. osób wypełniło ten obowiązek. Dla porównania wskaźnik ściągalności opłat abonamentowych w krajach Unii Europejskiej wynosi średnio ok. 90 proc.
Spółka w sprawozdaniu podkreśliła, że ma stabilną sytuację, jeśli chodzi o płynność finansową. Poprawa stanu środków pieniężnych w 2014 roku możliwa była m.in. dzięki skutecznie wdrożonemu - w odpowiedzi na recesję na rynku reklamy w latach 2012-2013 - programowi redukcji kosztów.
"Zapoczątkowane w tym czasie ograniczenia kosztów funkcjonowania spółki kontynuowane były również w 2014 roku. Istotne znaczenie dla płynności finansowej miał również wzrost wpływów abonamentowych, będący efektem konsekwentnie prowadzonych działań mających na celu usprawnienie egzekucji i ściągalności opłat abonamentowych" - napisano.
Przeważająca część kosztów działalności misyjnej pokrywana jest głównie z reklamy i sponsoringu - wynika ze sprawozdania abonamentowego TVP.
W 2014 roku przychody TVP z reklamy oraz sponsoringu wyniosły 902 mln zł. Koszty poniesione w 2014 roku na zadania związane z realizacją misji Telewizji Polskiej wyniosły 1 mld 369,4 mln zł (stan na 13 lutego 2015 r.).
W sprawozdaniu TVP przypomniała, że w 2014 r. wpływy abonamentowe już trzeci rok z rzędu były wyższe od wpływów roku ubiegłego, co jest m.in. wynikiem podjętych działań mających na celu usprawnienie egzekucji i ściągalności opłat abonamentowych.
CZYTAJ RÓWNIEŻ: TVP ma problem. Programy na żywo zagrożoneCZYTAJ RÓWNIEŻ: TVP ma problem. Programy na żywo zagrożone
"Środki abonamentowe przekazane w ubiegłym roku na rachunek Telewizji Polskiej SA są wyższe o 161,6 mln zł (57,2 proc.) od wpływów 2013 roku, o 190,1 mln zł (74,9 proc.) od wpływów w 2012 r. i o 238,6 mln zł (116,1 proc.) wyższe od środków przekazanych w 2011 r." - czytamy w sprawozdaniu.
Podkreślono w nim, że wykonanie rocznych wpływów w 2014 r. wskazuje na odwrócenie trendu i przyrost wolumenu środków przekazywanych z KRRiT.
"Jednak poziom tych środków jest wciąż bardzo daleki od stanu optymalnego, umożliwiającego niezakłócone wypełnianie zadań związanych z realizacją misji telewizji publicznej. Należy ponadto zwrócić uwagę, że mimo wyższych wpływów abonamentowych w 2014 roku, udział abonamentu w przychodach ogółem TVP SA stanowi tylko 29 proc." - napisano.
Według TVP niski udział abonamentu w przychodach Telewizji Polskiej związany jest głównie z słabą ściągalnością środków (spowodowaną brakiem woli politycznej ustawowego rozwiązania problemu oraz brakiem sankcji w stosunku do osób i podmiotów gospodarczych uchylających się od wnoszenia opłat) oraz z relatywnie niewysoką stawką opłaty abonamentowej, w porównaniu z krajami Europy Zachodniej.
Zarząd Telewizji Polskiej podczas posiedzenia przyjął sprawozdanie z wykorzystania przez TVP SA wpływów z opłat abonamentowych na realizację misji publicznej w 2014 roku.