Trwa ładowanie...

UOKiK wysłał do KE plan restrukturyzacji PLL LOT

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wysłał w czwartek do Komisji Europejskiej plan restrukturyzacji Polskich Linii Lotniczych LOT. Informację taką PAP uzyskała w biurze prasowym UOKiK.

UOKiK wysłał do KE plan restrukturyzacji PLL LOTFot: Boeing
d2ogiel
d2ogiel

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów wysłał do Komisji Europejskiej plan restrukturyzacji PLL LOT. Dokument ten warunkowo zatwierdził minister skarbu. LOT oczekuje dodatkowej pomocy publicznej w wysokości do 381 mln zł.

Biuro prasowe UOKiK poinformowało PAP, że dokumenty zostały przesłane KE po tym, jak Ministerstwo Skarbu Państwa - jako organ udzielający pomocy - uzupełniło w czwartek niezbędne informacje.

"Komisja ma dwa miesiące na wydanie decyzji stwierdzającej zgodność planowanego wsparcia z przepisami wspólnotowymi. Termin ten może ulec przedłużeniu, jeżeli w trakcie postępowania KE poprosi o dodatkowe informacje i wyjaśnienia. Kolejny dwumiesięczny termin liczy się od momentu otrzymania przez nią odpowiedzi" - podano w komunikacie UOKiK. Urząd przypomniał, że prezes UOKiK opiniuje projekty pomocy i notyfikuje je Komisji Europejskiej.

Resort skarbu poinformował PAP, że minister Włodzimierz Karpiński zatwierdził plan restrukturyzacji polskiego przewoźnika, podkreślając "warunek konieczności dalszej poprawy efektów inicjatyw naprawczych". Zdaniem resortu założenia planu kompleksowo odnoszą się do naprawy spółki, jednak występuje jeszcze przestrzeń do prowadzenia dalszych prac.

d2ogiel

MSP poinformowało, że LOT w planie restrukturyzacji oczekuje dodatkowej pomocy publicznej do kwoty 381 mln zł. W ocenie resortu taka pomoc będzie mieć rację bytu jedynie wtedy, gdy w proces uzdrowienia spółki zaangażują się główni kooperanci, "a prace nad minimalizacją tej kwoty - przy zachowaniu zasady niezbędności pomocy dla spółki - będą kontynuowane".

"Jest to możliwe, biorąc pod uwagę, że w grudniu ubiegłego roku były zarząd wnioskował o udzielenie 1,4 mld zł pomocy. Obecnie maksymalny pułap, łącznie z grudniową transzą, wynosi 781 mln. To oznacza, że spółka, dzięki inicjatywom oszczędnościowym, potrafi skutecznie redukować swoje żądania i uważam, że nadal istnieją możliwości zmniejszenia tej kwoty" - powiedział cytowany w komunikacie minister Karpiński.

Szef MSP jednocześnie zastrzega, że akceptacja planu restrukturyzacji nie stanowi zobowiązania do udzielenia pomocy publicznej na restrukturyzację dla LOT. Spółka może otrzymać pomoc na drodze zawarcia odrębnej umowy - napisano.

MSP będzie stale nadzorować realizację planu restrukturyzacji LOT. "Spółka ma za zadanie przedstawiać na bieżąco, nie rzadziej niż co 2 tygodnie, raport o realizacji planu restrukturyzacji i efektach wdrażania przewidzianych w nim inicjatyw" - wyjaśnił resort.

d2ogiel

Zdaniem Karpińskiego realizacja planu może zakończyć się powodzeniem tylko wtedy, jeśli jednocześnie - oprócz zaangażowania samej spółki - wagę sytuacji zrozumieją pracownicy i firmy współpracujące z LOT. Minister przed akceptacją planu spotkał się z przedstawicielami reprezentatywnych związków zawodowych w LOT.

"Pracownicy zadeklarowali determinację i zaangażowanie w naprawę spółki. Trzymam ich za słowo. Bez gotowości do niezbędnych, ale bolesnych zmian nie ma mowy o uzdrowieniu ich pracodawcy" - powiedział Karpiński. Dodał, że to "ostatnia próba ratowania LOT z woli MSP". Wskazał, że zgodnie z unijnymi przepisami spółka nie będzie mogła otrzymać wsparcia z publicznych pieniędzy przez następne 10 lat.

W ocenie resortu, restrukturyzacja przewoźnika będzie mieć sens także, jeśli główni kooperanci przejdą podobny proces optymalizacji swojej działalności. "Spojrzymy na sytuację LOT-u szerzej, także przez pryzmat otaczających go podmiotów. Czas, by zrozumiały, że większość generowanych przez nie przychodów pochodzi ze współpracy z LOT i ich los zależy wprost od sytuacji narodowego przewoźnika. To oznacza konieczność zmiany mentalności i redefiniowania podejścia do LOT, zgodnie z zasadami wolnej konkurencji" - podkreślił Karpiński.

d2ogiel

Prezes PLL LOT Sebastian Mikosz powiedział w środę PAP, że KE może zaakceptować plan restrukturyzacji spółki w wersji przedłożonej lub poprosić o jego zmianę. Dodał, że plan jest najlepszy z możliwych i daje spółce realną szansę na uzyskanie trwałej rentowności.

PLL LOT jest w trudnej sytuacji finansowej. W połowie grudnia MSP ujawniło, że LOT ma kłopoty finansowe, dlatego zarząd przewoźnika wystąpił do ministra skarbu o przyznanie 400 mln zł pomocy w pierwszej transzy. Resort pozytywnie zaopiniował wniosek PLL LOT. MSP uzależniło jednak udzielenie pomocy m.in. od prowadzonego przez KE postępowania w tej sprawie, ale także od sytuacji spółki.

W grudniu ub.r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów przekazał notyfikację w sprawie planowanej pomocy publicznej dla PLL LOT do Komisji Europejskiej. - Planowana pomoc ma być udzielona w formie pożyczki w kwocie blisko miliarda złotych. Opinia przygotowana przez UOKiK i przekazana 13 grudnia ministrowi skarbu państwa była pozytywna - mówiła wówczas rzeczniczka UOKiK Małgorzata Cieloch.

d2ogiel

400 mln zł pożyczki, które firma dostała w grudniu 2012 r., przeznaczono na spłatę przeterminowanych zobowiązań i pokrycie strat operacyjnych. Komisja Europejska w maju warunkowo zatwierdziła udzielenie pożyczki.

PLL LOT straciły w 2012 r. na swojej podstawowej działalności, czyli przewozie pasażerów, 146,5 mln zł. Strata netto w tym czasie sięgnęła blisko 400 mln zł. Spółka dokonała też odpisów w wysokości 479,5 mln zł. - Dokonanie tych odpisów było konieczne. Był to zabieg księgowy, ale jednak musieliśmy to zrobić, aby także przygotować LOT do prywatyzacji - powiedział w środę PAP prezes Mikosz. Dodał, że nie zmienia to płynności finansowej spółki.

Akcjonariuszami PLL LOT są: Skarb Państwa, który ma 67,97 proc. akcji spółki, TFS Silesia - 25,1 proc., pozostałe 6,93 proc. należy do pracowników.

d2ogiel
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2ogiel