W jakiej firmie chcemy pracować?
Tylko firma postrzegana jako dobry pracodawca jest w stanie skutecznie konkurować o utalentowanych pracowników.
23.03.2011 | aktual.: 23.03.2011 16:10
Employer branding to działanie polegające na budowaniu wizerunku organizacji jako optymalnego miejsca pracy dla obecnych i potencjalnych pracowników. Opracowanie procesu employer brandingu dla poszczególnej organizacji powinno wiązać się z przemyślanym i długookresowym planem działania. Firmy, które dbają o swój wizerunek jako pracodawcy, powinny przede wszystkim stworzyć takie warunki pracy, by dawała ona poczucie przynależności, chęci współtworzenia oraz realizacji misji i wartości danego przedsiębiorstwa. Zadowoleni pracownicy nie tylko lepiej pracują, ale też przekazują tzw. pocztą pantoflową pozytywne informacje o pracodawcy, co skłania kolejne osoby do aplikowania do tej firmy.
Dla firm będących pracodawcą z wyboru employer branding to sposób ogólnego funkcjonowania, w którym istotne jest przeprowadzenie odpowiednich analiz satysfakcji pracowniczej, jak też znajomości oraz atrakcyjności marki firmy. Umożliwiają one zweryfikowanie, jak dany pracodawca jest postrzegany na rynku, pozwalają na identyfikację kryteriów decydujących o wyborze na pracodawcę konkretnej firmy, a ponadto pokazują, jakie zmiany należy wprowadzić w stosowanej dotychczas strategii budowania wizerunku.
Beata Surmacz i Anna Bociąga z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu przeprowadziły na przełomie września października 2010 r. badanie dotyczące satysfakcji z pracy osób zatrudnionych w przedsiębiorstwach o różnym profilu działalności z województw wielkopolskiego i zachodniopomorskiego. Wzięło w nim udział 2,7 tys. kobiet i mężczyzn zajmujących stanowiska na wszystkich szczeblach kultury organizacyjnej, posiadających zróżnicowane wykształcenie, kwalifikacje i kompetencje. Respondenci wypełnili anonimową ankietę, w której poruszono takie kwestie, jak wynagrodzenie, możliwość awansu i rozwoju, szkolenia, samorealizacja, stosunki i komunikacja z przełożonymi i pracownikami, warunki zatrudnienia oraz świadczenia ze strony pracodawcy. 54% badanych wskazało, że zaczęło pracować, mając możliwość wyboru pracodawcy, czyli kierując się prestiżem i marką firmy. Pozostali respondenci podjęli pracę pod przymusem lub z powodu braku alternatyw. Atmosferę w pracy pozytywnie ocenia aż 42% badanych, 37% jest
nieusatysfakcjonowana, a 21% nie potrafiło jednoznacznie wyrazić opinii na ten temat . Ponad połowa respondentów (56%) jest zadowolonych ze stabilności zatrudnienia i warunków pracy. Znacznie gorzej pracownicy oceniają pakiet świadczeń oferowanych przez pracodawców – tylko 26% uznało, że spełnia on ich oczekiwania, a aż 74% czuje się z tego powodu pokrzywdzonych.
Tylko 19% respondentów jest zadowolonych z wysokości wynagrodzenia oraz możliwości otrzymania premii i innych dodatków, reszta badanych uważa, że wynagrodzenie jest nie adekwatne do wykonywanej przez nich pracy. Badanie pokazuje również, że polscy pracodawcy powinni popracować nad komunikacją interpersonalną – wprowadzie 42% respondentów ocenia ją jako wystarczającą i odpowiednią, ale aż 39% odczuwa jej brak. Możliwość uzyskania awansu oraz odpowiedni dobór programów szkoleniowych za satysfakcjonujące uważa 31% badanych, a liczbę i jakość szkoleń dobrze ocenia tylko 22% badanych.
Jak się okazuje, polskie firmy mają jeszcze dużo do zrobienia w kwestii empolyer brandingu. Z badania wynika, że tylko co trzeci badany (34%) poleciłby znajomemu aplikowanie o firmy, w której obecnie pracuje, zaś 64% zdecydowanie by to odradzało. Firmy, które chcą być postrzegane jako atrakcyjni pracodawcy, powinny zatem bardziej zadbać o swoich obecnych pracowników, ponieważ to zadowolony personel jest najlepszą reklamą i wizytówką pracodawcy.
Na podstawie: Personel i Zarządzanie, s. 50, Prześwietlony wizerunek, marzec 2010 r.