Kolejowy kręgosłup Mazur porośnięty trawą. Rząd zapomniał o kurortach
Samorządy z Mazur podejmują działania na rzecz przywrócenia linii kolejowej 223, biegnącej przez Krainę Wielkich Jezior Mazurskich. Inwestycja wpisana do Paktu dla Bezpieczeństwa Polski może znacząco wpłynąć na rozwój regionu i poprawę mobilności wojskowej.
Linia kolejowa 223 na Mazurach, łącząca Czerwonkę z Orzyszem przez Mrągowo i Mikołajki, została zawieszona w 2009 r. Teraz samorządowcy z mazurskich gmin, jak pisze portal Radia Olsztyn, ponownie rozmawiają z Polskimi Liniami Kolejowymi o jej reaktywacji. Wpisanie trasy do Paktu dla Bezpieczeństwa Polski daje nadzieję na realizację projektu.
Burmistrz Orzysza, Zbigniew Włodkowski, podkreślał w rozmowie z mediami znaczenie linii dla mobilności wojskowej w regionie. Z kolei burmistrz Mrągowa, Jakub Doraczyński, zaznacza, że przywrócenie połączenia poprawiłoby komfort życia mieszkańców i rozwój turystyki. Samorządowcy planują dalsze rozmowy z ministerstwami.
Największa Matka Boża na świecie powstaje w Polsce. Byliśmy u jej stóp
Koszt reaktywacji linii 223 szacowany jest na od pół miliarda do miliarda złotych. Tymczasem na trasie Ełk-Giżycko zakończono elektryfikację, co pokazuje, że inwestycje kolejowe w regionie są możliwe. Wartość tej inwestycji wyniosła 650 mln zł netto.
Prace na trasie do Giżycka
W czerwcu na modernizowaną trasę między Ełkiem a Giżyckiem (linia kolejowa nr 38 Białystok – Głomno) powróciły pociągi prowadzone przez lokomotywy spalinowe, a od początku września podróż koleją jest możliwa także z wykorzystaniem nowo zabudowanej sieci trakcyjnej. Z tej możliwości skorzystało już PKP Intercity.
Docelowo pociągi pasażerskie pojadą dwukrotnie szybciej niż przed modernizacją, czyli do 160 km/h zamiast 80 km/h. Pozwoli to na skrócenie czasu podróży w kierunku Olsztyna o około 50 minut, a czas przejazdu ma nie przekroczyć 2 godzin. Inwestycja zmniejszy oddziaływanie kolei na środowisko krainy Wielkich Jezior Mazurskich.
Na 49-kilometrowym odcinku Ełk – Giżycko podróżni korzystają z przebudowanych peronów na stacjach i przystankach Woszczele, Stare Juchy, Wydminy, Siedliska i Giżycko. Pociągi jeżdżą nowym torem, a bezpieczne podróże zapewniają nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych oraz zmodernizowano 26 przejazdów kolejowo – drogowych. Dla bezpieczeństwa na styku dróg i torów powstały dwa skrzyżowani