UOKiK: reklama Funduszu Hipotecznego Dom wprowadzała klientów w błąd

Skierowana do konsumentów w podeszłym wieku i naśladująca urzędowy komunikat reklama Funduszu Hipotecznego Dom wprowadzała w błąd klientów - poinformował w środę w komunikacie Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Fundusz ukarano 30 tys. zł.

UOKiK: reklama Funduszu Hipotecznego Dom wprowadzała klientów w błąd

29.08.2012 | aktual.: 29.08.2012 17:36

Zdaniem UOKiK seniorzy należą do konsumentów szczególnie narażonych na oddziaływanie nieuczciwych praktyk rynkowych. Badania opinii publicznej potwierdzają, że są zwykle bardziej podatni na perswazję i często nie są dobrze poinformowani o przysługujących im prawach.

"W latach 2009-2010 w urzędach pocztowych, klubach seniora oraz siedzibach Polskich Związków Emerytów, Rencistów i Inwalidów pojawiały się plakaty, które sprawiały wrażenie urzędowego komunikatu informującego o rencie hipotecznej przysługującej osobom urodzonym przed 31 grudnia 1944 roku. Tymczasem w rzeczywistości plakaty były reklamą jednego z produktów oferowanych przez Fundusz Hipoteczny DOM" - napisano w komunikacie UOKiK.

We wrześniu 2011 r. urząd wszczął postępowanie, w efekcie którego uznano, że reklama renty hipotecznej wprowadzała konsumentów w błąd. Zdaniem UOKiK adresaci reklamy, czyli osoby w wieku powyżej 65 lat, mogli oczekiwać, że renta hipoteczna jest świadczeniem zagwarantowanym przez państwo, podczas gdy w rzeczywistości była to oferta zawarcia umowy dożywocia na komercyjnych zasadach.

"Dla osób starszych autorytet władzy jest wyjątkowo silny zatem reklama renty hipotecznej mogła sprawiać, że oferta FH DOM wydawała się bardziej korzystna niż w rzeczywistości" - poinformował UOKiK.

Zgodnie z decyzją Prezes UOKiK fundusz musi opublikować decyzję na swojej stronie internetowej oraz w prasie bezpłatnej na terenie Warszawy, Sopotu i Zabrza, a także zapłacić 30 tys. zł kary. Decyzja nie jest prawomocna, firma może odwołać się do sądu.

UOKiK poinformował w komunikacie, że nie były to jedyne działania, które podjęto w sprawie FH DOM. W sierpniu 2011 r. Prezes UOKiK złożyła do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pozew o wpisanie do rejestru klauzul niedozwolonych pięciu postanowień znajdujących się w umowach dożywocia oferowanych przez tę firmę. Jeżeli sąd podzieli stanowisko UOKiK, stosowanie tych klauzul będzie zabronione.

Urząd zwraca uwagę, że wiele starszych osób znajdując się w trudnej sytuacji materialnej ma możliwość skorzystania z oferty firm świadczących usługę tzw. renty hipotecznej. To umowa renty czy umowa dożywocia regulowana przepisami kodeksu cywilnego. Osoby starsze decydują się m.in. na przeniesienie własności swojego mieszkania, m.in. na fundusz, aby w zamian za wypłacane przez drugą stronę umowy świadczenie pieniężne móc pozostać w tym lokalu.

Prezes Funduszu Hipotecznego Dom Robert Majkowski poinformował PAP w przesłanym stanowisku, że fundusz nie będzie się odwoływać od decyzji UOKiK, a wymierzona kara została zapłacona. - Jest nam przykro, że plakat, który miał pomóc seniorom w zaznajomieniu się z ofertą rynkową oraz przynieść im wymierne korzyści materialne, spotkał się z negatywnym odbiorem. Naszym zdaniem zawierał on wiele konkretnych informacji o reklamowanym produkcie, czyniąc to w sposób rzetelny. Plakaty, o których mowa nie są już przez nas wykorzystywane w kampaniach reklamowych - wyjaśnił Majkowski.

Rząd pracuje nad ustawą o odwróconym kredycie hipotecznym, która będzie regulować zasady udzielania kredytu zabezpieczonego hipoteką nieruchomości, gruntu lub spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)