Z innowacjami na bakier
Firmy innowacyjne mogą być konkurencyjne w czasach kryzysu. Polskie mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa innowacyjne niestety nie są.
18.05.2009 15:07
Jednym z największych problemów, z jakimi borykają się firmy przy wprowadzaniu innowacji, jest brak środków na finansowanie inwestycji i projektów. Jednak pieniądze to nie wszystko. Wśród przyczyn braku innowacyjności w polskich przedsiębiorstwach trzeba wymienić również brak wiedzy.
Innowacje to duża część siły napędowej wzrostu gospodarczego. Poprawa standardu życia możliwa jest dzięki nowym produktom, usługom, nowym metodom produkcji i dostarczania. Wg raportu przygotowanego przez PARP w ciągu ostatnich dwóch lat niewiele ponad 13 proc. małych firm i 37 proc. średnich wdrożyło innowacje, podczas gdy w dużych przedsiębiorstwach aż 65 proc.
Z raportu PARP wynika, że w tym czasie ponad 19 proc. wszystkich przedsiębiorstw z sektora MSP wprowadziło innowacje procesowe, a prawie 16 proc. firm innowacje produktowe. Oznacza to, że więcej polskich firm ulepsza lub wdraża nowe metody produkcji i dystrybucji produktów. Wiążą się z tym także zmiany w zakresie sprzętu, zasobów ludzkich i metod pracy. Pracodawcy zaczynają stawiać na ludzi i ich rozwój.
W 2006 roku wydatki na badania i rozwój wyniosły w Polsce 0,56 proc. PKB. W innych krajach UE jest to średnio ok. 1,8 proc. W Polsce 51 proc. małych firm, 60 proc. średnich i 86 proc. dużych finansuje procesy innowacyjne głównie ze środków własnych.
Źródłem finansowania innowacji w firmach są też środki publiczne, pochodzące z budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego i Unii Europejskiej. Z takiego wsparcia korzysta 14 proc. dużych firm, 11,5 proc. przedsiębiorstw średnich i zaledwie 4 proc. małych. Współfinansowanie ze środków UE otrzymało 9,3 proc. średnich firm, 7 proc. dużych i 2,8 proc. małych firm.
W dobie kryzysu wszelkie innowacje, obniżające koszty i pozwalające tak zmodyfikować ofertę, aby przynosić oszczędności klientom, mogą korzystnie wpłynąć na pozycję firmy na rynku. Kryzys jest dobrym momentem na rozwinięcie innowacji, ponieważ po jego zakończeniu firma będzie pierwsza na rynku ze swoim pomysłem. Dzięki temu uzyska przewagę konkurencyjną.
Naprzeciw problemom z wprowadzaniem innowacyjności w firmach i zdobywaniem wiedzy przez pracowników wyszła Akademia PARP. Pod adresem www.akademiaparp.gov.pl znajduje się szkolenie internetowe „Ochrona własności intelektualnej i przemysłowej”. Zostało przygotowane we współpracy z Urzędem Patentowym RP. Dzięki szkoleniu uczestnicy będą lepiej przygotowani do ochrony innowacyjnych rozwiązań i zarządzania własnością przemysłową i intelektualną swoich firm.
Szkolenie „Ochrona własności intelektualnej i przemysłowej” oraz 10 innych tematów są całkowicie bezpłatne dla właścicieli i pracowników firm z sektora MSP, a także dla osób planujących założenie własnego biznesu. Uczestnicy szkolenia mogą korzystać z pomocy opiekunów i tutorów, a także otrzymują certyfikat potwierdzający zdobyte wiadomości.