UOKiK: nowelizacja prawa antymonopolowego (komunikat)

...

23.07.2013 12:34

23.07. Warszawa - UOKiK informuje:

Rada Ministrów przyjęła dziś projekt nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Dokument przygotowany przez UOKiK przewiduje m.in. usprawnienie systemu kontroli koncentracji, skuteczniejsze wykrywanie niedozwolonych porozumień i rozszerzenie programu leniency.

Celem nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów jest przede wszystkim skuteczniejsze eliminowanie praktyk ograniczających konkurencję oraz efektywniejsze prowadzenie postępowań z zakresu kontroli koncentracji. Wskazówki środowisk biznesowych, praktyka UOKiK, doświadczenia międzynarodowych organów ochrony konkurencji dały podstawę do przygotowania nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, by uczynić ją bardziej przyjazną dla przedsiębiorców.

Opracowując nowe regulacje prezes UOKiK zainicjowała szerokie konsultacje społeczne. Ostatecznie, wychodząc naprzeciw postulatom biznesu, Urząd wprowadził wiele proprzedsiębiorczych zmian do projektu ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów, który dziś przyjęła Rada Ministrów.

Jednym z rozwiązań zwiększających skuteczność wykrywania niedozwolonych porozumień jest usprawnienie programu łagodzenia kar leniency, który umożliwia uczestnikowi niedozwolonego porozumienia uniknięcie lub obniżenie sankcji finansowej w zamian za współpracę z Urzędem i dostarczenie informacji na temat zmowy. Obecnie tylko podmiot, który jako pierwszy poinformuje Urząd o niedozwolonych praktykach może liczyć na całkowite zwolnienie z kary - pozostali na obniżenie sankcji.

Zgodnie z propozycją Urzędu przedsiębiorca, który złoży wniosek leniency jako drugi lub kolejny, będzie mógł uzyskać dodatkowe obniżenie kary, jeśli poinformuje Urząd o innej zmowie, której również był uczestnikiem. W tej drugiej sprawie będzie ponadto miał status pierwszego wnioskodawcy.

Kolejną nowością w polskim prawie antymonopolowym będzie wprowadzenie możliwości dobrowolnego poddania się karze w sprawach antymonopolowych (ang. settlements). Przedsiębiorca będzie miał możliwość przyjęcia propozycji Urzędu w zamian za obniżenie kary o 10 proc. Tym samym postępowanie będzie trwało krócej niż w normalnym trybie, a praktyka ograniczająca konkurencję zostanie szybciej wyeliminowana z rynku (jeżeli przedsiębiorca odwoła się do sądu, nie będzie mógł skorzystać z obniżenia kary). Innym rozwiązaniem są tzw. środki zaradcze (ang. remedies).

W decyzji kończącej postępowanie prezes UOKiK będzie miał możliwość wskazania przedsiębiorcy jakie działania ma podjąć w celu usunięcia skutków naruszenia lub zaprzestania niedozwolonej praktyki. Pozwoli to na sprawne przywrócenie konkurencji.

Nowością jest zmiana terminów rozpatrywania spraw z zakresu kontroli koncentracji. Obecnie, niezależnie od stopnia skomplikowania sprawy, postępowanie powinno zakończyć się w ciągu dwóch miesięcy (do tego czasu nie wlicza się oczekiwania na odpowiedzi przedsiębiorców).

Jak wynika z doświadczenia UOKiK oraz sygnałów płynących od przedsiębiorców to za długo w przypadku mało skomplikowanych transakcji, natomiast zbyt krótko na rozpatrzenie skomplikowanych spraw. Dlatego nowe przepisy wprowadzają postępowania dwuetapowe.

Transakcje niebudzące wątpliwości Urzędu, z punktu widzenia potencjalnego ograniczenia konkurencji, powinny zakończyć się w ciągu 30 dni. Bardziej złożone będą rozpatrywane w pięć miesięcy. Przedsiębiorcy zyskują pewność odnośnie przewidywanego terminu wydania decyzji, a tym samym możliwość dostosowania do niego swoich planów biznesowych.

Projekt założeń również istotną zmianę dotyczącą ochrony konsumentów. Prezes UOKiK będzie miał możliwość publicznego ostrzegania o praktykach naruszających zbiorowe interesy konsumentów, które mogą narazić ich na poważne straty finansowe.

Zgodnie z przyjętym dziś projektem, ustawa wejdzie w życie po upływie sześciu miesięcy od dnia jej ogłoszenia.

UWAGA: komunikaty publikowane są w serwisie PAP bez wprowadzania przez PAP SA jakichkolwiek zmian w ich treści, w formie dostarczonej przez nadawcę. Nadawca komunikatu ponosi wyłączną i pełną odpowiedzialność za jego treść.(PAP)

kom/ aja/

Źródło artykułu:PAP
prawoochronakonkurencja
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)