ZBP: w drugim kwartale br. lekkie ożywienie w bankowości internetowej
Coraz więcej Polaków ma dostęp do bankowości internetowej i aktywnie z niego korzysta - wynika z raportu NetB@nk przygotowanego przez Związek Banków Polskich. Na koniec drugiego kwartału br. liczba osób, które miały podpisaną umowę na taką usługę przekroczyła 21 mln.
26.09.2013 11:15
Autorzy raportu poinformowali, że na koniec drugiego kwartału br. liczba klientów indywidualnych, mających podpisaną umowę bankowości internetowej wyniosła nieco ponad 21,1 mln. To o ponad 655 tys. umów tego typu więcej, niż na koniec poprzedniego kwartału i o 2 mln więcej, niż w analogicznym okresie poprzedniego roku. Oznacza to wzrost odpowiednio o 3,21 proc. i 10,22 proc.
Z danych wynika ponadto, że liczba aktywnych użytkowników bankowości internetowej wśród klientów indywidualnych również okazała się wyższa. "W ciągu trzech miesięcy ich liczba wzrosła o 568 tys. (5 proc. kwartał do kwartału), co pozwala przypuszczać, że niemal wszyscy nowi użytkownicy bankowości internetowej zaczęli aktywnie korzystać z tej usługi i logowali się w swoim banku przynajmniej raz w miesiącu" - wskazano w czwartkowym komunikacie nt. badania.
- Dane te mogą stanowić oczekiwany zwiastun ożywienia gospodarczego. Odnotowany wzrost zarówno w przypadku nowych kont dostępnych przez internet jak i kart płatniczych, coraz częściej wyposażonych w funkcje płatności zbliżeniowych pokazuje, że obserwacje z poprzedniego kwartału mogły być jedynie chwilowymi zawirowaniami - ocenił prezes ZBP Krzysztof Pietraszkiewicz.
Dodał też, że z badania wynika, iż coraz więcej osób przekonuje się do korzystania z bezgotówkowych form płatności z udziałem nowoczesnych, bezpiecznych i wygodnych instrumentów płatniczych.
Autorzy raportu podkreślili, że w drugim kwartale br. zmniejszyła się średnia wartość przelewów wśród klientów indywidualnych - do 1,2 tys. zł, co stanowiło wynik niższy zarówno w ujęciu kwartalnym, jak i rocznym. Ocenili oni, że spadek średniej wartości płatności kanałem internetowym na jednego aktywnego klienta wynika z gwałtownego wzrostu liczby aktywnych klientów indywidualnych.
Z raportu wynika też, że jeśli chodzi o przedsiębiorców korzystających z bankowości internetowej, liczba umów na takie usługi również wzrosła, choć mniej niż w przypadku klientów indywidualnych. "Liczba nowych umów wzrosła o 1,79 proc. w ujęciu kwartalnym (2,82 proc. rdr) jednak aktywność przedsiębiorców w dalszym ciągu ulegała osłabieniu. Liczba aktywnych klientów z sektora małych i średnich przedsiębiorstw wyniosła na koniec drugiego kwartału br. 1,095 mln" - wskazano w raporcie.
Dodano, że z powrotem ożywienia gospodarczego należy spodziewać się, iż dynamika przyrostu kont w tym segmencie się poprawi.
W raporcie wskazano ponadto, iż w porównaniu do pierwszego kwartału tego roku, w którym pobity został ustanowiony w 2009 r. rekord liczby wydanych kart (33,21 mln), w drugim kwartale br. liczba kart płatniczych wzrosła o kolejne 757,6 tys. (2,25 proc.) i wynosi 34,4 mln. W ujęciu rocznym liczba kart płatniczych wzrosła o 1,73 mln, czyli o 5,29 proc.
Wraz ze wzrostem liczby kart płatniczych wzrosła też liczba (o 50,79 mln, tj. o 9,99 proc.) oraz wartość (o 9,93 mld zł, tj. o 10,13 proc.) transakcji wykonanych kartami płatniczymi.
Z kolei w przypadku kart zbliżeniowych odnotowano systematycznych wzrost ich liczby. "Według naszych prognoz w stosunku do poprzedniego kwartału wzrost ten wyniósł ok. 7 proc. (o 1,14 mln kart). W stosunku do analogicznego okresu ubiegłego roku wzrost ten wyniósł około 51 proc. (o prawie 6 mln kart)" - czytamy w raporcie.
Dodano, że wzrostowi liczby kart zbliżeniowych towarzyszy rozwój infrastruktury pozwalającej na korzystanie z tej formy dokonywania transakcji. W ciągu ostatniego kwartału liczba terminali wzrosła o około 15 tys. (12,5 proc.), a w ciągu roku o 58 tys. (75,32 proc.). Udział terminali zbliżeniowych w ogólnej liczbie terminali zbliża się do 50 proc.