Zagraniczne zakupy w sieci popularniejsze, ale sprzedawcy nieufni

Obywatele UE coraz chętniej dokonują zakupów przez internet w innych krajach Unii, sprzedawcy internetowi są jednak wciąż nieufni wobec tego rodzaju transakcji - wynika z ogłoszonego we wtorek raportu KE na temat nastrojów konsumenckich w krajach UE.

Zagraniczne zakupy w sieci popularniejsze, ale sprzedawcy nieufni
Źródło zdjęć: © Fotolia
Katarzyna Kalus

25.07.2017 18:25

Obywatele UE coraz chętniej dokonują zakupów przez internet w innych krajach Unii, sprzedawcy internetowi są jednak wciąż nieufni wobec tego rodzaju transakcji - wynika z ogłoszonego we wtorek raportu KE na temat nastrojów konsumenckich w krajach UE.

Unijna komisarz ds. konsumenckich Vera Jourova, która przedstawiła raport, podkreśliła, że zaufanie wobec zakupów dokonywanych online znacząco wzrasta. W przypadku zakupów dokonywanych w tym samym kraju jest to wzrost o 12,4 punktów procentowych, natomiast w przypadku zakupów za granicą - o 21,1 punktów w skali roku.

Wzrost ten nie przekłada się jednak na proporcjonalny odzew ze strony sprzedających. Spora część portali internetowych nadal woli unikać transakcji międzynarodowych z powodu - jak donosi raport - zwiększonego ryzyka oszustw, trudności z wyegzekwowaniem zapłaty, a także różnic w przepisach podatkowych, prawa handlowego i praw ochrony konsumentów w poszczególnych krajach.

"Moim priorytetem jest zwiększenie zaufania klientów i małych firm sprzedaży detalicznej wobec jednolitego rynku cyfrowego - powiedziała komisarz Jourova. Klienci czują się obecnie pewniej, dokonując zakupów online. Udostępniliśmy im szybkie procedury zwrotu pieniędzy, jeśli coś poszło nie tak, nawet wówczas, gdy kupili coś w innym kraju. Teraz stoi przed nami wyzwanie, by zachęcić więcej firm, żeby odpowiedziały na to rosnące zapotrzebowanie".

13 proc. kupujących badanych na potrzeby raportu przyznało, że spotkało się z odmową przyjęcia zapłaty przez zagraniczny portal, a 10 proc. z odmową wysyłki do swojego kraju. Mniej niż połowa firm (40 proc.) rozważa prowadzenie w przyszłym roku sprzedaży zarówno w kraju, jak i za granicą.

Mimo tych trudności zaufanie do handlu internetowego w krajach UE wzrasta. W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba kupujących w sieci zwiększyła się niemal dwukrotnie, z 29,7 proc. w 2007 r. do 55 proc. w 2017 r.

Źródło artykułu:PAP
Wybrane dla Ciebie
Komentarze (0)