Włosi nie chcą amerykańskiej pizzy. Słynna firma zwija biznes
Domino's Pizza po siedmiu latach nieudanej działalności wycofuje się z Włoch. Specjalizująca się w dowozie jedzenia do klientów amerykańska firma przegrała konkurencję z tradycyjnymi włoskimi lokalami. Te ostatnie w czasie pandemii mocno postawiły na dostawy do domów, a gdy sytuacja pandemiczna się uspokoiła, były bardzo chętnie odwiedzane przez zmęczonych lockdownem klientów.
To już koniec Domino's Pizza we Włoszech - informuje we wtorek agencja Bloomberga. Firma odważyła się wejść do ojczyzny pizzy w 2015 roku i miała ambitny plan. Amerykanie chcieli mieć we Włoszech aż 880 lokali. Liczyli, że przyciągną klientów usługą dowozu pizzy do domu, a także nieco odmiennym stylem samej potrawy, który dopuszcza na przykład ananasa jako jeden z dodatków - komentuje portal.
Konkurencja nie śpi
Jednak przez siedem lat działalności w tym kraju firma nie zrobiła furory. 29 lipca ostatnie 29 placówek przestało oferować dostawy. Spółka już wcześniej borykała się z problemami finansowymi. Na koniec 2020 roku miała 10,6 mln euro długów. Wiosną bieżącego roku dostała od sądu trzymiesięczną ochronę przed wierzycielami. Teraz jednak ochrona wygasła, a długi zostały, trzeba więc było kończyć działalność.
Firma już w raporcie finansowym za czwarty kwartał ubiegłego roku pisała, że konkurencja na tym rynku okazała się dla niej niezwykle trudna. Z jednej bowiem strony tradycyjne włoskie lokale polepszyły swoją ofertę dowozu zamówień do klientów, co było niezwykle ważne w czasie pandemii.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Podwyżki stóp procentowych uderzyły w osoby z kredytem. Tak rząd chce pomóc Polakom
Z drugiej zaś, kiedy restrykcje zostały zniesione, spragnieni powrotu do dotychczasowego stylu życia klienci ruszyli do knajp i nie w głowie im było jedzenie przywiezionych potraw w domu.
Bloomberg zwraca uwagę, że rzeczywiście w czasie pandemii koronawirusa włoskie pizzerie sprawnie ulepszyły swoje usługi dostaw, podpisując umowy z Glovo czy holenderskim właścicielem portalu działającego w Polsce pod nazwą Pyszne.pl. Ewentualnie wzięły sprawy w swoje ręce i samodzielnie zaczęły oferować dowóz.
Trudno przekonać Włochów
Amerykańska sieć w ojczyźnie pizzy sobie nie poradziła, natomiast w kraju tym nadal działa Starbucks, który otworzył tu swoją pierwszą kawiarnię w 2018 roku. Jak na razie skala działalności w kraju znanym z doskonałej kawy jest skromna. W Italii udało jej się otworzyć jedenaście lokali, podczas gdy w całej Europie jest ich ponad 2,5 tysiąca.