Trwa ładowanie...

Wojna sklepów z fast foodami. To nowy efekt inflacji

Rosnące ceny pizzy, pierogów i burgerów powodują, że coraz więcej osób zamiast w barach szuka ich na sklepowej półce i przygotowuje w domu. Tylko w Biedronce ich sprzedaż urosła o 20 proc. - pisze środowa "Rzeczpospolita". Większe zakupy dań gotowych mogą uderzyć w największą część polskiego rynku gastronomicznego, czyli fast foody.

Rosnące ceny pizzy, pierogów i burgerów powodują, że coraz więcej osób zamiast w barach szuka ich na sklepowej półce Rosnące ceny pizzy, pierogów i burgerów powodują, że coraz więcej osób zamiast w barach szuka ich na sklepowej półce Źródło: Inne, fot: Leszek Szyma�ski
d23ekwz
d23ekwz

Jak zauważa dziennik, gastronomia nie może uciec przed podwyżkami cen, skoro drożeją wszystkie składniki do produkcji. Nie omija to dań najpopularniejszych.

- W ciągu roku cena pizzy wzrosła o około 18 proc. We wrześniu 2021 r. średnia cena wyniosła 33 zł, w 2022 już 39 zł. Większe zwyżki cen notują pierogi (23 proc.) i burgery (27 proc.) – mówi, cytowana przez "Rzeczpospolitą", Barbara Pragłowska, kierująca analizami w Pyszne.pl, liderze rynku dostaw. Jak dodaje, "pomimo wzrostu cen udział zamówień z pizzą utrzymuje się w trendzie wzrostowym, a pizza pozostaje jednym z najpopularniejszych".

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Gdzie największe wzrosty cen? "Drożeje właściwie wszystko"

Jak zauważa dziennik, pizza to od lat ulubione danie zamawiane z dostawą, ale nawet stacjonarne pizzerie widzą zmiany. - Znów najczęściej dwie osoby zamawiają jedną na pół. Coraz mniej napojów, żadnych przystawek. To standardowe zamówienie –przyznaje, cytowany przez gazetę, pracownik jednej ze stołecznych pizzerii.

d23ekwz

Według dziennika można domyślać się, że coraz więcej osób, nawet jeśli nie zdecyduje się na samodzielne przygotowanie pizzy w domu, skorzysta z opcji tańszej, czyli kupna chłodzonej czy mrożonej w sklepie i podgrzania w domu.

Gotowe dania mrożone mają wzięcie

Informacje z sieci handlowych wskazują, że już się to dzieje. - Kategoria produktów chłodzonych, której dużą częścią jest pizza, cieszy się stabilnym zainteresowaniem klientów, osiągając stały wzrost ilościowy – mówi "Rz" Dariusz Blaut, dyrektor kategorii w sieci Biedronka, odpowiedzialny m.in. za ofertę dań gotowych.

Jak dodaje, "w kategorii produktów chłodzonych wzrost sprzedaży sięga około 20 proc. r./r. Stale rozwijamy ofertę dań gotowych, odpowiadając na rosnące zainteresowanie konsumentów".

d23ekwz

Cytowana przez "Rz" rzeczniczka sieci Lidl Aleksandra Robaszkiewicz wskazuje, że "w ostatnim roku sprzedaż pizzy utrzymywała się na stabilnym poziomie lub delikatnie wzrastała".

Fast foody oberwą. Wszystko przez wzrost cen energii

Dziennik zauważa, że większe zakupy dań gotowych mogą uderzyć w największą część polskiego rynku gastronomicznego, czyli fast foody. Tu dania mocno drożeją w efekcie wzrostu cen surowców i energii.

Największe sieci, czyli McDonald’s oraz grupa AmRest (marki KFC, Pizza Hut czy Starbucks), nie odpowiedziały na pytania, o ile już zostały zmuszone podnieść ceny i jakie ruchy na tym polu szykują w związku z nadchodzącymi kolejnymi podwyżkami cen – od energii po mięso i olej. Na tym tle zyskują koncepty nastawione na inną obsługę niż w stacjonarnych lokalach - czytamy.

Wzrost inflacji nie odpuszcza. Wrześniowy odczyt mocno zaskoczył ekonomistów. Według GUS inflacja wyniosła 17,2 proc. To najwyższy odczyt od lutego 1997 r. Wielu obserwatorów gospodarki, w tym niektórzy członkowie RPP, zapowiadali, że po sierpniowym szczycie, inflacja będzie się obniżała w kolejnych miesiącach. Tak się jednak nie stało. Wzrost inflacji może pchnąć Radę do jeszcze jednej podwyżki stóp.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
d23ekwz
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.

Komentarze

Trwa ładowanie
.
.
.
d23ekwz