W '12 udział dyskontów w rynku spożywczym w Polsce przekroczy 15 proc. - PMR

16.12. Warszawa (PAP) - Wartość rynku spożywczego wzrośnie w 2011 roku o 3,7 proc. do prawie 250 mld zł - wynika z raportu firmy badawczej PMR pt. "Handel detaliczny artykułami...

16.12. Warszawa (PAP) - Wartość rynku spożywczego wzrośnie w 2011 roku o 3,7 proc. do prawie 250 mld zł - wynika z raportu firmy badawczej PMR pt. "Handel detaliczny artykułami spożywczymi w Polsce 2011. Analiza rynku i prognozy rozwoju na lata 2012-2014". W przyszłym roku udział segmentu dyskontów przekroczy 15 proc. wartości rynku.

Według szacunków PMR w 2011 roku rynek artykułów spożywczych w Polsce osiągnął wartość prawie 250 mld zł, blisko 9 mld zł więcej niż w 2010 roku. Do tego wzrostu w największym stopniu przyczyniły się znacznie wyższe niż przed rokiem ceny.

"Konsumenci nadal trzymali w ryzach zakupy spożywcze i bardzo racjonalnie dysponowali swoim budżetem. Coraz więcej wydają na zakupy w dyskontach oraz na marki własne detalistów. Jednak jak wynika z naszych badań, w swoich wyborach klienci kierują się nie tylko ceną, a przede wszystkim jakością artykułów spożywczych" - powiedziała cytowana Dominika Kubacka, analityk firmy PMR i autor raportu.

Z raportu wynika, że umacnia się segment handlu nowoczesnego dużego formatu.

"Hipermarkety, supermarkety oraz sklepy dyskontowe kontrolują już 40 proc. rynku spożywczego, wobec zaledwie 30 proc. pięć lat temu. Małe sklepy starają się utrzymać swój biznes, między innymi dołączając do jednego z wielu dostępnych w Polsce projektów zrzeszających drobnych detalistów, w tym sieci sklepów powstających z inicjatywy dystrybutorów" - napisano w raporcie.

PMR ocenia, że największymi beneficjentami wzrostu wartości rynku są sieci dyskontowe oraz supermarketowe. W 2011 roku oba segmenty rosły dwucyfrowo i wyprzedziły pod względem udziałów rynkowych hipermarkety, które rosną porównywalnie z rynkiem.

"Przewidujemy, że już w 2012 roku segment dyskontów będzie liderem wśród wielkoformatowych kanałów dystrybucji, a jego udział przekroczy 15 proc. wartości rynku spożywczego w Polsce, czyli dwukrotnie więcej niż jeszcze pięć lat temu" - powiedziała Kubacka.

PMR szacuje, że na jeden hipermarket przypada obecnie mniej niż 95 tysięcy Polaków, na przeciętny supermarket poniżej 10 tysięcy osób, a niecałe 15 tys. na dyskont. Na koniec tego roku na milion mieszkańców będzie przypadało niemal 11 hipermarketów, ponad 100 supermarketów i prawie 70 sklepów dyskontowych. (PAP)

pel/ ana/

Wybrane dla Ciebie

Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Tańsze sanatorium. Nowe stawki już od października
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Seniorka zostawiła pieniądze pod śmietnikiem. Straciła oszczędności
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Nowa usługa w popularnej sieci. Ma być dostępna w każdym sklepie
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Zabytek oddany za złotówkę i odkupiony za miliony. Historia wieży z Mazur
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Rok się nie skończył, a limit na ścieki tak. Kłopot pod Poznaniem
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Zapłacił za węgiel. Sklep nagle zniknął. Policja ostrzega
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Czy do łosi będzie można strzelać? Resort rolnictwa komentuje
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Tony truskawek z Egiptu z zakazem wjazdu. Oto co wykryły służby
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Koniec sporu o kebaba. Turcy wycofali wniosek z UE
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Skarbówka wyprzedaje auta. Wśród nich kultowa toyota za 8 tys. zł
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Pierwszy taki autobus na cmentarzu. To pomysł Polaków
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich
Przemyt warty 76 tys. zł. Oto co znaleźli w przesyłkach kurierskich