UE skarży się do WTO na rosyjskie cła na lekkie samochody dostawcze

Unia Europejska zwróciła się do Światowej Organizacji Handlu (WTO) o konsultacje z Rosją w sprawie ceł antydumpingowych nałożonych na import lekkich samochodów dostawczych z Niemiec i Włoch - poinformowała w środę Komisja Europejska.

UE skarży się do WTO na rosyjskie cła na lekkie samochody dostawcze
Źródło zdjęć: © Fotolia

21.05.2014 | aktual.: 21.05.2014 13:35

"UE jest przekonana, że cła antydumpingowe są niezgodne z zasadami WTO (...). Konsultacje w ramach WTO dadzą UE i Rosji okazję do znalezienia rozwiązania na drodze negocjacji. Jeśli konsultacje nie zakończą się sukcesem, po 60 dniach UE poprosi WTO o ustanowienie panelu do orzeczenia w tej sprawie" - napisała KE.

Komisja podkreśliła, że cła w wysokości od 23 proc. do 29,6 proc. na europejskie lekkie samochody dostawcze znacząco utrudniają dostęp do rosyjskiego rynku.

"Ograniczenia w handlu są niezgodne z zasadami WTO i oznaczają, że eksport lekkich samochodów dostawczych z Niemiec i Włoch nie korzysta z ustępstw Rosji poczynionych w związku z jej przystąpieniem do WTO w 2012 r." - uważa KE.

Według danych Komisji, w 2012 r. unijny eksport lekkich samochodów dostawczych do Rosji był wart ponad 100 mln euro, ale spada on, od kiedy we wrześniu 2012 r. Moskwa nałożyła tzw. opłatę recyklingową na samochody, ciężarówki, autobusy i inne pojazdy.

Cła antydumpingowe, w sprawie których UE zwróciła się do WTO w środę, jeszcze bardziej dławią unijny eksport lekkich samochodów dostawczych - wskazano.

KE przypomniała, że komisja euroazjatyckiej unii celnej nałożyła antydumpingowe cła na lekkie samochody dostawcze z Niemiec, Włoch i Turcji 14 maja ub.r. Cła te obowiązują na terytorium unii celnej, czyli w Rosji, na Białorusi i w Kazachstanie. Ponieważ Białoruś i Kazachstan nie należą do WTO, prośba o konsultacje została skierowana tylko do Rosji.

Lekkie samochody dostawcze ważą od 2,8 do 3,5 ton i mają pojemność silnika powyżej 3 tys. cm sześc. Mogą one przewozić towary do 2 ton. Wysokość rosyjskich ceł antydumpingowych na te samochody z Niemiec wynosi 29,6 proc., z Włoch - 23 proc. i 11,1 proc. na samochody z Turcji.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)