Wskaźnik koniunktury w handlu wzrósł w III kwartale o 2,0 pkt. kdk- IRG SGH
...
17.08.2012 | aktual.: 17.08.2012 13:08
17.08. Warszawa (PAP) - Wskaźnik koniunktury w handlu wzrósł w III kwartale 2012 r. o 2,0 punkty kdk do plus 3,0 pkt. - podał Instytut Rozwoju Gospodarczego SGH.
"Od początku 2012 roku koniunktura w handlu poprawia się. (...) Wartość wskaźnika koniunktury zwiększyła się o 2,0 punkty w stosunku do II kwartału i wynosi +3,0 punkty" - napisano w komunikacie IRG SGH.
"Wskaźnik ten jest również wyższy w porównaniu do wartości sprzed roku (wyniosła ona bowiem -0,9) oraz o 2,3 punkty w porównaniu do średniej dla tego okresu dla ostatnich dziesięciu lat (wynosi ona +0,7 punktu)" - dodano.
Autorzy badania zwracają uwagę, że w ciągu kwartału nie uległo zmianie saldo odpowiedzi na pytanie dotyczącej zmiany ogólnej sytuacji przedsiębiorstw handlowych i pozostało ono na ujemnym poziomie.
"Pomimo nie odnotowanej poprawy, przedsiębiorstwa handlowe oceniły swoją ogólną sytuację jako dobrą (saldo odpowiedzi na to pytanie wyniosło +5,9). 23,9 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną kondycję swojego przedsiębiorstwa za dobrą, 58,0 proc. ankietowanych za średnią, natomiast 18,0 proc. za słabą" - napisano.
"W III kwartale w najlepszej sytuacji były przedsiębiorstwa handlowe działające w następujących branżach: meblowej oraz sprzętu oświetleniowego, artykułów i sprzętu gospodarstwa domowego oraz RTV, jak również artykułów wielobranżowych" - dodano.
Z badania wynika, że podobnie jak w poprzednim kwartale, możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczały następujące czynniki: konkurencja, koszty zatrudnienia pracowników oraz niedostateczny popyt.(PAP)
jba/ ana/