W 2017 r. po świecie ma latać prawie 29 tys. samolotów pasażerskich

Linie lotnicze w przyszłym roku mogą odebrać ok. 1 tys. 700 nowych samolotów - wynika z grudniowych prognoz Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA). W efekcie po świecie będzie latać 28 tys. 718 maszyn, czyli o 3,6 proc. więcej niż w 2016 r.

Obraz
Źródło zdjęć: © WP.PL | Andrés Nieto Porras

- Linie lotnicze do końca 2017 roku spodziewają się odebrać około 1 tys. 700 nowych samolotów, z czego ok. 1 tys. ma wozić pasażerów. Blisko połowa z około 1 tys. 700 samolotów zastąpi starsze i mniej oszczędne. Pozwoli to zwiększyć globalną flotę latających maszyn o 3,6 proc., do 28 718 maszyn - mówił w Genewie dyrektor generalny IATA Alexandre de Juniac przedstawiając najnowszą prognozę dla branży lotniczej.

W tym roku linie lotnicze dysponują ponad 27 712 maszyn, a w 2015 roku było ich 26 704. Samoloty będą też intensywniej wykorzystywane. Według prognoz w przyszłym roku na świecie ma się odbyć ok. 38 mln lotów, co oznacza, że co minutę średnio będzie startować ok. 73 samolotów.
Jak tłumaczył szef IATA, przyszłoroczne inwestycje przewoźników w nowe maszyny są mniejsze, niż mówiono o tym jeszcze na początku tego roku. Linie lotnicze w 2017 roku będą się zmagać głównie z wyższą ceną ropy, rosnącymi kosztami pracy oraz podatkami. IATA spodziewa się bowiem, że wyższe ceny ropy naftowej będą miały największy wpływ na zysk linii lotniczych w przyszłym roku. W 2016 roku średnia cena za baryłkę ropy Brent kształtowała się na poziomie ok. 44,6 dol. Według prognoz IATA w 2017 roku za baryłkę trzeba będzie zapłacić ok. 55 dol. Spowoduje to, że paliwo lotnicze podrożeje z około 52,1 dol. za baryłkę średnio płaconą w tym roku do ok. 64,9 dol. za baryłkę w 2017 roku.

Według szacunków IATA w przyszłym roku linie lotnicze udostępnią w swoich samolotach ok. 4,1 mln miejsc, czyli o 5,1 proc. więcej wobec 2016 roku, kiedy było ich 3,9 mln. Średnie wypełnienie samolotów w przyszłym roku ma być na poziomie 79,8 proc., w roku 2016 to ok. 80,2 proc. Jak podano, przewoźnicy w 2017 roku zarobią średnio ok. 7,5 dol. z każdego sprzedanego biletu.

Największymi producentami samolotów są koncerny: amerykański Boeing, europejski Airbus czy brazylijski Embraer.

Według ostatnich prognoz Boeinga w ciągu najbliższych 20 lat przewoźnicy lotniczy będą potrzebowali 39 tys. 600 nowych samolotów cywilnych wartych ok. 5,9 biliona dolarów.

- Około 38 proc. wszystkich nowych samolotów jest dostarczane do linii lotniczych z siedzibą w Azji. Dodatkowe 40 procent zostanie dostarczona liniom lotniczym w Europie i Ameryce Północnej, a pozostałe 22 procent mają otrzymać przewoźnicy z Bliskiego Wschodu, Ameryki Łacińskiej, Wspólnoty Niepodległych Państw i Afryki - prognozuje Boeing. Według producenta nowe samoloty będą nadal stymulować wzrost tanich linii lotniczych.

Z szacunków Boeinga wynika też, że świat potrzebuje ok. 31 tys. nowych pilotów liniowych rocznie, aby sprostać rosnącej flocie, głównie w regionie Azji i Pacyfiku. W sumie trzeba będzie zwerbować do 2035 roku ponad 600 tys. nowych pilotów liniowych, w tym 248 tys. w regionie Azji i Pacyfiku. W tym samym czasie Europa będzie potrzebować 104 tys. nowych pilotów, 112 tys. Ameryka Północna, 51 tys. Ameryka Łacińska, 58 tys. Bliski Wschód, a po 22 tys. Afryka i Rosja z krajami Wspólnoty Niepodległych Państw.

Airbus prognozuje zaś zapotrzebowanie na ponad 33 tys. nowych samolotów o wartości przeszło 5 biliona dolarów w ciągu następnych 20 lat. Chodzi o ponad 9,5 tys. dużych samolotów i ponad 23,5 tys. maszyn średniego zasięgu.

IATA zrzesza 265 linii lotniczych, w tym PLL LOT, z 117 krajów. Zapewnia ponad 83 proc. światowego ruchu lotniczego. Zgodnie z grudniowymi prognozami, linie lotnicze mogą zarobić w 2017 r. 29,8 mld dol.

Opr. Izabela Trzaska

To czytają wszyscy
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
Sam wybierz i zetnij choinkę. Oto ceny drzewek przed Bożym Narodzeniem
FINANSE
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
Podwyżki w ALDI. Oto nowe zarobki kasjerów
FINANSE
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
Tańczył tam cały region. Czy gleba pod kultową dyskoteką jest skażona?
FINANSE
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
Byłą siedzibę Amber Gold czeka rozbiórka. Oto co powstanie w zamian
FINANSE
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
"Dantejskie sceny na szpitalnych oddziałach". Minister apeluje
FINANSE
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
Gigantyczna kara dla Biedronki. Ostra odpowiedź dyskontu
FINANSE
Odkryj
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
Ważne zmiany dla cudzoziemców w Polsce. "Podwyżki są bulwersujące"
FINANSE
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
Podwyżki i dłuższe urlopy. Oto co czeka pracowników po 1 stycznia
FINANSE
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
Duża zmiana w Kodeksie pracy. Wkurza pracodawców, cieszy pracowników
FINANSE
105 mln zł kary dla właściciela Biedronki. Poszło o promocje
105 mln zł kary dla właściciela Biedronki. Poszło o promocje
FINANSE
Sprzedaż spadła nawet o 75 proc. Deweloperzy robią duże promocje
Sprzedaż spadła nawet o 75 proc. Deweloperzy robią duże promocje
FINANSE
Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
Polki skarżą się na niemiecki sklep. UOKiK bada sprawę
FINANSE
ZANIM WYJDZIESZ... NIE PRZEGAP TEGO, CO CZYTAJĄ INNI! 👇