Zobacz, gdzie w 2013 r. powstaną największe centra handlowe w Polsce
2012 nie był dobrym rokiem dla galerii handlowych. Łączna powierzchnia centrów handlowych w Polsce wzrosła o niecałe 5 proc. Na ten rok sektor ma jednak ambitne plany i zakłada dwukrotnie większy niż w ubiegłym wzrost powierzchni handlowej.
04.02.2013 | aktual.: 05.02.2013 08:32
W 2012 r. największymi centrami handlowymi oddanymi do użytku były Galeria Rzeszów (47 100 m2), Galeria Korona w Kielcach (34 100 m2) oraz Nova Park w Gorzowie Wlkp. (32 400 m2). Łącznie w kraju oddano do użytku 16 nowych obiektów i rozbudowano osiem starych - wynika z danych firmy Jones Lang LaSalle. Ponad połowa nowych centrów powstała w miejscowościach poniżej 100 tys. mieszkańców.
Niezbyt aktywny rozwój centrów handlowych nie oznacza jednak, że deweloperzy porzucili plany ekspansji. W 2013 r. nowe obiekty mają wyrastać jak grzyby po deszczu. W Polsce powstanie 25 nowych obiektów oraz zakończy się rozbudowa 9 kolejnych. Łącznie powierzchnia handlowa powiększy się 752 000 m2 (w porównaniu do 374 000 m2 w 2012 r.). Również skala finalizowanych projektów będzie znacznie większa niż w ubiegłym roku.
Gdzie powstaną największe centra handlowe
Według danych firmy Jones Lang LaSalle największe centra handlowe powstaną w dużych miastach:
- Atrium Felicity w Lublinie - 73 000 m2
- Auchan Bronowice w Krakowie - 60 000 m2
- Galeria Katowicka w Katowicach - 53 000 m2
- CH Wzgórze w Gdyni - rozbudowa o 45 000 m2
Z kolei w Warszawie otworzy się Galeria Miejsca Plac Unii. Wzrośnie także powierzchnia Galerii Mokotów oraz Auchan w Łomiankach.
Główne trendy w branży handlowej
Oprócz budowy i rozbudowy centrów handlowych w 2012 r. w Polsce powstały dwa duże centra wyprzedażowe, czyli tzw. outlety: Outlet Park w Szczecin i Ptak Outlet w Rzgowie pod Łodzią. W tym roku w Warszawie powstanie Factory Annopol.
Raport firmy Jones Lang LaSalle zwraca również uwagę na rosnącą atrakcyjność dla najemców dworców kolejowych i głównych ulic w miastach na obiekty handlowe. 2012 r. przyniósł również dynamiczny rozwój handlu internetowego.