W odpowiedzi na potrzeby mikroprzedsiębiorców

Możliwość skorzystania z funduszy unijnych, rosnąca liczba organizacji i programów wspierających rozwój małych firm oraz sytuacja na rynku pracy sprawiają, że coraz więcej Polaków myśli o rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej.

Obraz

Możliwość skorzystania z funduszy unijnych, rosnąca liczba organizacji i programów wspierających rozwój małych firm oraz sytuacja na rynku pracy sprawiają, że coraz więcej Polaków myśli o rozpoczęciu własnej działalności gospodarczej.

Dodatkową zachętę stanowią przykłady przedsiębiorców, którzy zaczynali od jednoosobowej firmy, stając się z biegiem czasu liderami polskiego, a często i międzynarodowego biznesu.

Na polskim rynku działa ok. 1,7 miliona mikroprzedsiębiorstw, a co roku przybywa ok. 250-300 tys. nowych. W zasadzie każde z nich potrzebuje narzędzi umożliwiających efektywne zarządzanie finansami, co sprawia, że polski rynek usług bankowych dla najmniejszych firm jest bardzo atrakcyjny. Fakt ten nie umknął działającym w Polsce bankom, spośród których wiele ma ofertę skierowaną do najmniejszych przedsiębiorców. Ale czy te oferty rzeczywiście odpowiadają potrzebom i oczekiwaniom mikrofirm?

Mikroprzedsiębiorcy poprzedzają nawiązanie współpracy z bankiem długimi i starannymi przemyśleniami. W zamian liczą, że bank spełni ich oczekiwania. W rzeczywistości wybrana instytucja okazuje się raczej daleka od wyobrażenia o idealnym banku dla firmy. – Z naszych analiz wynika, że około połowa mikroprzedsiębiorców ma zastrzeżenia do współpracy z bankiem, z którego usług korzysta – mówi Piotr Karoń, dyrektor Departamentu Bankowości Małych Przedsiębiorstw HSBC Bank Polska S.A. – Dlatego też zanim przystąpiliśmy do tworzenia oferty dla mikroprzedsiębiorców dokładnie sprawdziliśmy, czego oczekują od banku – dodaje. HSBC obsługuje polskie mikrofirmy od października 2009 roku. Jest jedynym bankiem w Polsce, który tworząc propozycję dla najmniejszych firm nie bazował na rozwiązaniach wykorzystywanych w bankowości bezpośredniej dla klientów indywidualnych, ale zbudował zupełnie nową ofertę opartą na wynikach
badań rynkowych oraz dotychczasowych doświadczeniach ze współpracy z przedsiębiorcami.

Podstawowe produkty i usługi bankowe

- Zdecydowanie największą popularnością wśród mikroprzedsiębiorców cieszą się podstawowe produkty i usługi bankowe, niezbędne do zapewnienia efektywnego zarządzania finansami firmy na co dzień – mówi Piotr Karoń. Do rozwiązań najczęściej wykorzystywanych przez małe firmy należy rachunek bieżący, na który ich kontrahenci przelewają środki za produkty i usługi. Rachunki te służą nie tylko jako „sakiewki do napełniania”, ale także jako źródło, z którego przedsiębiorcy płacom swoim dostawcom czy usługodawcom za pomocą przelewów bankowych. Korzystają również z kart płatniczych, bankomatów czy kart kredytowych. - Zainteresowaniem ze strony małych firm cieszą się również kredyty, jednak jest ono mniejsze niż w przypadku średnich czy dużych firm z uwagi na fakt, że większość mikroprzedsiębiorstw samodzielnie finansuje swoją działalność – wyjaśnia ekspert HSBC. Inne produkty i usługi bankowe znajdują się w zasadzie poza kręgiem zainteresowań małych biznesów.
Deklarują one bardzo ograniczoną skłonność do korzystania z dotychczas nie wykorzystywanych produktów i usług bankowych.

A ile to kosztuje?
Mikroprzedsiębiorcy dużą wagę przywiązują do kosztowego aspektu współpracy z bankiem. Zanim zdecydują się na wybór określonej oferty dokładnie analizują tabele prowizji i opłat. – Nic dziwnego, przy niewielkiej skali działalności i ograniczonej puli przychodów liczy się każdy grosz. Dlatego też mikroprzedsiębiorcy wręcz alergicznie reagują na opłaty za podstawowe usługi, np. za otwarcie i prowadzenie rachunku bankowego – komentuje Piotr Karoń. Mając to na uwadze, bank HSBC stworzył Business Direct, ofertę dla mikroprzedsiębiorców bez opłat za podstawowe produkty i usługi. Obejmuje ona m.in. bezpłatne otwarcie i prowadzenie konta, wypłaty z bankomatów w Polsce i za granicą bez prowizji czy brak opłat miesięcznych za korzystanie z głównej karty debetowej. Pozostałe produkty i usługi w ramach pakietu Business Direct są również atrakcyjne cenowo, na przykład
koszt przelewu krajowego przez pierwsze cztery miesiące korzystania z tej oferty wynosi 0 zł, a po upływie tego czasu jedynie 1 zł. Z kolei opłata za przelew zagraniczny jest stała i wynosi 35 zł za przelew, w przeciwieństwie do opłat w innych bankach, gdzie jej wysokość jest uzależniona od wartości przelewu. Sprawia to, że oferta Business Direct jest jedną z najatrakcyjniejszych propozycji dla mikroprzedsiębiorców na polskim rynku.

Pieniądze to nie wszystko
Równie istotne są elementy związane z jakością obsługi, a w szczególności szybkość rozliczeń oraz obsługi rozumiana jako brak kolejek. Zdecydowanie najczęściej wskazywaną przez mikroprzedsiębiorców niedogodnością w kontaktach z bankiem jest długotrwałe oczekiwanie na obsługę w placówkach banku. Rzadziej skarżą się na niemożność skontaktowania się z bankiem przez telefon lub internet oraz dokonania tą drogą obsługi rachunku, wynika z analiz banku HSBC. - Mikroprzedsiębiorcy to bardzo aktywni ludzie, ciągle się gdzieś spieszą, nie mają czasu na stanie w kolejkach czy krążenie od okienka do okienka. Dlatego też zaproponowaliśmy im rozwiązania bazujące na bankowości internetowej i telefonicznej. Dzięki temu mogą w prosty i wygodny sposób zarządzać finansami firmy, bez konieczności wychodzenia z biura – mówi Piotr Karoń z banku HSBC.

Bankowość na odległość
Rozwój nowoczesnych kanałów komunikacji sprawił, że wyprawy do oddziałów przestają być konieczne. Z powodzeniem można zastąpić je kontaktem z bankiem za pomocą telefonu czy internetu. – Czasy, kiedy czynnikami decydującymi o wyborze konkretnego banku były liczba i lokalizacja placówek bankowych, parking przy oddziale czy liczba stanowisk obsługi klienta, odchodzą powoli w niepamięć. Małe firmy coraz częściej rezygnują ze spotkania z urzędnikiem bankowym „w cztery oczy”, wybierając kontakt telefoniczny czy internetowy – tłumaczy ekspert HSBC. Dlaczego? Pozwala im to na oszczędność czasu, który wolą spożytkować na inne cele, jak choćby poszukiwanie nowych możliwości rozwoju biznesu.

Aby dowiedzieć się więcej zapraszamy na www.hsbc.pl/biznes

Wybrane dla Ciebie

Cenimy Twoją prywatność

Kliknij "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU", aby wyrazić zgodę na korzystanie w Internecie z technologii automatycznego gromadzenia i wykorzystywania danych oraz na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Wirtualną Polskę, Zaufanych Partnerów IAB (880 partnerów) oraz pozostałych Zaufanych Partnerów (405 partnerów) a także udostępnienie przez nas ww. Zaufanym Partnerom przypisanych Ci identyfikatorów w celach marketingowych (w tym do zautomatyzowanego dopasowania reklam do Twoich zainteresowań i mierzenia ich skuteczności) i pozostałych, które wskazujemy poniżej. Możesz również podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody Wirtualna Polska, Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy będą przetwarzać Twoje dane osobowe zbierane w Internecie (m.in. na serwisach partnerów e-commerce), w tym za pośrednictwem formularzy, takie jak: adresy IP, identyfikatory Twoich urządzeń i identyfikatory plików cookies oraz inne przypisane Ci identyfikatory i informacje o Twojej aktywności w Internecie. Dane te będą przetwarzane w celu: przechowywania informacji na urządzeniu lub dostępu do nich, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru reklam, tworzenia profili związanych z personalizacją reklam, wykorzystania profili do wyboru spersonalizowanych reklam, tworzenia profili z myślą o personalizacji treści, wykorzystywania profili w doborze spersonalizowanych treści, pomiaru wydajności reklam, pomiaru wydajności treści, poznawaniu odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł, opracowywania i ulepszania usług, wykorzystywania ograniczonych danych do wyboru treści.


W ramach funkcji i funkcji specjalnych Wirtualna Polska może podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Cele przetwarzania Twoich danych przez Zaufanych Partnerów IAB oraz pozostałych Zaufanych Partnerów są następujące:

  1. Przechowywanie informacji na urządzeniu lub dostęp do nich
  2. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru reklam
  3. Tworzenie profili w celu spersonalizowanych reklam
  4. Wykorzystanie profili do wyboru spersonalizowanych reklam
  5. Tworzenie profili w celu personalizacji treści
  6. Wykorzystywanie profili w celu doboru spersonalizowanych treści
  7. Pomiar efektywności reklam
  8. Pomiar efektywności treści
  9. Rozumienie odbiorców dzięki statystyce lub kombinacji danych z różnych źródeł
  10. Rozwój i ulepszanie usług
  11. Wykorzystywanie ograniczonych danych do wyboru treści
  12. Zapewnienie bezpieczeństwa, zapobieganie oszustwom i naprawianie błędów
  13. Dostarczanie i prezentowanie reklam i treści
  14. Zapisanie decyzji dotyczących prywatności oraz informowanie o nich

W ramach funkcji i funkcji specjalnych nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy mogą podejmować następujące działania:

  1. Dopasowanie i łączenie danych z innych źródeł
  2. Łączenie różnych urządzeń
  3. Identyfikacja urządzeń na podstawie informacji przesyłanych automatycznie
  4. Aktywne skanowanie charakterystyki urządzenia do celów identyfikacji

Dla podjęcia powyższych działań nasi Zaufani Partnerzy IAB oraz pozostali Zaufani Partnerzy również potrzebują Twojej zgody, którą możesz udzielić poprzez kliknięcie w przycisk "AKCEPTUJĘ I PRZECHODZĘ DO SERWISU" lub podjąć decyzję w sprawie udzielenia zgody w ramach ustawień zaawansowanych.


Cele przetwarzania Twoich danych bez konieczności uzyskania Twojej zgody w oparciu o uzasadniony interes Wirtualnej Polski, Zaufanych Partnerów IAB oraz możliwość sprzeciwienia się takiemu przetwarzaniu znajdziesz w ustawieniach zaawansowanych.


Cele, cele specjalne, funkcje i funkcje specjalne przetwarzania szczegółowo opisujemy w ustawieniach zaawansowanych.


Serwisy partnerów e-commerce, z których możemy przetwarzać Twoje dane osobowe na podstawie udzielonej przez Ciebie zgody znajdziesz tutaj.


Zgoda jest dobrowolna i możesz ją w dowolnym momencie wycofać wywołując ponownie okno z ustawieniami poprzez kliknięcie w link "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu.


Pamiętaj, że udzielając zgody Twoje dane będą mogły być przekazywane do naszych Zaufanych Partnerów z państw trzecich tj. z państw spoza Europejskiego Obszaru Gospodarczego.


Masz prawo żądania dostępu, sprostowania, usunięcia, ograniczenia, przeniesienia przetwarzania danych, złożenia sprzeciwu, złożenia skargi do organu nadzorczego na zasadach określonych w polityce prywatności.


Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że pliki cookies będą umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. W celu zmiany ustawień prywatności możesz kliknąć w link Ustawienia zaawansowane lub "Ustawienia prywatności" znajdujący się w stopce każdego serwisu w ramach których będziesz mógł udzielić, odwołać zgodę lub w inny sposób zarządzać swoimi wyborami. Szczegółowe informacje na temat przetwarzania Twoich danych osobowych znajdziesz w polityce prywatności.