W październiku 2,5 mld zł na drogi z obligacji drogowych BGK

W październiku planowana jest jedna emisja dwuletnich obligacji skarbowych o wartości do 4,5 mld zł i dwie emisje infrastrukturalnych obligacji Banku Gospodarstwa Krajowego o wartości 2,5 mld zł na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego - poinformowało Ministerstwo Finansów.

30.09.2009 | aktual.: 30.09.2009 13:41

Z komunikatu dotyczącego planu finansowania pożyczkowych potrzeb budżetu państwa w czwartym kwartale 2009 r. wynika, że w październiku planowane są także trzy emisje bonów skarbowych (każda z nich o wartości 400-600 mln zł).

Ministerstwo informuje, że przetargi sprzedaży obligacji w IV kw. zostały ograniczone do jednego w każdym miesiącu. Nie będą wystawiane na sprzedaż obligacje dziesięcioletnie o stałym oprocentowaniu (DS) i dwudziestoletnie o stałym oprocentowaniu (DW), zaś przetarg na obligacje pięcioletnie o stałym oprocentowaniu (PS) może mieć miejsce w grudniu.

"Podaż obligacji na rynku krajowym wynikać będzie z kształtowania się sytuacji rynkowej oraz konsultacji z inwestorami" - czytamy w komunikacie.

W sumie w ostatnim kwartale 2009 r. resort finansów planuje sprzedaż obligacji dwuletnich (OK) o wartości 6-10 mld zł, obligacji pięcioletnich (PS) o wartości 1-3 mld zł. Wartość sprzedawanych obligacji BGK (IPS i IDS) ma sięgnąć 7,25 mld zł. Z emisji bonów skarb państwa zamierza uzyskać 4-8 mld zł. MF dodał, że planowana jest emisja na rynku euro i jena, "w formacie i kwotach uzależnionych od sytuacji rynkowej." Możliwe są też emisje obligacji na innych rynkach.

"Podaż obligacji skarbowych i jej struktura uwzględnia planowane przetargi obligacji emitowanych przez BGK na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego" - wyjaśnia MF. Zgodnie z planem oprócz dwóch październikowych przetargów obligacji BGK, dwa mają mieć miejsce w listopadzie i jeden w grudniu.

Na początku sierpnia Bank Gospodarstwa Krajowego wyemitował pierwszą serię trzyletnich obligacji infrastrukturalnych, z których dochód został przekazany na budowę i remonty dróg. Wartość emisji wyniosła 600 mln zł, ale inwestorzy chcieli objąć papiery za ponad 2 mld zł.

Była to pierwsza emisja obligacji infrastrukturalnych prowadzona na polskim rynku kapitałowym. Zgodnie z Planem finansowym KFD na 2009 r., łączne wydatki funduszu na ten rok mają wynieść 16,5 mld zł, w tym 14,3 mld zł na finansowanie inwestycji, odnowy i utrzymania dróg. Wielkość emisji obligacji BGK na rzecz KFD ustalono na poziomie 7,85 mld zł.

Źródło artykułu:PAP
obligacjetransportdroga
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)