UOKiK sprzeciwił się dwóm przejęciom
Produkujące rozjazdy torowe Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Cogifer Polska nie mogą przejąć spółki Koltram z tej samej branży - poinformował w czwartek UOKiK w komunikacie. Urząd nie wydał też zgody na przejęcie przez producenta wyrobów spożywczych Rieber Foods Polska marki Gellwe od innego producenta - FoodCare.
08.10.2009 | aktual.: 08.10.2009 16:24
W opinii urzędu ewentualne przejęcia znacznie ograniczyłyby konkurencję i zapewniłyby tym firmom dominującą pozycję na rynku.
Ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów z 2007 r. nakłada obowiązek zgłoszenia zamiaru koncentracji prezesowi UOKiK, jeżeli łączny obrót przedsiębiorców uczestniczących w koncentracji w roku poprzedzającym rok zgłoszenia przekracza równowartość 1 mld euro na świecie lub 50 mln euro na terytorium Polski.
Cogifer Polska i Koltram produkują rozjazdy torowe - urządzenia służące do zmiany kierunku przejazdu pojazdu szynowego z jednego toru na inny. Urząd podał, że gdyby doszło do przejęcia, to konkurencja na krajowym rynku sprzedaży rozjazdów kolejowych oraz bocznicowych zostałaby znacznie ograniczona. Obecnie na rynku działają trzy podmioty, a po koncentracji zostałyby dwa - poinformował. Jednocześnie wysoki koszt wejścia na rynek i obowiązujące przepisy prawne - w opinii urzędu - ograniczają możliwość pojawienia się nowych konkurentów.
Podobną decyzję urząd wydał w sprawie ewentualnej koncentracji na rynku producentów wyrobów spożywczych. Zakazał przejęcia przez spółkę Rieber Foods Polska, produkującej w Polsce pod marką Delecta, działalności związanej z produkcją wyrobów marki Gellwe od firmy FoodCare. Zgoda doprowadziłaby do ograniczenia konkurencji na krajowych rynkach bitej śmietany w proszku, ciast w proszku, polew do deserów, proszku do pieczenia, cukru wanilinowego, sody oczyszczonej oraz aromatów do ciast. Na każdym z tych rynków Rieber uzyskałby pozycję dominującą - poinformował urząd.
Do chwili nadania depeszy, PAP nie uzyskało komentarza Cogifer Polska ani Rieber Foods Polska.
Jak podał urząd, prezes UOKiK może zakazać koncentracji jeżeli uzna, że w jej wyniku konkurencja zostanie istotnie ograniczona, w szczególności poprzez powstanie lub umocnienie pozycji dominującej na rynku. Oznacza to, że przedsiębiorstwo uzyska możliwość ograniczania konkurencji przez stworzenie możliwości działania niezależnie od konkurentów, kontrahentów oraz konsumentów.
O istotnym ograniczeniu konkurencji mogą świadczyć też np. nieproporcjonalnie mała siła rynkowa pozostałych konkurentów lub odbiorców, brak wolnych mocy produkcyjnych innych firm niż uczestnicy koncentracji, istniejące bariery wejścia na rynek, jak np. ograniczenia prawne, kontrakty długoterminowe, przyzwyczajenia konsumentów. W tym roku Urząd wydał już 66 decyzji w sprawie koncentracji przedsiębiorców.(PAP)
(planujemy kontynuację tematu)