Z hoteli znikają ręczniki i wieszaki. To ogromny problem

Może się wydawać, że to tylko "jeden ręcznik", ale mówimy o dodatkowych kosztach, które właściciel hotelu musi ponieść - tłumaczy Marcin Mączyński z Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego. W rozmowie z WP Finanse wylicza, co jeszcze ginie z hoteli.

Z pokoi hotelowych nagminnie giną szlafroki, ręczniki i wieszaki. Zdarza się, że goście zabierają sprzęt AGDZ pokoi hotelowych nagminnie giną szlafroki, ręczniki i wieszaki. Zdarza się, że goście zabierają sprzęt AGD
Źródło zdjęć: © Getty Images | Nasimi Babaev

- Są oczywiście pojedyncze, ekstremalne przypadki kradzieży w hotelach, jak wyniesienie telewizora czy wykręcenie kinkietów. Najczęściej mamy do czynienia z kradzieżami ręczników - mówi WP Finanse Marcin Mączyński.

Dwa lata temu serwis noclegi.pl przeprowadził w branży hotelarskiej badanie, w którym aż 81 proc. właścicieli hoteli i pensjonatów przyznało, że w sezonie doszło do kradzieży wyposażenia w ich obiektach. W niemal co drugim przypadku właściciele kontaktowali się bezpośrednio z gościem, prosząc o zwrot zabranej rzeczy lub zapłacenie za nią.

Wykręcanie kinkietów i wynoszenie telewizora to przypadki ekstremalne, ale nie wyssane z palca. Badanie wykazało, że w hotelach giną też suszarki do włosów, narzuty, obrazy ze ścian, a także czajniki, pościele i sztućce. W mediach można odnaleźć również historie m.in. o wynoszonej w walizkach hotelowej pościeli, a nawet zasłonach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Sezon turystyczny nad Bałtykiem. "Obecnie widzimy pewien odwrót"

Jak hotele próbują zapobiegać kradzieżom?

- Z jednej strony można powiedzieć, że to nasze ryzyko zawodowe, z drugiej szukamy sposobów, jak je minimalizować. Na przykład ręczniki na basen, które są większe i droższe, najczęściej są wydawane wraz z dodatkową kartą. Po to, aby rozliczyć się z nich przy wymeldowaniu - mówi nam sekretarz Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego.

Nie powinno dziwić, gdy w pokoju znajdziemy karteczkę z informacją, że w celu zakupu szlafroka lub parasola, gość powinien skontaktować się z hotelową recepcją.

Sposobem na zapobieganie kradzieżom jest też sprawienie, by dany element po wyniesieniu z hotelowego pokoju przestał być po prostu użyteczny.

- Inny przykład to wieszaki, które różnią się od tych w naszych domach. Zdarzało się, że goście pakując się po pobycie, wyciągali ubrania z szafy razem z wieszakami. To również są koszty - podkreśla.

To dlatego coraz częściej w hotelowych szafach znajdziemy wieszaki zakończone "szpilką", która w szafie wkłada się w przymocowane do rury kółko.

- I choć może się wydawać, że to tylko "jeden ręcznik", mówimy o dodatkowych kosztach, które właściciel hotelu musi ponieść - dodaje Mączyński.

Stare powiedzenie mówi: grosz do grosza, a będzie kokosza. I odnosi się ono nie tylko do oszczędzania. Nasz rozmówca podaje przykład z branży lotniczej, pokazujący, jakie jest znaczenie minimalnych kwot dla całorocznego wyniku finansowego.

- American Airlines już w latach 80. XX wieku obliczyły, że zmniejszając liczbę oliwek w podawanej na pokładzie sałatce o zaledwie jedną sztukę w przeliczeniu na pasażera, obniżą koszty o 40 tys. dol. w ciągu roku. To pokazuje znaczenie efektu skali - tu dwa złote, tam pięć złotych i w skali roku mamy znaczącą kwotę - podkreśla.

Serwis WP Turystyka w jednym z artykułów wyliczał, powołując się na byłego pracownika pięciogwiazdkowego hotelu, że miesięcznie w tym obiekcie ginęło aż 500 ręczników. 

Proceder dotyka nie tylko hoteli należących do dużych sieci, ale również tych mniejszych i pensjonatów. Zaginione ręczniki, piloty do telewizora, czajniki czy filiżanki to realny problem.

Co można zabrać z pokoju hotelowego?

O ile w przypadku drobnych przedmiotów można zrozumieć, że ktoś nie wiedział, że nie wolno ich zabrać, trudno tłumaczyć tak wynoszenie sprzętu AGD czy obrazów. Przedstawiciele branży podkreślają, że wykupienie noclegu w hotelu nie daje nam tytułu własności do znajdującego się w pokoju wyposażenia.

Są jednak przedmioty, które można zabrać ze sobą na koniec pobytu, bez obawy, że zostaniemy posądzeni o kradzież.

- Nie ma przeciwwskazań, żeby zabrać ze sobą przedmioty o charakterze jednorazowym: kosmetyki, kapcie, a nawet niewypitą kawę lub herbatę, jeśli na przykład komuś torebka z herbatą przyda się w podróży - mówiła w rozmowie z portalem money.pl dyrektor generalna hotelu Hilton Świnoujście Resort&Spa Monika Murawska.

Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl

Źródło artykułu: WP Finanse
Wybrane dla Ciebie
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
Pożyczyłeś pieniądze rodzinie? Tego terminu musisz pilnować
Rolnicy od rana blokują drogę. "Grzęźniemy w bagnie"
Rolnicy od rana blokują drogę. "Grzęźniemy w bagnie"
Szukają Polaków do pracy w Niemczech. Płacą 3 tys. zł tygodniowo
Szukają Polaków do pracy w Niemczech. Płacą 3 tys. zł tygodniowo
Ważny komunikat Biedronki. Od 2 grudnia zmiany w aplikacji
Ważny komunikat Biedronki. Od 2 grudnia zmiany w aplikacji
W szufladach kurzą się cenne przedmioty. Są warte tysiące złotych
W szufladach kurzą się cenne przedmioty. Są warte tysiące złotych
Wigilia 2025. Kto spędzi ją w pracy? Jest kilka wyjątków
Wigilia 2025. Kto spędzi ją w pracy? Jest kilka wyjątków
Zima atakuje. Firmy mają 5 obowiązków. Inaczej nawet 30 tys. zł kary
Zima atakuje. Firmy mają 5 obowiązków. Inaczej nawet 30 tys. zł kary
Afera ws. mleka dla niemowląt. Wątpliwości budzi skład
Afera ws. mleka dla niemowląt. Wątpliwości budzi skład
Ostatnia szansa na dodatkowe 300 zł. ZUS kończy nabór wniosków
Ostatnia szansa na dodatkowe 300 zł. ZUS kończy nabór wniosków
Wyrok ws. przekrętu na owce w Gdańsku. Sąd skazał byłego urzędnika
Wyrok ws. przekrętu na owce w Gdańsku. Sąd skazał byłego urzędnika
Gigant zapowiada masowe zwolnienia. Tysiące osób stracą pracę
Gigant zapowiada masowe zwolnienia. Tysiące osób stracą pracę
Rząd chce przejąć Carrefoura w Polsce? Jest wniosek resortu
Rząd chce przejąć Carrefoura w Polsce? Jest wniosek resortu
ZATRZYMAJ SIĘ NA CHWILĘ… TE ARTYKUŁY WARTO PRZECZYTAĆ 👀