UKE może wprowadzić zerową stawkę MTR najwcześniej w 2010 roku (aktl.)

...

(dochodzi stanowisko PTC, operatora marki Era)

24.6.Warszawa (PAP) - Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej Anna Streżyńska jest pozytywnie zaskoczona zmianą stanowiska przez Polkomtel, który zaapelował o wprowadzenie zerowych MTR-ów dla wszystkich operatorów. Wejście w życie zerowej stawki za zakańczanie połączeń wymaga jednak przeprowadzenia analiz przez UKE, więc mogłoby nastąpić najwcześniej w 2010 roku.

Operator sieci Plus zwrócił się do urzędu o rozpoczęcie analizy możliwości wprowadzenia zerowej stawki MTR dla wszystkich operatorów i zniesienie asymetrii. O zerowe stawki MTR postuluje też od trzech lat P4, operator Play. Natomiast PTC jest przeciwny tej propozycji.

"UKE prowadził wcześniej konsultacje z operatorami na temat wprowadzenia zerowej stawki MTR równocześnie z pracami w Komisji Europejskiej na ten temat, ale przy braku akceptacji operatorów i wobec braku kontynuacji prac w KE odstąpiliśmy od tego pomysłu" - powiedziała PAP w środę Streżyńska.

"Wówczas Polkomtel był największym wrogiem tego rozwiązania, zaskakująca jest zatem wolta jaką teraz wykonał. Jeśli jest to jednak poważna propozycja i uzyska wsparcie pozostałych operatorów, to w drugiej połowie roku możemy przeprowadzić analizy i wprowadzić to rozwiązanie od 2010 roku" - dodała.

"Będziemy musieli zastanowić się jeszcze nad wieloma elementami. Na przykład, czy wprowadzić zerowe stawki również dla połączeń z numerów stacjonarnych na komórkowe. Odrębna kwestia dotyczy połączeń międzynarodowych, jeżeli stawka jest zerowa w naszym kraju, a za zakańczanie za granicą trzeba płacić, bilans może być niekorzystny dla naszych operatorów" - powiedziała także.

Prezes zaznaczyła, że przy zerowych stawkach MTR nie widzi możliwości wprowadzenia opłat dla klientów za połączenia przychodzące, co wcześniej sugerował Polkomtel. "Niezależnie od nowych pomysłów operatorów obecnie wprowadzamy decyzje o obniżce stawek MTR zgodnie z harmonogramem" - powiedziała Streżyńska.

Stawki za zakańczanie połączeń głosowych w sieciach mobilnych (MTR - Mobile Termination Rate) od stycznia 2009 roku spadły do 21,62 groszy. Od 1 lipca 2009 roku mają zostać zmniejszone do 16,77 groszy.

Tegoroczna obniżka MTR-ów według szacunków operatorów mobilnych zmniejszy ich przychody o 2-2,5 mld zł.

"W naszej ocenie wprowadzenie zerowych stawek MTR, czyli tzw. systemu Bill and Keep miałoby negatywny wpływ zarówno na konsumentów, jak i operatorów oraz na inwestycje w rozbudowę infrastruktury. Wprowadzenie takiego sposobu rozliczeń stwarzałoby poważne zagrożenie dla bardzo powszechnego w Polsce i akceptowanego przez użytkowników modelu prepaid, ponieważ mogłoby to doprowadzić do sytuacji, w której użytkownicy musieliby płacić za połączenia przychodzące (tak jak np. w USA)" - powiedział PAP Andrzej Pomarański z biura prasowego PTC.

"Dodatkowo spowodowałoby transfer środków pieniężnych od polskich do zagranicznych operatorów. Doświadczenia z krajów, w których wprowadzono taki model rozliczeń, pokazują, że korzystanie z usług telefonii mobilnej staje się dla klienta droższe. PTC podtrzymuje swojej dotychczasowe stanowisko, że stawki MTR powinny być symetryczne, a ich wysokość musi uwzględniać koszty świadczenia usług oraz ponoszonych inwestycji" - dodał.

Ewa Pogodzińska(PAP)

epo/ jtt/

Źródło artykułu:PAP

Wybrane dla Ciebie

Komentarze (0)

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (878 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.