Wojna cenowa na rynku energetyków przyciąga klientów

Polacy coraz częściej sięgają po energetyki. Dwucyfrowy wzrost sprzedaży to efekt innowacji i niższych cen - czytamy w "Rzeczpospolitej".

Obraz
Źródło zdjęć: © Fotolia | FikMik

Adam Bogacz, prezes firmy doradczej AKB Consulting, przekonuje, że czasy, gdy wystarczyło, aby napoje energetyczne przypominały w smaku red bulla, bezpowrotnie minęły. - Teraz, aby zwiększyć swoje udziały, firmy muszą stawiać na oryginalne receptury, naturalność i dodatkowe funkcje energetyków - dodaje.

Rzeczywiście wytwórcy napojów energetycznych eksperymentują na potęgę ze składami swoich produktów. Nowe pozycje wprowadzają czołowi producenci, tacy jak: FoodCare (właściciel marki Black), Maspex (Tiger), czy Coca-Cola (Burn), a także firmy walczące o udziały w rynku, jak Fruit Ocean (Clic). Na etykietach nowych energetyków znajdziemy m.in.: żeń-szeń, soki, witaminy, a nawet zioła.

Czy innowacyjne receptury przyciągają klientów? Można uznać, że tak. Od lipca 2013 r. do czerwca 2014 r. Polacy wypili 120 mln litrów energetyków, czyli o 10 proc. więcej niż rok wcześniej. Ale wzrost przychodów producentów był już wyraźnie mniejszy. Rynek napojów energetycznych zyskał w tym czasie tylko 6,7 proc. To efekt wojny cenowej, która osłabia fundamenty dalszych wzrostów.

Potencjał rozwoju rynku wciąż jest spory. Przeciętny Polak wypija w ciągu roku 2,5 litra napojów energetycznych, podczas gdy Austriak - 7,5 litra, a Brytyjczyk - ponad 8 litrów - szacuje Euromonitor International.

Duży wpływ na wynik branży może mieć ponadto pogoda. - Polska jest specyficznym rynkiem, na którym, w przeciwieństwie do większości krajów, napoje energetyczne pije się nie tylko po to, aby się pobudzić, ale też aby ugasić pragnienie - zauważa Adam Bogacz.

Producenci energetyków prawdopodobnie zaciskają kciuki, by teoria o ociepleniu klimatu okazała się prawdziwa.

Wybrane dla Ciebie
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Biedronka zmienia godziny otwarcia. Ważny komunikat dla klientów
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Kurierzy DPD oburzeni. Chodzi o pracę w Wigilię
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Boom na nieruchomości w Hiszpanii. Polacy otarli się o rekord
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Podwyżka o 900 proc. O takie kwoty wzrosną ceny napojów od 1 stycznia
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupiłeś rower po okazyjnej cenie? Możesz mieć kłopot
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Kupowali leki i sprzedawali drożej za granicą. Jest akt oskarżenia
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Studniówka 2026. Zawrotne koszty imprezy. Tyle kosztuje "talerzyk"
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wysłała ptaka pocztą. Nie przeżył. Prokuratura chce kary dla 49-latki
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Wcześniejsza emerytura dla tej grupy? "Pominięto nas"
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Żabka przebiła Biedronkę i Lidla. Oto nowa propozycja dla klientów oddających butelki
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Bank w Danii radzi, by wypłacać gotówkę. Podali kwotę
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów
Mały handel wymiera? Z ulic zniknęło tysiące sklepów