W jakiej firmie chcemy pracować?

Tylko firma postrzegana jako dobry pracodawca jest w stanie skutecznie konkurować o utalentowanych pracowników.

Obraz
Źródło zdjęć: © thinkstock

Employer branding to działanie polegające na budowaniu wizerunku organizacji jako optymalnego miejsca pracy dla obecnych i potencjalnych pracowników. Opracowanie procesu employer brandingu dla poszczególnej organizacji powinno wiązać się z przemyślanym i długookresowym planem działania. Firmy, które dbają o swój wizerunek jako pracodawcy, powinny przede wszystkim stworzyć takie warunki pracy, by dawała ona poczucie przynależności, chęci współtworzenia oraz realizacji misji i wartości danego przedsiębiorstwa. Zadowoleni pracownicy nie tylko lepiej pracują, ale też przekazują tzw. pocztą pantoflową pozytywne informacje o pracodawcy, co skłania kolejne osoby do aplikowania do tej firmy.

Dla firm będących pracodawcą z wyboru employer branding to sposób ogólnego funkcjonowania, w którym istotne jest przeprowadzenie odpowiednich analiz satysfakcji pracowniczej, jak też znajomości oraz atrakcyjności marki firmy. Umożliwiają one zweryfikowanie, jak dany pracodawca jest postrzegany na rynku, pozwalają na identyfikację kryteriów decydujących o wyborze na pracodawcę konkretnej firmy, a ponadto pokazują, jakie zmiany należy wprowadzić w stosowanej dotychczas strategii budowania wizerunku.

Beata Surmacz i Anna Bociąga z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu przeprowadziły na przełomie września października 2010 r. badanie dotyczące satysfakcji z pracy osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach o różnym profilu działalności z województw wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. Wzięło w nim udział 2,7 tys. kobiet i mężczyzn zajmujących stanowiska na wszystkich szczeblach kultury organizacyjnej, posiadających zróżnicowane wykształcenie, kwalifikacje i kompetencje. Respondenci wypełnili anonimową ankietę, w której poruszono takie kwestie, jak wynagrodzenie, możliwość awansu i rozwoju, szkolenia, samorealizacja, stosunki i komunikacja z przełożonymi i pracownikami, warunki zatrudnienia oraz świadczenia ze strony pracodawcy. 54% badanych wskazało, że zaczęło pracować, mając możliwość wyboru pracodawcy, czyli kierując się prestiżem i marką firmy. Pozostali respondenci podjęli pracę pod przymusem lub z powodu braku alternatyw. Atmosferę w pracy pozytywnie ocenia aż 42% badanych, 37% jest
nieusatysfakcjonowana, a 21% nie potrafiło jednoznacznie wyrazić opinii na ten temat . Ponad połowa respondentów (56%) jest zadowolonych ze stabilności zatrudnienia i warunków pracy. Znacznie gorzej pracownicy oceniają pakiet świadczeń oferowanych przez pracodawców – tylko 26% uznało, że spełnia on ich oczekiwania, a aż 74% czuje się z tego powodu pokrzywdzonych.

Tylko 19% respondentów jest zadowolonych z wysokości wynagrodzenia oraz możliwości otrzymania premii i innych dodatków, reszta badanych uważa, że wynagrodzenie jest nie adekwatne do wykonywanej przez nich pracy. Badanie pokazuje również, że polscy pracodawcy powinni popracować nad komunikacją interpersonalną – wprowadzie 42% respondentów ocenia ją jako wystarczającą i odpowiednią, ale aż 39% odczuwa jej brak. Możliwość uzyskania awansu oraz odpowiedni dobór programów szkoleniowych za satysfakcjonujące uważa 31% badanych, a liczbę i jakość szkoleń dobrze ocenia tylko 22% badanych.

Jak się okazuje, polskie firmy mają jeszcze dużo do zrobienia w kwestii empolyer brandingu. Z badania wynika, że tylko co trzeci badany (34%) poleciłby znajomemu aplikowanie o firmy, w której obecnie pracuje, zaś 64% zdecydowanie by to odradzało. Firmy, które chcą być postrzegane jako atrakcyjni pracodawcy, powinny zatem bardziej zadbać o swoich obecnych pracowników, ponieważ to zadowolony personel jest najlepszą reklamą i wizytówką pracodawcy.

Na podstawie: Personel i Zarządzanie, s. 50, Prześwietlony wizerunek, marzec 2010 r.

Wybrane dla Ciebie

Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Rewolucja zacznie się za dwa tygodnie. Oto co musisz wiedzieć
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Nawet 1500 zł kary. Tak może się skończyć jazda ciągnikiem po ulicy
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Ranking ciągników. Oto najpopularniejsze marki w Polsce
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Polacy donoszą na siebie coraz chętniej. Najczęściej niesłusznie
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Szukają miejsca na gigafabrykę za 600 mln euro. Na stole Polska
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny opału przed przymrozkami. Tyle kosztuje metr drewna
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Ceny papryki w połowie września. W hurcie i detalu
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Wciąż nowa funkcja mObywatela. Oto jak dodać dokument
Upadek historycznej mleczarni. Cała załoga zwolniona
Upadek historycznej mleczarni. Cała załoga zwolniona
Ruszają testy polskich wojskowych dronów. Na styku Mazur i Podlasia
Ruszają testy polskich wojskowych dronów. Na styku Mazur i Podlasia
Emerytura dla rolnika. Tyle wynosi dla osób z 25‑letnim stażem
Emerytura dla rolnika. Tyle wynosi dla osób z 25‑letnim stażem
Nie dostałeś czternastki? Mamy dla ciebie harmonogram
Nie dostałeś czternastki? Mamy dla ciebie harmonogram