W odpowiedzi na potrzeby mikroprzedsiębiorców
Możliwość skorzystania z funduszy unijnych, rosnąca liczba organizacji i programów wspierających rozwój małych firm oraz sytuacja na rynku pracy sprawiają, że coraz więcej Polaków myśli o rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej.
Możliwość skorzystania z funduszy unijnych, rosnąca liczba organizacji i programów wspierających rozwój małych firm oraz sytuacja na rynku pracy sprawiają, że coraz więcej Polaków myśli o rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej.
Dodatkową zachętę stanowią przykłady przedsiębiorców, którzy zaczynali od jednoosobowej firmy, stając się z biegiem czasu liderami polskiego, a często i międzynarodowego biznesu.
Na polskim rynku działa ok. 1,7 miliona mikroprzedsiębiorstw, a co roku przybywa ok. 250-300 tys. nowych. W zasadzie każde z nich potrzebuje narzędzi umożliwiających efektywne zarządzanie finansami, co sprawia, że polski rynek usług bankowych dla najmniejszych firm jest bardzo atrakcyjny. Fakt ten nie umknął działającym w Polsce bankom, spośród których wiele ma ofertę skierowaną do najmniejszych przedsiębiorców. Ale czy te oferty rzeczywiście odpowiadają potrzebom i oczekiwaniom mikrofirm?
Mikroprzedsiębiorcy poprzedzają nawiązanie współpracy z bankiem długimi i starannymi przemyśleniami. W zamian liczą, że bank spełni ich oczekiwania. W rzeczywistości wybrana instytucja okazuje się raczej daleka od wyobrażenia o idealnym banku dla firmy. – Z naszych analiz wynika, że około połowa mikroprzedsiębiorców ma zastrzeżenia do współpracy z bankiem, z którego usług korzysta – mówi Piotr Karoń, dyrektor Departamentu Bankowości Małych Przedsiębiorstw HSBC Bank Polska S.A. – Dlatego też zanim przystąpiliśmy do tworzenia oferty dla mikroprzedsiębiorców dokładnie sprawdziliśmy, czego oczekują od banku – dodaje. HSBC obsługuje polskie mikrofirmy od października 2009 roku. Jest jedynym bankiem w Polsce, który tworząc propozycję dla najmniejszych firm nie bazował na rozwiązaniach wykorzystywanych w bankowości bezpośredniej dla klientów indywidualnych, ale zbudował zupełnie nową ofertę opartą na wynikach
badań rynkowych oraz dotychczasowych doświadczeniach ze współpracy z przedsiębiorcami.
Podstawowe produkty i usługi bankowe
- Zdecydowanie największą popularnością wśród mikroprzedsiębiorców cieszą się podstawowe produkty i usługi bankowe, niezbędne do zapewnienia efektywnego zarządzania finansami firmy na co dzień – mówi Piotr Karoń. Do rozwiązań najczęściej wykorzystywanych przez małe firmy należy rachunek bieżący, na który ich kontrahenci przelewają środki za produkty i usługi. Rachunki te służą nie tylko jako „sakiewki do napełniania”, ale także jako źródło, z którego przedsiębiorcy płacom swoim dostawcom czy usługodawcom za pomocą przelewów bankowych. Korzystają również z kart płatniczych, bankomatów czy kart kredytowych. - Zainteresowaniem ze strony małych firm cieszą się również kredyty, jednak jest ono mniejsze niż w przypadku średnich czy dużych firm z uwagi na fakt, że większość mikroprzedsiębiorstw samodzielnie finansuje swoją działalność – wyjaśnia ekspert HSBC. Inne produkty i usługi bankowe znajdują się w zasadzie poza kręgiem zainteresowań małych biznesów.
Deklarują one bardzo ograniczoną skłonność do korzystania z dotychczas nie wykorzystywanych produktów i usług bankowych.
A ile to kosztuje?
Mikroprzedsiębiorcy dużą wagę przywiązują do kosztowego aspektu współpracy z bankiem. Zanim zdecydują się na wybór określonej oferty dokładnie analizują tabele prowizji i opłat. – Nic dziwnego, przy niewielkiej skali działalności i ograniczonej puli przychodów liczy się każdy grosz. Dlatego też mikroprzedsiębiorcy wręcz alergicznie reagują na opłaty za podstawowe usługi, np. za otwarcie i prowadzenie rachunku bankowego – komentuje Piotr Karoń. Mając to na uwadze, bank HSBC stworzył Business Direct, ofertę dla mikroprzedsiębiorców bez opłat za podstawowe produkty i usługi. Obejmuje ona m.in. bezpłatne otwarcie i prowadzenie konta, wypłaty z bankomatów w Polsce i za granicą bez prowizji czy brak opłat miesięcznych za korzystanie z głównej karty debetowej. Pozostałe produkty i usługi w ramach pakietu Business Direct są również atrakcyjne cenowo, na przykład
koszt przelewu krajowego przez pierwsze cztery miesiące korzystania z tej oferty wynosi 0 zł, a po upływie tego czasu jedynie 1 zł. Z kolei opłata za przelew zagraniczny jest stała i wynosi 35 zł za przelew, w przeciwieństwie do opłat w innych bankach, gdzie jej wysokość jest uzależniona od wartości przelewu. Sprawia to, że oferta Business Direct jest jedną z najatrakcyjniejszych propozycji dla mikroprzedsiębiorców na polskim rynku.
Pieniądze to nie wszystko
Równie istotne są elementy związane z jakością obsługi, a w szczególności szybkość rozliczeń oraz obsługi rozumiana jako brak kolejek. Zdecydowanie najczęściej wskazywaną przez mikroprzedsiębiorców niedogodnością w kontaktach z bankiem jest długotrwałe oczekiwanie na obsługę w placówkach banku. Rzadziej skarżą się na niemożność skontaktowania się z bankiem przez telefon lub internet oraz dokonania tą drogą obsługi rachunku, wynika z analiz banku HSBC. - Mikroprzedsiębiorcy to bardzo aktywni ludzie, ciągle się gdzieś spieszą, nie mają czasu na stanie w kolejkach czy krążenie od okienka do okienka. Dlatego też zaproponowaliśmy im rozwiązania bazujące na bankowości internetowej i telefonicznej. Dzięki temu mogą w prosty i wygodny sposób zarządzać finansami firmy, bez konieczności wychodzenia z biura – mówi Piotr Karoń z banku HSBC.
Bankowość na odległość
Rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji sprawił, że wyprawy do oddziałów przestają być konieczne. Z powodzeniem można zastąpić je kontaktem z bankiem za pomocą telefonu czy internetu. – Czasy, kiedy czynnikami decydującymi o wyborze konkretnego banku były liczba i lokalizacja placówek bankowych, parking przy oddziale czy liczba stanowisk obsługi klienta, odchodzą powoli w niepamięć. Małe firmy coraz częściej rezygnują ze spotkania z urzędnikiem bankowym „w cztery oczy”, wybierając kontakt telefoniczny czy internetowy – tłumaczy ekspert HSBC. Dlaczego? Pozwala im to na oszczędność czasu, który wolą spożytkować na inne cele, jak choćby poszukiwanie nowych możliwości rozwoju biznesu.
Aby dowiedzieć się więcej zapraszamy na www.hsbc.pl/biznes