Trwa ładowanie...
d2z43hk

Właściciel stacji paliw Statoil chce rozwijać działalność w Polsce

18.06. Warszawa (PAP) - Statoil Fuel & Retail (SFR) chce być w trójce największych sprzedawców paliwa na rynku detalicznym w Polsce. Nie tylko nie zamierza sprzedawać sieci, ale...

d2z43hk
d2z43hk

18.06. Warszawa (PAP) - Statoil Fuel & Retail (SFR) chce być w trójce największych sprzedawców paliwa na rynku detalicznym w Polsce. Nie tylko nie zamierza sprzedawać sieci, ale chce rozwijać działalność - poinformował PAP prezes SFR Jacob Schram.

"Nie ma mowy o planie dezinwestycji i wyjściu z Polski" - powiedział Schram.

Dodał, że Polska jest bardzo interesującym rynkiem - jednym z największych w Europie.

"Zdecydowanie chcemy być w trójce największych graczy na polskim rynku paliwowym i to jest nasz cel. Nawet pomimo spadku popytu na paliwo oraz szarej strefy" - powiedział Schram.

d2z43hk

SFR posiada obecnie w Polsce 357 stacji paliwowych, w tym roku spółka otworzyła dwie nowe. Według danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) za 2012 r., sieć Statoil była piątą co do wielkości z 5,3-proc. udziałem w rynku. Liderem jest PKN Orlen (26 proc.), a kolejne pozycje miały firmy BP Polska, Grupa Lotos oraz Shell. W tym roku jednak, po przejęciu ponad 100 stacji z sieci Neste koncern Shell wyprzedził BP.

"Te 5 proc. to za mały udział w rynku, dlatego chcemy nadal rozwijać sieć" - powiedział Jacob Schram.

"Wierzymy, że możemy osiągnąć nawet 10-proc. udział w rynku" - dodał.

Statoil Fuel & Retail zakłada tzw. rozwój organiczny czyli budowanie własnych stacji.

d2z43hk

"Kupujemy działki, ale też jesteśmy zainteresowani rozwojem sieci franczyzowych, jak również analizujemy możliwość przejęć stacji istniejących" - poinformował Schram.

W sieci SFR działa obecnie 78 stacji franczyzowych. Spółka też realizuje program odnowy stacji (tzw. refreshing plan), w efekcie którego liczy na poprawę ich efektywności. Prezes SFR nie ujawnił jednak, jak duże oznacza to nakłady.

POPiHN szacuje obszar szarej strefy za 2012 r. na ok. 10 proc. rynku oleju napędowego, a z danych po pierwszym kwartale 2013 r. prognozuje, że może być ona jeszcze większa. W mniejszym stopniu szara strefa dotyczy rynku benzyny i autogazu.

d2z43hk

"Chcielibyśmy działać na rynku, na którym warunki są przewidywalne, nie chcemy mówić polskim władzom, co powinny robić, by ograniczyć szarą strefę, ale mamy doświadczenia z rynku estońskiego, gdzie udało się to zjawisko efektywnie ograniczyć" - powiedział prezes SFR.

Spółka Statoil Fuel & Retail (SFR), która jest właścicielem sieci 2300 stacji - w Polsce, w Skandynawii, na Litwie, Łotwie i w Estonii a także w Rosji, nie należy do norweskiego koncernu paliwowego. W ubiegłym roku kupił ją kanadyjski koncern Alimentation Couche-Tard.

"Wcześniej strategia Statoil Fuel & Retail była jasna - priorytetem była Skandynawia oraz rozwój sieci w Polsce i Rosji, a teraz - gdy inwestorem jest Alimentation Couche-Tard - mamy nawet większe możliwości akwizycji" - powiedział Schram.

"ACT jest zainteresowany nie tylko Europą Centralną i Rosją, ale też inwestycjami w Europie Zachodniej" - dodał. (PAP)

ała/ wkr/ ana/

d2z43hk
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d2z43hk